Hej,
Bytte nyligen en IKEA Smaklig(äldre model) induktionshäll till en Siemens EX675LEC1E.
IKEA hällen fungerade överlag bra men det fanns ett problem, när vi körde vår 32 cm panna länkade vi 2 plattor och då flippade hällen ut och värmde pannan extremt på 2 områden så det gällde att hålla maten ifrån dessa.Vi ville ha en förbättring här så denna gången valde vi en modell som skulle vara mer anpassad.
Såhär ser koktestet ut :
Man kan tydligt se att värmespolarna är mindre och täcker inte hela det printade området. Den bestämmer automatiskt vilka element som ska aktiveras och här kan det vara lite omständigt att få bästa teckning, Känner den av att den ska tända\släcka ett element så stänger den först av samtliga i denna grupp för att sen starta upp igen.
På detta foto kan man även se problemet med förra hällen, pannan blev rejält upphettad i 2 triangel områden, upp och nere.
Testar vi den stora runda plattan så är det nästan så att man får bättre täckning där.
Hur stor roll detta verkligen kommer spela för matlagningen återstår att se.
Hur upplever ni era hällar när ni kör större pannor?
Bytte nyligen en IKEA Smaklig(äldre model) induktionshäll till en Siemens EX675LEC1E.
IKEA hällen fungerade överlag bra men det fanns ett problem, när vi körde vår 32 cm panna länkade vi 2 plattor och då flippade hällen ut och värmde pannan extremt på 2 områden så det gällde att hålla maten ifrån dessa.Vi ville ha en förbättring här så denna gången valde vi en modell som skulle vara mer anpassad.
Såhär ser koktestet ut :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan tydligt se att värmespolarna är mindre och täcker inte hela det printade området. Den bestämmer automatiskt vilka element som ska aktiveras och här kan det vara lite omständigt att få bästa teckning, Känner den av att den ska tända\släcka ett element så stänger den först av samtliga i denna grupp för att sen starta upp igen.
På detta foto kan man även se problemet med förra hällen, pannan blev rejält upphettad i 2 triangel områden, upp och nere.
Testar vi den stora runda plattan så är det nästan så att man får bättre täckning där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Vi har en Siemens med multizone, och har man en såpass sor panna att den gör utanför så värmer den ju bäst i mitten.I Ironside skrev:Hej,
[bild]
Såhär ser koktestet ut :
[bild]
[bild]
men vi har en oval gryta för storkok, så den funkar utmärkt på de rektangulära zonerna) (på vår häll är det två st). Den är dessutom rätt tjock i godest så den fördelar värmen lite bättre än tunnare kärl
Av de hobbytester som finns på tuben är zoner uppmärkta som 22-23 cm lämpliga för 28 cm pannor, dvs klart mindre botten än 22 cm. 32 cm pannor brukar vara 22-23 cm breda i botten.
Vissa hällar har en större zon på ca 26 cm och de kanske värmer bättre, men har ingen erfarenhet av sådana. Vore trevligt om tillverkarna angav storleken på spolarna och inte hittapåzoner.
Vissa hällar har en större zon på ca 26 cm och de kanske värmer bättre, men har ingen erfarenhet av sådana. Vore trevligt om tillverkarna angav storleken på spolarna och inte hittapåzoner.
Ja, tjock botten brukar vara bra för att få jämn värme men jag kan tycka att dessa kolstål pannor redan väger tillräckligt mycket. Jag köper dock helt att en 32 cm kan bli lite stort för en vanlig 60 häll men jag anser att värmespolarna i multizonen är på tok för korta om du ser på min andra bild.klaskarlsson skrev:
Vi har en Siemens med multizone, och har man en såpass sor panna att den gör utanför så värmer den ju bäst i mitten.
men vi har en oval gryta för storkok, så den funkar utmärkt på de rektangulära zonerna) (på vår häll är det två st). Den är dessutom rätt tjock i godest så den fördelar värmen lite bättre än tunnare kärl
Ja, ska man inte värma upp hela det printade området så anser jag att de får vara tydligare med hur stora spolarna faktiskt är. I detta fallet verkar de vara väldigt korta i multizonen. Spontant känns det som att vi hade tjänat på köpa versionen med fasta plattor utan multizon eftersom den stora plattan verkar täcka bättre än multizon.arneri68 skrev:
Av de hobbytester som finns på tuben är zoner uppmärkta som 22-23 cm lämpliga för 28 cm pannor, dvs klart mindre botten än 22 cm. 32 cm pannor brukar vara 22-23 cm breda i botten.
Kör man ovala grytor så köper jag helt tanken men oftast är stekpannor runda.
Tittar man på min andra bild så blir man förvånad att det inte är fler folk som reagerar över detta. Visst är det en 32 cm panna men tittar man på områdena det kokar på och jämför med printen på hällen så pratat vi fortfarande om väldigt korta coils, hälften så breda?
Sökte lite på google runt problemet men hittar inte mycket? Har svårt att se hur man inte skulle märka av problemet iallafall när man steker? Kan det röra sig om en defekt häll?
Sökte lite på google runt problemet men hittar inte mycket? Har svårt att se hur man inte skulle märka av problemet iallafall när man steker? Kan det röra sig om en defekt häll?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Har du ens testat en annan panna ?
Jodå, har testat med flera olika pannor.
Induction coils i flexdelen verkar vara typ hälften av vad printen anger vilket kommer med största sannolikhet leda till att man måste flytta runt maten en hel del för att få den färdig. Än värre blir det om inte automatiken med att slå på/av coils efter storleken på pannan fungerar som tänkt. Vi provade steka en köttbit i en 26 cm kolstålspanna och där blev det väldigt tydligt att inte alla coils som behövdes aktiverades, bara halva biffen fick värme. För att rädda situationen fick man flytta pannan till den stora runda(21 cm) zonen.
Stekte men en full 28 cm panna med falukorv på den gamla hällen så blev de i mitten färdig snabbt medan de i den yttre ringen behövde snurras och flyttas in mot mitten allt efter som. Jag tror egentligen inte man kommer undan detta ens på en gas häll. Troligen krävs det EXTREMT tjock panna som får stå och värma upp länge eller coils som är klart större. Förhoppningen var att vi nu skulle köpa en mer kapabel häll men tyvärr verkar alla hällar lida av dessa problem och ingen skriver ut hur stora coils man faktiskt har i produkten.
Det är fullt möjligt att hällen kan fungera bra att laga mat på men de få tester jag vågat mig på än så länge ser svaga ut minst sagt. Jag är tveksam till att om jag vågar testa så mycket mer, öppet köpreglerna är ganska hårda samtidigt som det är svårt att inte råka repa ytan.
Ska se om man kan få tag i Siemens för att bekräfta de faktiskt coil storlekarna på deras hällar. Gissningsvis kommer supporten inte veta mycket mer än vad som redan står på webbsidan dock.
Induction coils i flexdelen verkar vara typ hälften av vad printen anger vilket kommer med största sannolikhet leda till att man måste flytta runt maten en hel del för att få den färdig. Än värre blir det om inte automatiken med att slå på/av coils efter storleken på pannan fungerar som tänkt. Vi provade steka en köttbit i en 26 cm kolstålspanna och där blev det väldigt tydligt att inte alla coils som behövdes aktiverades, bara halva biffen fick värme. För att rädda situationen fick man flytta pannan till den stora runda(21 cm) zonen.
Stekte men en full 28 cm panna med falukorv på den gamla hällen så blev de i mitten färdig snabbt medan de i den yttre ringen behövde snurras och flyttas in mot mitten allt efter som. Jag tror egentligen inte man kommer undan detta ens på en gas häll. Troligen krävs det EXTREMT tjock panna som får stå och värma upp länge eller coils som är klart större. Förhoppningen var att vi nu skulle köpa en mer kapabel häll men tyvärr verkar alla hällar lida av dessa problem och ingen skriver ut hur stora coils man faktiskt har i produkten.
Det är fullt möjligt att hällen kan fungera bra att laga mat på men de få tester jag vågat mig på än så länge ser svaga ut minst sagt. Jag är tveksam till att om jag vågar testa så mycket mer, öppet köpreglerna är ganska hårda samtidigt som det är svårt att inte råka repa ytan.
Ska se om man kan få tag i Siemens för att bekräfta de faktiskt coil storlekarna på deras hällar. Gissningsvis kommer supporten inte veta mycket mer än vad som redan står på webbsidan dock.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Vet inte om det gäller just Siemens men det är vanligt att tillverkarna rekommenderar att man sätter på pannan typ 10 minuter i förväg för att den ska bli helt genomvärmd.I Ironside skrev:
Sen ska man ju inte heller glömma att många pannor inte är särskilt bra när det gäller jämn värmespridning etc. För kanske 5 år sen läste jag en test av stekpannor där typ 10 stekpannor testades på en och samma platta (inte induktion utan glaskeramik troligen) och man använde en IR-mätare för att kunna temperaturbestämma ytan på pannorna. Vissa pannor blev t.ex. betydligt varmare i övre halvan än i undre, andra var mycket varmare i mitten än lite åt sidan osv.
Provat lyst med en ficklampa, kan gå att se hur stor en zon är
Så kan det ju vara, man ser dock aldrig kockar göra på det viset men de kanske klipper videon. Förra induktionshällen blev det iallafall inte jämnare efter 10 min.BirgitS skrev:
Sen ska man ju inte heller glömma att många pannor inte är särskilt bra när det gäller jämn värmespridning etc. För kanske 5 år sen läste jag en test av stekpannor där typ 10 stekpannor testades på en och samma platta (inte induktion utan glaskeramik troligen) och man använde en IR-mätare för att kunna temperaturbestämma ytan på pannorna. Vissa pannor blev t.ex. betydligt varmare i övre halvan än i undre, andra var mycket varmare i mitten än lite åt sidan osv.[/QUOTE]
Absolut och det brukar man kunna reda ut genom att vända runt på stekpannan och kanske även mäta med en IR-termometer. Men min uppfattning är att man gärna klagar på pannorna när det i själva verket är induktions produkten som inte riktigt håller måttet, ren spekulation dock.
Men antar att du har koll på hur dom ser ut ?
Jag vet inte hur induction coils ser ut i en flex zone men med tanke på resultatet ser de ut att vara flera mindre avlånga coils. Under de runda plattorna är det vanliga runda inductions coils. Oavsett är det helt omöjligt att se något under flex zonen.Vonelffors skrev: