756 läst ·
6 svar
756 läst
6 svar
Ny HQ 405x, funderingar
Har efter 8 år med Worx tröttnat och slog till på en Husqvarna 405x på kampanj nu.
Har installerat den på samma ställe som Worx:en, och tänkt återanvända så mycket som möjligt av slingan. Det verkar än så länge som att det fungerar på de flesta ställen trots att Husqvarnas inställningar för "köra över tråden" var lite mer begränsade än jag hoppats. Maskinen är fin och verkar klippa effektivt. Men jag har ändå några funderingar som jag inte blir klok på:
1. När roboten är på laddning i stationen verkar jag inte kunna starta den manuellt, dvs genom att trycka "start" på kontrollpanelen. Om jag flyttar ut roboten från laddstationen går detta. Ska det vara så? (Har ju provat lite nu utanför schema under installationen).
2. Jag har en C-formad tomt där laddstationen står i mitten. Guidekabeln har jag dragit till en mest avlägsna änden av tomten, och det verkar fungera fint att hitta den och använda för hemgång. Men när klipparen går ut så verkar den vilja följa guidekabeln hela vägen innan den börjar klippa. Jag har inte gjort några sådana inställningar, utan valt att klipparen ska använda GPS för att hitta alla områden på tomten. Några tips?
3. Jag har märkt att roboten i ett avseende är betydligt "dummare" än en Worx som kostade 5000 spänn 2017. Den klarar nämligen inte att hitta ut från ett trångt hörn i vilket jag har en studsmatta inringad med en ö. Worx:en studsade sig ur ganska enkelt, medan Husqvarnas metod att stoppa-vända-backa vid begränsningsslingan ställer till det. Förmodar att detta inte går att justera?
Har installerat den på samma ställe som Worx:en, och tänkt återanvända så mycket som möjligt av slingan. Det verkar än så länge som att det fungerar på de flesta ställen trots att Husqvarnas inställningar för "köra över tråden" var lite mer begränsade än jag hoppats. Maskinen är fin och verkar klippa effektivt. Men jag har ändå några funderingar som jag inte blir klok på:
1. När roboten är på laddning i stationen verkar jag inte kunna starta den manuellt, dvs genom att trycka "start" på kontrollpanelen. Om jag flyttar ut roboten från laddstationen går detta. Ska det vara så? (Har ju provat lite nu utanför schema under installationen).
2. Jag har en C-formad tomt där laddstationen står i mitten. Guidekabeln har jag dragit till en mest avlägsna änden av tomten, och det verkar fungera fint att hitta den och använda för hemgång. Men när klipparen går ut så verkar den vilja följa guidekabeln hela vägen innan den börjar klippa. Jag har inte gjort några sådana inställningar, utan valt att klipparen ska använda GPS för att hitta alla områden på tomten. Några tips?
3. Jag har märkt att roboten i ett avseende är betydligt "dummare" än en Worx som kostade 5000 spänn 2017. Den klarar nämligen inte att hitta ut från ett trångt hörn i vilket jag har en studsmatta inringad med en ö. Worx:en studsade sig ur ganska enkelt, medan Husqvarnas metod att stoppa-vända-backa vid begränsningsslingan ställer till det. Förmodar att detta inte går att justera?
Har själv en 405x,köpt våren 2024
Jag rör klipparen enbart när jag ska byta knivar. Styr robotgräsklipparen genom appen bara.
Varför ska du ha ut klipparen när den laddar? Det är ingen mobiltelefon!!
Den går själv ut när batteriet är laddat till 100%
Ställt in så min kör 20cm över slingan (3.6mm) slingkabel
Funkar perfekt, och man kan öka betydligt mera, så håller inte med dig att det är begränsat
Jag rör klipparen enbart när jag ska byta knivar. Styr robotgräsklipparen genom appen bara.
Varför ska du ha ut klipparen när den laddar? Det är ingen mobiltelefon!!
Den går själv ut när batteriet är laddat till 100%
Ställt in så min kör 20cm över slingan (3.6mm) slingkabel
Funkar perfekt, och man kan öka betydligt mera, så håller inte med dig att det är begränsat
Jag fattar att jag inte behöver trycka ut den manuellt, utan det är nu de första dagarna under installationen när jag velat testa den mot olika delar av begränsningskabeln. Men eftersom klipparen säger ”stäng locket för att starta”, följt av att den inte startar, så blir man ju lite fundersam.Baba_yaga skrev:
Ok, i min app (och i klipparens interface) kan jag bara välja från 25-50 cm, men jag skulle vilja ha ännu mindre. 25 cm funkar hjälpligt med min befintliga slinga, men jag kommer få dra om den på ett par ställen eftersom min tidigare robot inte gick över slingan lika mycket. Givetvis inte Husqvarnas fel utan ren önskan från min sida.Baba_yaga skrev:
Att den går hela slingan ut vid start kommer nog ändras när den har ritat upp en karta över din tomt och var den redan varit osv. Har för mig att min 430 gjorde likadant när jag hade gps klippning aktiverat. När du trycker på ”play” i appen för att starta den manuellt, får du inte upp något val då ? Har för mig att jag brukar få upp och kunna välja hur länge den ska gå utanför schemat.
Jo, och det funkar. Men bara i appen, inte på klipparen.N Nyalund skrev:Att den går hela slingan ut vid start kommer nog ändras när den har ritat upp en karta över din tomt och var den redan varit osv. Har för mig att min 430 gjorde likadant när jag hade gps klippning aktiverat. När du trycker på ”play” i appen för att starta den manuellt, får du inte upp något val då ? Har för mig att jag brukar få upp och kunna välja hur länge den ska gå utanför schemat.
Som nyalund skriver, tar några dagar innan den lärt sig /läst in din gräsmatta.C Carlf81 skrev:
Avvakta några dagar.
För mig tog det ca 3-4 dagar innan den läst in hela gräsmattan /klippytan på 278kvm och sen fick jag upp hela gräsmattan på appen som virtuell kartvy
Klicka här för att svara