Byggahus.se
Vi flyttade in i ett gammalt hus från 1923 för ett år sedan, och några av innerdörrarna har dåliga låskistor. Det tycks vara svårt att hitta så stora låskistor nuförtiden...
2019-03-02 17.43.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har sett några tips i forumet här, men inget leder till ett lås som passar våra dörrar. Framför allt är det djupet på låset, dvs avståndet från "gaveln" på dörren till centrum av hålet för handtaget. Det är 55 mm.

Någon som har tips?

Bästa svaret

C
Vad är det som är dåligt med låskistan då?
Normalt får man renovera det man har, rengöring och nya fjädrar där det behövs.

Ja, det kanske är så man gör. Fjädrar behövs säkert, men vågar man öppna? Var rädd att fjädrar och brickor flyger iväg okontrollerat om man delar på låskistan...

C
Det finns ju risk att vissa delar om inte annat hoppar ur läge när man öppnar låset, så visst kan det vara lite pyssel att få ihop det på rätt sätt. Särskilt innan man lärt sig exakt hur låset skall sättas ihop. Å andra sidan är alla dessa lås i princip identiska till sin konstruktion, så de borde gå att hitta bra bilder på hur det skall se ut. Och vad har du att förlora? I värsta fall får du lägga delarna i en påse och lämna till någon som kan - om inte annat till en låssmed.

Problemet är förmodligen att hitta passande fjädrar. Eskilstuna Kulturbeslag har några olika som säljs i byggnadsvårdshandeln:
http://kulturbeslag.se/produkt-kategori/las-med-tillbehor/
Men i värsta fall måste de modifieras för att passa och det är lite knepigt.

• Gilla
jkorp
  • Laddar…
Exakt vad är problemet?
Ser väldigt mycket ut som de jag har i mitt hus från 1933. Jag kunde inte låsa det, så jag skruvade upp det, tog ur låskolven och skrapade bort all färg. Sen löpte kolven lätt. Inga fjädrar som hoppade iväg, men det kan vara bra att ta en bild innan du börjar mecka så du vet hur allt ska sitta. Som du säger så är största problemet att djupet till roddarhålet är så stort. Jag skulle vilja byta mitt lås till ett med WC-låsning, men har inte lyckats hitta rätt. Assa 40T var det närmaste jag kom, men "dornavståndet" är 45mm.

Observera att kolven inte ligger rätt på min bild.

• 20190210_205739.jpg
    Skapa konto
"Hammerons" bild visar hur det så gott som alltid ser ut inne i låsen - det är verkligen enkelt att fixa sådana lås. Det skulle inte heller förvåna mig om kvaliteten är fullständigt överlägsen nytillverkade saker. Dessutom slipper man göra åverkan på en gammal dörr. Om det är svårt att få tag i delar så går det säkert att kannibalisera och ta delar från ett annat lås. Färg är ett problem men lätt att ta bort. Det brukar också finnas mängder med damm och sågspån inne i låsen.
Var lite försiktig när låshalvorna separeras och håll gärna ett finger på delen där dörrhandtaget går in så far den inte iväg. Funktionen är som sagt enkel och inbjuder till underhåll och reparation. Om handtaget hänger så har fjädern som är i spiral gått sönder. Om inte handtagskolven hålls ute är den andra fjädern trasig. Rengöring och varsam smörjning gör att det blir tyst och inte kärvar.

C
S SM4UKE skrev:
Om det är svårt att få tag i delar så går det säkert att kannibalisera och ta delar från ett annat lås.
Problemet är att i princip det enda som går sönder är fjädrarna, så det brukar vara nästan omöjligt att hitta "reservdelslås" som inte har trasiga fjädrar.

Jag hade en nästan identisk låskista från 1933 som jag lämnade in till min lokala låssmed. För 400 spänn rengjorde de, spände fjädern och tillverkade en nyckel till mig. Låt en låssmed fixa till det, kostar inte mycket. :)

S SM4UKE skrev:
Det skulle inte heller förvåna mig om kvaliteten är fullständigt överlägsen nytillverkade saker.
Håller inte med om detta påstående utan snarare så är det en väldigt enkel konstruktion där precisionen inte är jättehög vilket gör att dom fungerar länge och inte påverkas speciellt mycket av slitage.
Däremot är säkerheten i låsen i absoluta bottenskiktet.

Det finns många som säljer fjädrar till deuxbattantlås och du kan lämna in låset hos en låssmed om du inte vill byta själv.
Låssmeder "tillverkar" (finns ofta färdiga) nycklar till denna typen av lås och de kallades förr för bondnycklar (association på bönder inte herr James) där du oftast kunde öppna andras lås med din egen nyckel.

• Gilla
Cim425
  • Laddar…
Ja, jag plockade isär låset och det var ju mycket en väldigt enkel konstruktion utan risk att några fjädrar for iväg (om man är lite försiktig). Det är handtaget som hänger, så det är spiralfjädern som är lite skadad. Har försökt spänna den lite men får nog försöka få tag på en ny. Dessvärre är det lite "rackligt" handtag också, jag antar att den delen som är rund på utsidan med ett fyrkantigt hål i som är sliten. Finns en del metallskräp inuti låset så det har väl kommit från den delen. Fjädern går nog hitta en ersättare till, men den slitna delen kanske är svårare att få tag på.

Det är inte ovanligt att tryckesroddaren är 9mm och nya trycken är 8mm så det behövs en fyrkanthylsa för 9mm och i dessa låshus bör de vara av metall.
Mät tryckespinnens och tryckesroddarens storlek för att se att dom har lika storlek annars kompletterar du med en fyrkanthylsa.
Posta en bild på låshuset och metallskräpet samt den trasiga delen.

Så här ser mitt lås ut på insidan. Det är den högra fjädern som är dålig, så handtaget faller ner. Om man lyfter upp handtaget går kolven tillbaks ut så den andra fjädern funkar som den ska.

• låsinsida.jpg
    Skapa konto
gör rent kolvarna/reglarna från färg när du ändå är i farten.
Den fjädern trycker inte rätt mot tryckesroddaren, den når inte hela vägen.
Det finns nya fjädrar du kan använda om de inte passar rakt av så modifierar du den nya fjädern så funktion uppnås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.