17 118 läst ·
65 svar
17k läst
65 svar
Ny Nibe FLVP, Fighter 750P
Är det inte nu i mars Nibe ska släppa sin nya 750P?`
23//3 är det dags för den
Säg att en nibe 750 kostar 85' + installation dä hamnar vi på 100' kronor för fvp. En bergvärmepump c:a 140' + borrhål c:a 120' och intallation. Det blir en skillnad på 160'. Försök räkna hem det på ett nybyggt välisolerat hus inom rimlig tid om ni kan, speciellt när pumparna bara håller i c:a 15 år. Man får mycket el för 160'.
Redigerat:
Nu är nog herr Träskruv ute och cycklar lite.träskruven skrev:Säg att en nibe 750 kostar 85' + installation dä hamnar vi på 100' kronor för fvp. En bergvärmepump c:a 140' + borrhål c:a 120' och intallation. Det blir en skillnad på 160'. Försök räkna hem det på ett nybyggt välisolerat hus inom rimlig tid om ni kan, speciellt när pumparna bara håller i c:a 15 år. Man får mycket el för 160'.
Om du jämför en FLVP F750 på 6,5 kW kompressoreffekt så borde du nog inte ställa den mot en bergvärmepump på 30-40kW, för det är vad din prisbild indikerar. Om du dessutom borrar för 120´ så är du nog uppe 2 gånger 170m hål.
Känns lite som att jämföra äpplen och päron. En normal offert på en Nibe 1245, + FLM och 170m borrhål inst och klart ligger runt 140' kr.Den siffran skall nog ställas
mot en F750 installerad och klar för ca 90' kr. (Brukar aldrig vara några problem för en gubbe att installera en sådan på en dag).
//JaGus
Produkter som diskuteras: "Träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
JaGus skrev:Nu är nog herr Träskruv ute och cycklar lite.
Om du jämför en FLVP F750 på 6,5 kW kompressoreffekt så borde du nog inte ställa den mot en bergvärmepump på 30-40kW, för det är vad din prisbild indikerar. Om du dessutom borrar för 120´ så är du nog uppe 2 gånger 170m hål.
Känns lite som att jämföra äpplen och päron. En normal offert på en Nibe 1245, + FLM och 170m borrhål inst och klart ligger runt 140' kr.Den siffran skall nog ställas
mot en F750 installerad och klar för ca 90' kr. (Brukar aldrig vara några problem för en gubbe att installera en sådan på en dag).
//JaGus
Man får faktiskt en 60kW bergvärmepump från Nibe (1330) för 143' kr. Rejäla doningar i den prisklassen.
Ja fa..an, körde nog en racerbil där. Satt och jämförde offerter och trodde jag listat ut det men ni la mig på sträckbänken. Nu känns det bra, tack för behandlingen.
Tror nog ändå att jag håller med träskruven. Om man har ett välisolerat hus som inte är alltför stort så känns det som att återbetalningstiden för bergvärme är väldigt lång. Man måste ju också ta med i kalkylen att man då behöver ett separat ventilationssystem också.
Produkter som diskuteras: "träskruven"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Satt och försökte räkna påt: Nibe 750 drar ungefär 6500 kwh/år och ger c:a 11000 kwh/år i ett normalstort hus. En IVT Greenline drar ungefär 5500 kwh/år och ger c:a 14000 kwh/år i energi. Det ger en skillnad på 4000 kwh/år. 1000 kwh landar på ungefär 600 kronor i elpris. Alltså 2400 kronor i besparing varje år. Det betyder att det tar nästan 20 år innan det blir billigare med bergvärme, om inte elpriserna går upp väsentligt, förståss. Då går det snabbare. Sen hinner väl grejorna haverera långt innan dess, suck. Fast jag kanske är ute och cyklar igen.byggankan skrev:
Redigerat:
Det är du nog. Båda värmekällorna ger förhoppningsvis lika mycket värme till huset, annars har du kallare inne med den som ger mindre.
600 kronor för 1000 kWh låter dessutom billigt. Med skatter och avgifter betalar vi nog en bit över kronan, fast vi har ett ruggigt bra elpris här.
600 kronor för 1000 kWh låter dessutom billigt. Med skatter och avgifter betalar vi nog en bit över kronan, fast vi har ett ruggigt bra elpris här.
Samma i Skåne. Och bra avtal. Strax över en krona för varje kWh.cheetah1 skrev:
Och hur blir det vid temp under minus 15 grader?