Hej! Dags att byta ut mina vikportar från -82. Det är ett vidbyggt kallgarage och ska inte värmas upp.

1. Vilken typ av ny port föreslås? Takskjutport? För-/nackdelar med 42 mm isolering? Eller "bättre" med 20 mm isolering? Kommer att ordna så att jag får en-två ventilationsgaller i varje port, alltså så bra ventilering som möjligt.

2. Vikport igen? Exv. Edsbyporten (för kallgarage) med motor?

3. Har varit i kontakt med GPExperten som säger att det inte kommer att gå med port från Hörmann eller Crawford eftersom de har en tvärgående skena längst in i garaget och då kommer vindsluckan inte att gå att öppna och det är inte aktuellt. Däremot kommer det att fungera med deras Sverigeporten (dvs. Ryterna) (42 mm isolerade tror jag bestämt). Synpunkter på det?

Vore tacksam för inlägg! (y)

Har du isolerat garage monterar du isolerade portar, även om du själv inte ska värma upp det.
Skenan mellan är inget måste, och en ev motor måste inte sitta i mitten.

Tvärskenan är som sagt inte nödvändig men du måste se till att fjädern (om det är torsionsfjäder) ligger i framkant annars kommer den att gå på tvären i bakkant av längsgående skenorna.

Tack. Det är tyvärr inte aktuellt att inte använda tvärskenan om den ingår i porten ty då faller garantierna.

Garaget är vidbyggt så det är (nog) isolerat. Det kommer att bli en 42 mm isolerad takskjutport.

Nedtill på mina nuvarande vikportar finns totalt fyra ventilations-galler (typ 10x25 cm stora rektanglar) (OBS! går att stänga) och så har jag två tallriksventiler i andra änden av garaget upp i vardera hörnet. Jag ska ha ventilations-galler i de nya portarna också (lika stora) men räcker det med ett på varje port eller ska jag välja två - det är nämligen ett tillval (OBS! de går inte att stänga)?

Har du möjlighet att montera stängbara ventiler i väggen/väggarna bredvid porten så du kan beställa portar utan ventiler? 4 st 10 x 25 cm hål är väldigt mycket, behöver du ventilera extra mycket av någon orsak?

Nej, det går inte. Och nej, jag behöver inte ventilera extra mycket. Men då låter det som att det räcker med en ventil i varje port.

Äntligen återkoppling! Nu är två Ryterna-portar installerade med motor och de fungerar utmärkt.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Är du fortfarande nöjd med Ryternaportarna?
Vilken portmotor valde du?

Jag skall köpa två portar och känner mig osäker. Varför Ryterna och inte Crawford eller Hörman?

Hej! Här kommer ett sent svar... Ja, jag är mycket nöjd med portarna. Fungerar perfekt. Gäller dock att smörja gångjärn och kopplingar regelbundet och inte köra in i dem med bilen... Motorn är Aperto A 550 L.
Anledningen till Ryterna var att de passade mina mått både inne och ute så att säga mycket bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.