Har halvt om halvt varit på jakt efter en motorsåg med sambon som glad påhejare. Lutade först åt att köpa någon Partner i lämplig storlek då det är begränsat med träd som ska ner. Men så hittar man en Jonsered CS 2159 för en väldigt överkomlig summa pengar. Sågen verkar vara i gott skick och körd på vedbacken tills förra ägaren insåg att den andra sågen han hade var bättre lämpad (lättare).

Nu behövs bara ett par vettiga byxor. Hur är det med klassningen på sågskyddsbyxor? Oavsett vad jag tittar på för modell på nätet verkar det vara klass 1 på samtliga? Är i så fall Julas byxor helt ok eller måste man upp till det dubbla priset?

IMG_6058.JPG

IMG_6059.JPG

Edit: Bilderna verkar inte synas trots länkar..?

Redigerat:
När jag köpte byxor (midje) på Jula så var det "Outdoor Accessories" som är ett Jonsered/Husqvarna märke... För enstaka bruk hemmakring duger de. Även om det är i varmaste laget för året runt bruk. Ta med mycket dricka om du kvistar i vårsolen... :-)

Om det är sågskyddsbyxorna för 699kr på Jula så köpte jag dessa i våras. Det var från Blåkläder, så jag förutsatte att det var schyssta grejer, men det garanterar ju inte att det är samma märke som säljs nu.

Kan rekommendera jonsereds pro light-byxor, lite dyrare, men otroligt mycket smidigare och lättare att röra sig i. Nu är det iofs en "begränsad mängd" träd som du skriver, då är det kanske inte motiverat med dessa dyrare byxor. Men ville tipsa iaf, provar man dom så vill man inte stylta runt i vanliga huggarbyxor efteråt........

Jan-L skrev:
Kan rekommendera jonsereds pro light-byxor, lite dyrare, men otroligt mycket smidigare och lättare att röra sig i. Nu är det iofs en "begränsad mängd" träd som du skriver, då är det kanske inte motiverat med dessa dyrare byxor. Men ville tipsa iaf, provar man dom så vill man inte stylta runt i vanliga huggarbyxor efteråt........
Stylta är rätta ordet. Håller de samma klass som stylt-byxor?

Det ska dom göra, klass 1 för sågkedjehastigheter upp till 20 m/sekund.
Det finns ju klass 2-byxor också, för upp till 24 m/sekund, men det vanligaste tror jag är klass 1..............Julas byxor är också klass 1.
Kolla länken nedan, klicka in dig på produkter/ kläder och verktyg/kläder så hittar du dom..
http://www.jonsered.se/node246.aspx

Det blev Blåkläders skyddsbyxor på Jula för 699 pix. Stövlarna verkade vara av eget märke, eller rättare sagt - inget märke alls.

Funkar byxorna?

Krympmalen har ätit på mina Jonsered skyddsbyxor. Hann använda dom en gång...

Byxorna funkar kalas för de tillfällen jag är ute med sågen. Har dock inte testat sågskyddet ännu. :)

Köp sågstövlar eller kängor också. Det är inte precis roligare att såga sig i foten.

Har inte provat själv, men svärfar har testat och tyckte inte det var kul...alls.

Hehe, jo jag vet hur det är. Sågade mig i låret för ett par år sen. Helt plötsligt känner jag att det blir blött vid knät...

Finns det några andra sågbrallor som nån kan rekommendera? Tycker att alla man ser verkar vara så tjocka? Likadant dom Jonseredsbyxorna jag själv hade. En timme i dom, sen är man genomsvett.

Ingen?

Lex Luthor skrev:
Köp sågstövlar eller kängor också. Det är inte precis roligare att såga sig i foten.

Har inte provat själv, men svärfar har testat och tyckte inte det var kul...alls.
Lägg till handskar, hjälm med visir och hörselskydd.

Mina Jonseredsbrallor har jag sågat sönder. Dom fungerar.

Mikael_L
Och glöm inte att betydligt fler dör/förolyckas svårt av träden än av sågen.

Klassiska dödsfällor är: Arbete med ihopfällda träd, vindfällen och timmertravar som kommer i rörelse.

Kan rekomendera den här boken för alla som fritidshugger.
ISBN 91-88462-69-2
Nya%20Boken%20Motors%C3%A5gning.jpg

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.