Byggahus.se

Ny cirkulations pump?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Har en cirkulationspump som börjat väsnas.
    Undrar ifall det är svårt att laga/byta ut?

Om man måste byta, kan ni rekommendera någon?
    Bild på pumpen:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    o4Mr75V.jpg

vad jag har hittat för data på pumpen:
    Namn: Myson Cp 53
    Head:5 m
    Längd:130 mm
    Pump position 8
    lägen: 3
    El. 230 V 50 Hz
    Effekt: 56-104w

2. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Byta brukar ju vara enkelt, om det är unionventiler till anslutning. Nån pump med samma specar funkar, 200 på blocket eller ny (och gärna energisnålare) för något mera pengar. Är du säker på att det inte bara är luft i systemet som gör att den väsnas?

3. T
    Medlem Nivå 4
    En Wilo Yonos PICO 25/1-6 -130 ska passa. Ser ut som det sitter avstängningar före och efter pumpen.
    Pumpen som du har är känd för att vara väldigt dålig, så ett byte är nog på sin plats. Om det nu inte är luft som spökar. Vad är det för panna den sitter i?

4. E
    Medlem Nivå 1
    har testat att skruva på den svarta på bilden,utan att lyckats justera bort ljudet. har försökt att lufta också utan resultat.

1800:- är det ett rimligt pris? stor skillnad mot 200.
    Får man med installations guide när man köper pump? lite osäker med elen är det bara att skruva fast? är väldigt novice på allt detta.

5. E
    Medlem Nivå 1
    är till en värmepump,
    Är lite orolig om Wilo Yonos PICO 25/1-6 -130 kommer att få plats ? har ju kontrollen på andra hållet.

6. E
    Medlem Nivå 1
    Är det samma koppling på alla pumpar ?

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Är du säker på längden 130mm? För enligt pumpguiden finns det en CP53 med 120mm bygglängd också.

Och står det inte 120 till höger om luftskruven?

http://www.pumplotsen.se/
    Välj i listan, sundstrand/myson

Edit:
    Jag kikade i grundfos pumpguide men länkade till Wilos pumplots ;)

Redigerat 16 apr 2015 19:09
  8. L
    Medlem · Nivå 8
    Jag har en pump som låter illa (ej luft) och gjort det i några år. Så ifall inte oljudet stör alltför mycket i de bebodda delarna av huset så skulle jag låta den väsnas så länge den ändå funkar. Onödigt slöseri att byta fungerande grejer.

9. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Min laddomatpump började låta illa. Bytte direkt efter lite försök till lagning som misslyckades. Men jag tvekar inte att byta saker då dom börjar ge sig. Mina pumpar ska bara funka - Alltid!

Men alla prioriterar vi olika. Förebyggande underhåll är det många som tullar på! Helt fel enligt mig

Frågan är ju om en PICO får plats. Den bygger ju lite på bredden mot en vanlig pump. Dyr är det också. PICO 130 - 25 -1/6 kostar mellan 2980 - 4000 beroende på butik. (RSK 5761398)

Montera hellre då en Alpha2 L 130 - 25/60 med RSK 5731777 (utgående modell) så det är väldigt bra priser på den just nu.

Dyraste jag hittar är vvshandel som tar 2688:- billigast jag hittar är tumbovvs som tar 1900:- jämt.

Med andra ord väldigt prisvärt kontra Wilo Stratos Pico 130 - 25/1-6! Och den bygger mindre på bredden då det ser ut mer som en "normal" pump.

Edit: Jag hittade 5731777 dyrare endå! 2745:- vill vvshome ha! ;)

Redigerat 18 apr 2015 18:35
  10. H
    Medlem Nivå 2
    Jag skulle ha bytt till en Yonos PICO, den förbrukar 4-40w, jämfört med dina 56-104w idag så blir återbetalningstiden drygt ett år. På http://www.pumplotsen.se kan du kolla vilken som passar bolt-on i ditt system. Den kostar 1830kr på rinkaby rör.
    Alternativet är en Grundfos pump, har ingen erfarenhet av dem men de lär va lika bra som wilo.