4 829 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Ny leksak tarvar nya kläder
Har halvt om halvt varit på jakt efter en motorsåg med sambon som glad påhejare. Lutade först åt att köpa någon Partner i lämplig storlek då det är begränsat med träd som ska ner. Men så hittar man en Jonsered CS 2159 för en väldigt överkomlig summa pengar. Sågen verkar vara i gott skick och körd på vedbacken tills förra ägaren insåg att den andra sågen han hade var bättre lämpad (lättare).
Nu behövs bara ett par vettiga byxor. Hur är det med klassningen på sågskyddsbyxor? Oavsett vad jag tittar på för modell på nätet verkar det vara klass 1 på samtliga? Är i så fall Julas byxor helt ok eller måste man upp till det dubbla priset?

Edit: Bilderna verkar inte synas trots länkar..?
Nu behövs bara ett par vettiga byxor. Hur är det med klassningen på sågskyddsbyxor? Oavsett vad jag tittar på för modell på nätet verkar det vara klass 1 på samtliga? Är i så fall Julas byxor helt ok eller måste man upp till det dubbla priset?
Edit: Bilderna verkar inte synas trots länkar..?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
När jag köpte byxor (midje) på Jula så var det "Outdoor Accessories" som är ett Jonsered/Husqvarna märke... För enstaka bruk hemmakring duger de. Även om det är i varmaste laget för året runt bruk. Ta med mycket dricka om du kvistar i vårsolen... 
Kan rekommendera jonsereds pro light-byxor, lite dyrare, men otroligt mycket smidigare och lättare att röra sig i. Nu är det iofs en "begränsad mängd" träd som du skriver, då är det kanske inte motiverat med dessa dyrare byxor. Men ville tipsa iaf, provar man dom så vill man inte stylta runt i vanliga huggarbyxor efteråt........
Medlem
· Västra Götaland
· 231 inlägg
Stylta är rätta ordet. Håller de samma klass som stylt-byxor?Jan-L skrev:Kan rekommendera jonsereds pro light-byxor, lite dyrare, men otroligt mycket smidigare och lättare att röra sig i. Nu är det iofs en "begränsad mängd" träd som du skriver, då är det kanske inte motiverat med dessa dyrare byxor. Men ville tipsa iaf, provar man dom så vill man inte stylta runt i vanliga huggarbyxor efteråt........
Det ska dom göra, klass 1 för sågkedjehastigheter upp till 20 m/sekund.
Det finns ju klass 2-byxor också, för upp till 24 m/sekund, men det vanligaste tror jag är klass 1..............Julas byxor är också klass 1.
Kolla länken nedan, klicka in dig på produkter/ kläder och verktyg/kläder så hittar du dom..
http://www.jonsered.se/node246.aspx
Det finns ju klass 2-byxor också, för upp till 24 m/sekund, men det vanligaste tror jag är klass 1..............Julas byxor är också klass 1.
Kolla länken nedan, klicka in dig på produkter/ kläder och verktyg/kläder så hittar du dom..
http://www.jonsered.se/node246.aspx
Funkar byxorna?
Krympmalen har ätit på mina Jonsered skyddsbyxor. Hann använda dom en gång...
Krympmalen har ätit på mina Jonsered skyddsbyxor. Hann använda dom en gång...
Köp sågstövlar eller kängor också. Det är inte precis roligare att såga sig i foten.
Har inte provat själv, men svärfar har testat och tyckte inte det var kul...alls.
Har inte provat själv, men svärfar har testat och tyckte inte det var kul...alls.
Hehe, jo jag vet hur det är. Sågade mig i låret för ett par år sen. Helt plötsligt känner jag att det blir blött vid knät...
Finns det några andra sågbrallor som nån kan rekommendera? Tycker att alla man ser verkar vara så tjocka? Likadant dom Jonseredsbyxorna jag själv hade. En timme i dom, sen är man genomsvett.
Finns det några andra sågbrallor som nån kan rekommendera? Tycker att alla man ser verkar vara så tjocka? Likadant dom Jonseredsbyxorna jag själv hade. En timme i dom, sen är man genomsvett.
Ingen?
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden