hahalj
Nu har den gamla Boschdiskmaskinen gett upp och jag måste inhandla en ny. Det lutar åt en Elektrolux, denna, men blir lite fundersam på att den inte verkar ha Aqua-Stop vilket många andra fabrikat har. Den gamla Bosch:en har också detta. Elektrolux verkar istället ha något de kallar Aqua Control.

Om jag fattat saken rätt så är Aqua-Stop en elektronisk ventil som styrs av diskmaskinen så man slipper stänga av vattnet med vredet i kökskranen.

Någon som vet om Elektrolux Aqua Control är samma sak som Aqua-Stop?
Går ju inte hitta nåt på nån officiell Elektrolux sida. Och fråga säljare i butik är ju bara att glömma.

Olika tillverkare har olika benämningar. Vad jag kan minnas så har E-lux och husqvarna ett likadant system som BSH.

hahalj
Nu sitter en sprillans ny Elektrolux på plats enligt ovan och den har iaf ingen extern Aqua-Stop-grunka på inloppsslangen. Bara en PEX-slang. Så det sitter väl inbyggt i maskinen isåfall.

Citat från Electrolux katalogen
"Med Aqua Control får du också en extra säker inloppslang som har dubbla väggar och en mekanism för att stänga av vattenflödet om slangen går sönder"
Frågade säljaren på lokala vitvaruhandlarn

hahalj
Pjotan skrev:
Citat från Electrolux katalogen
"Med Aqua Control får du också en extra säker inloppslang som har dubbla väggar och en mekanism för att stänga av vattenflödet om slangen går sönder"
Frågade säljaren på lokala vitvaruhandlarn
Ok. Då är det väl lugnt då. Men hur den skulle kunna stänga av vattenflödet om slangen går sönder vet jag inte. Finns ju ingen ventil i PEX-kopplingen till köksblandarens anslutningsrör.

hahalj
Om jag fattat saken rätt så är Aqua-Stop en elektronisk ventil som styrs av diskmaskinen så man slipper stänga av vattnet med vredet i kökskranen.

Man slipper inte att stänga av på blandaren, det skall man göra trots det. Men det är väl ingen som gör, tror jag.
Däremot finns det en grunka som kan kopplas till huvudledningen och som stänger allt vatten vid inkommande när man slår av en brytare eller via sitt larm.

Man kan säga att man slipper stänga av på en Bosch/Siemens då de garanterar att det inte ska uppstå vattenläcka tack vare Aquastop. Det står i instruktionsboken att de ersätter ekonomiskt om deras Aquastop skulle orsaka vattenskada.

hahalj
cecar33 skrev:
hahalj

Man slipper inte att stänga av på blandaren, det skall man göra trots det. Men det är väl ingen som gör, tror jag.
Däremot finns det en grunka som kan kopplas till huvudledningen och som stänger allt vatten vid inkommande när man slår av en brytare eller via sitt larm.
Jag vet vad ett Aqua-Stop är. Däremot är det lite oklart vad det som Elektrolux kallar Aqua Control är, rent tekniskt. Ett skydd mot läckage, ja, men hur då?

hahalj
Alltså min urpsrungsfråga handlar inte om Aqua-Stop.

Problematiken är dessutom att skall man följa säker vatten skall det ändå finnas ett avstängningsvred ovan bänk. Däremot finns det inga krav på att denna skall användas.

E-lux är inte lika generösa med ersättning som bosch/siemens? Såg detta hos bosch när jag idag kollade på ny tvättmaskin, och funderar nu på en 2000:- dyrare som har aquastop. Har en elux ES6807R (tror jag) diskmaskin med aquastop och har bara en avstängare längst in i skåpet som står öppen för jämnan. Hade velat slippa avstängare och kunnat sova gott.

• Gilla
MaBew
  • Laddar…
De är inte så generösa någon av dem. När det kommer till kritan så har de varit ytterst motsträviga till ersättning. Vet om 3 personer som nekats ersättning och fått vända sig till villaförsäkringen

Jaha det lät lite för bra för att vara sant. Får bli en avstängare då och en vattenfelsbrytare så har man både hängslen och livrem.

Kolla damixas elektriska avstängare funkar kanon och stänger av sig själv

P
Electrolux aquacontrol finns på VISSA modeller fungerar då som Bosch/Siemens dvs ventil i början på slangen och dubbla höljen dvs en relativt tjock inloppsslang. inte pex alltså.
din maskin har ingen sådan tingest, men försäljaren sålde en eller...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.