3 020 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Ny karriär efter sjukdom
Hej!
Är precis nyutbildad elektriker, tycker det är ett jätteroligt yrke och vill verkligen jobba med det på något sätt! Nu är det så att jag har tidigare opererat mig för skolios och satt in 19 skruvar i ryggen. Trodde jag skulle klara av yrket ändå trots att flertalet sagt åt mig att ge upp. Men nu har jag precis fått ett till åkomma i ryggen som kan leda till 9 skruvar till, och det känns lite som spiken i kistan för min del.. Men som sagt så vill jag verkligen jobba med detta på något sätt, men för att vara realistisk så kommer jag nog tyvärr inte kunna jobba så länge tack vare min rygg. Så därför undrar jag om ni har några tips på elrelaterade yrken gärna på kontor, tycker om att rita samt styr®ler m.m
Väldigt tacksam för förslag!
Är precis nyutbildad elektriker, tycker det är ett jätteroligt yrke och vill verkligen jobba med det på något sätt! Nu är det så att jag har tidigare opererat mig för skolios och satt in 19 skruvar i ryggen. Trodde jag skulle klara av yrket ändå trots att flertalet sagt åt mig att ge upp. Men nu har jag precis fått ett till åkomma i ryggen som kan leda till 9 skruvar till, och det känns lite som spiken i kistan för min del.. Men som sagt så vill jag verkligen jobba med detta på något sätt, men för att vara realistisk så kommer jag nog tyvärr inte kunna jobba så länge tack vare min rygg. Så därför undrar jag om ni har några tips på elrelaterade yrken gärna på kontor, tycker om att rita samt styr®ler m.m
Trist läge. Hade du haft några år i yrket hade jag rekommenderat dig att försöka skaffa en AB(L). Då hade du lätt kunnat spendera resten av karriären huvudsakligen på kontor. Nu är det värre. Kanske KNX-programmering eller liknande? Antar att det är knepiga arbetsställningar som knäcker ryggen.
Ryggsmärta är ett fruktansvärt lidande, det är bara att beklaga.
Ryggsmärta är ett fruktansvärt lidande, det är bara att beklaga.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Försök vidareutbilda dig till elingenjör, så får du projektera elinstallationer.
Hela elbranschen är het.
Som elingenjör kan du arbeta som projektledare vid bygge av centraler ställverk och installationer.
Hade ju visserligen varit bra med ett antal års yrkeserfarenhet men det kommer säkert att fungera.
Lycka tii och jag är säker på att det kommer att lösa sig till det bästa.
Som elingenjör kan du arbeta som projektledare vid bygge av centraler ställverk och installationer.
Hade ju visserligen varit bra med ett antal års yrkeserfarenhet men det kommer säkert att fungera.
Lycka tii och jag är säker på att det kommer att lösa sig till det bästa.
Yrkeshögskolan bra rykte och Automationsingenjör önskar jag att fanns på min tid. Jag har jobbat som det i många år ändå och trivts bra. Började som industrielektriker, sedan gymnasie ingenjör, sedan typ PLC-programmering och automatiseringav VA-anläggningar. Kolla gärna på YH....Jimmy Moberg skrev:Hej!
Hej!Blauvinge skrev:
Tack för alla svar, är lite inne på yh automationsingenjör faktiskt. Har inte de kurser som krävs för att läsa ingenjör på högskolan men har kollat lite yrkeshögskolor och verkar som jag är behörig iallafall. Men hur är det med jobb efter utbildningen? Möjligt att få något även fast man egentligen inte har någon erfarenhet?
Så vitt jag förstår skriker industrin efter ingenjörer och liknande.... Så jag kan inte tänka mig att det är ett större problem att sakna erfarenhet. Dessutom har du väl praktiserat under utb? Då har du iaf viss erfarenhet!
Om du saknar behörighet för något kan du ju läsa upp den på Komvux? Finns ju också kortare utb än civilingenjör som kanske kräver annan behörighet?
Om du saknar behörighet för något kan du ju läsa upp den på Komvux? Finns ju också kortare utb än civilingenjör som kanske kräver annan behörighet?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 313 inlägg
Elektronikingenjör är galet hett, iallafall i Göteborg. Kolla med universiteten om du kan tillgogoräkna din elektrikerutbildning på något sätt.
Att plugga till elprojektör är enl. min mening bortkastad tid om man inte är ute efter ABL, då den brukar ingå för det mesta.. Sök direkt till konsultbolagen istället, om du vill jobba. Man börjar i regel som CAD-ritare/konstruktör, och avancerar med tiden till Handläggare och till sist Uppdragsledare.
Finns inget formellt krav på att man skall vara högskoleutbildad ingenjör, annat än vissa beställare som i sina anbudsförfrågningar kräver att en högskoleingenjör med X antal år som uppdragsledare, men det är inte ofta.
Vi har folk på kontoret som kommer både från STI och YH i allmänhet och dom är nästan lika rookie som killar som direkt från bygget..
Som det skrivs är det enormt tryck på konsultsidan just nu, det finns mer jobb än resurser.
Finns inget formellt krav på att man skall vara högskoleutbildad ingenjör, annat än vissa beställare som i sina anbudsförfrågningar kräver att en högskoleingenjör med X antal år som uppdragsledare, men det är inte ofta.
Vi har folk på kontoret som kommer både från STI och YH i allmänhet och dom är nästan lika rookie som killar som direkt från bygget..
Som det skrivs är det enormt tryck på konsultsidan just nu, det finns mer jobb än resurser.
Ojj sent svar, tack för alla råd. Kommer börja som fordonselektriker i oktober, blir en del programmering osv. Funkar inte det så kommer jag börja plugga till elkonstruktör. Slipper steloperera mig dessutom, eventuellt ska de operera in elektroder som smärtlindring istället 

Klicka här för att svara