8 990 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Ny cirkelsåg eller sänksåg?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag har en hel del projekt med olika skivmaterial framför mig. Bl a ska det byggas någon form av förvaring i snedtak för 3 st rum. Samt en platsbyggd säng i ett av dessa.
Jag har idag en cirkelsåg hitatchi C6BU2 som jag faktiskt köpt 2 st hitachi 1400 mm skenor till och en adapter för att sågen ska passa dessa. Jag är nöjd med sågen för sig men är väldigt missnöjd med adaptern och precisionen med detta kit så jag tänkte att inför dessa projekt ska jag investera i något bättre.
Jag har kollat på två alternativ:
Alternativ 1:
Hikoki C6BUM cirkelsåg som verkar vara väldigt lik den cirkelsåg jag har men den verkar kunna köra på skenan utan adaptern. Den verkar även passa festools och makitas skenor (mer om detta senare i inlägget). Är det någon som har erfarenhet av denna såg tillsammans med skena?
Billigaste jag hittat ca 1300 kr
Alternativ 2:
Sänksåg (typ Festool TS55, Bosch GKT55)
Har läst mycket här att alla som köper någon av dessa sågar är väldigt nöjd med precisionen dom levererar. Och precision är väl vad jag är ute efter samt snygga, rena snitt i skivmaterial. Problemet jag ser det är att dom kostar ca 4 gånger mer än Alternativ 1. Men nu funderar jag på, eftersom det står att Hikoki-sågen passar till festoolskenor, borde det inte fungera åt andra hållet också, att Festool-såg passar på Hitatchiskena (som jag redan äger). Då borde jag ju kunna få ner kostnaden lite iaf.
Billigaste TS55 utan skena jag hittat ca 5000 kr
Jag har själv inte så mycket erfarenhet av att arbeta med skivmaterial så vill höra era resonemang/rekommendationer. Vill även höra om ni har ytterligare alternativ som inte jag tänkt på.
Jag har en hel del projekt med olika skivmaterial framför mig. Bl a ska det byggas någon form av förvaring i snedtak för 3 st rum. Samt en platsbyggd säng i ett av dessa.
Jag har idag en cirkelsåg hitatchi C6BU2 som jag faktiskt köpt 2 st hitachi 1400 mm skenor till och en adapter för att sågen ska passa dessa. Jag är nöjd med sågen för sig men är väldigt missnöjd med adaptern och precisionen med detta kit så jag tänkte att inför dessa projekt ska jag investera i något bättre.
Jag har kollat på två alternativ:
Alternativ 1:
Hikoki C6BUM cirkelsåg som verkar vara väldigt lik den cirkelsåg jag har men den verkar kunna köra på skenan utan adaptern. Den verkar även passa festools och makitas skenor (mer om detta senare i inlägget). Är det någon som har erfarenhet av denna såg tillsammans med skena?
Billigaste jag hittat ca 1300 kr
Alternativ 2:
Sänksåg (typ Festool TS55, Bosch GKT55)
Har läst mycket här att alla som köper någon av dessa sågar är väldigt nöjd med precisionen dom levererar. Och precision är väl vad jag är ute efter samt snygga, rena snitt i skivmaterial. Problemet jag ser det är att dom kostar ca 4 gånger mer än Alternativ 1. Men nu funderar jag på, eftersom det står att Hikoki-sågen passar till festoolskenor, borde det inte fungera åt andra hållet också, att Festool-såg passar på Hitatchiskena (som jag redan äger). Då borde jag ju kunna få ner kostnaden lite iaf.
Billigaste TS55 utan skena jag hittat ca 5000 kr
Jag har själv inte så mycket erfarenhet av att arbeta med skivmaterial så vill höra era resonemang/rekommendationer. Vill även höra om ni har ytterligare alternativ som inte jag tänkt på.
Jag har lärt mig att köpa det jag vill ha från början, buy once, cry once om man så säger. Att köpa det man inte vill ha egentligen för att spara brukar bara bli dyrare i slutändan.
Kolla även på Festool HKC (HK), den är i princip lika som TS55 men lite smidigare.
Kolla även på Festool HKC (HK), den är i princip lika som TS55 men lite smidigare.
Ett annat alternativ är en riktig bordssåg, exempelvis Bosch GTS 10. Har många gånger känt ett stort lugn inombords när jag tänkt på att jag valde den istället för en sänk- eller cirkelsåg. Det är konstigt vad mycket trä man måste klyva i veckan ändå. Eller också kanske behovet förändras när sågen väl står där..?
Obs: Köp stativet också i s f, blir extremt mycket smidigare.
Hej! Tack för din input men är väldigt tveksam till bordssåg efter att ha testat en billig Sheppach från Jula som jag sålde direkt efter första användandet (klyva socklar till köksstommarna). Men den sågen kostade runt 1000-lappen och jag ser att en GTS 10 med stativ kostar mellan 8-10 000 kr beroende på utförande J/XC. Så det är väl kanske så att man får vad man betalar för.Eric Öbo skrev:
Ett annat alternativ är en riktig bordssåg, exempelvis Bosch GTS 10. Har många gånger känt ett stort lugn inombords när jag tänkt på att jag valde den istället för en sänk- eller cirkelsåg. Det är konstigt vad mycket trä man måste klyva i veckan ändå. Eller också kanske behovet förändras när sågen väl står där..?
Är grymt nöjd med min GTS. Använder den professionellt och den är fullt tillräcklig för det jag gör. Klyver en hel del ek, bok, teak och mahogny i grova dimensioner. Har sett en del klaga lite på anhållet men en diff på mindre än en millimeter är ok för mig som inte pysslar med extremt finlir. Däremot har jag fortfarande inte fattat hur jag ska läsa av skalan så det är tumstock som gäller när jag ställer in bredd för klyvning.F fangalid skrev:Hej! Tack för din input men är väldigt tveksam till bordssåg efter att ha testat en billig Sheppach från Jula som jag sålde direkt efter första användandet (klyva socklar till köksstommarna). Men den sågen kostade runt 1000-lappen och jag ser att en GTS 10 med stativ kostar mellan 8-10 000 kr beroende på utförande J/XC. Så det är väl kanske så att man får vad man betalar för.
Sågen jag köpte var en Scheppach HS80 och kostade för mig 699 kr på kampanj om jag kommer ihåg rätt. Nu kostar den 1299 kr.Alfredo skrev:
Anhållet är ju helt odugligt och kräver otroligt mycket tid att ställa in varje gång. men det hade jag läst mig till innan och visste om och tänkte det är en kompromiss jag kan göra med tanke på att det är en billig såg.
Men jag upptäckte även att den inte snitten blev 90 grader trots att den va inställd på det och fick aldrig till det trots ett försök att justera. Kändes som att klingan vinklade sig av trycket när man sågade. Detta trots att testbiten var regelvirke 45x45 som är väldigt mjukt.
Min slutsats blev iaf att det inte är värt att hålla på så mycket för att använda den. Vill inte ha massa verktyg som bara står och tar plats som man inte vill använda
Okej det låter ju intressant! Det verkar vara en helt annan dimension än den såg jag testat.Eric Öbo skrev:
Hur upplever du sågen när du sågar skivmaterial. Blir det inte väldigt otympligt att lyfta skivor upp på sågen istället för tvärtom?
Nej, inte egentligen. Eftersom du kan förlänga bordet så klarar den också rätt breda skivor. Ska jag kapa en 250-skiva en liten bit så ställer jag en bock vid sidan av sågen eller ber nån att hålla (oftast ungarna faktiskt..). Det händer ju ganska sällan. Själva lyftandet upp på sågbordet kanske är lite jobbigt men är ganska stark..F fangalid skrev:
För skivmaterial känns sänksåg överlägset liten bordsåg. Även om man med lite workarounds och medhjälpare kan baxa upp skivan på sågen finns det operationer där den har väldiga begränsningar, exempelvis
1. Du vill klyva bort 1cm längst ut på skivan där den oftast är skabbig efter transport.
2. Du vill kapa ex 10cm på längden på en bit som är 2m lång och 50 cm bred.
3. Alla snitt som inte är parallella (vilket ofta är fallet om man gör passbitar och saker som ska passa befintliga väggar)
1. Du vill klyva bort 1cm längst ut på skivan där den oftast är skabbig efter transport.
3. Alla snitt som inte är parallella (vilket ofta är fallet om man gör passbitar och saker som ska passa befintliga väggar)
Helt rätt, men användningsområdet för en bordssåg är betydligt bredare. Sänksågen är i princip bara användbar för skivor. Själv kör jag cirkel med anhåll för småjobb som ovan och bordssåg när det behövs mer precision.Ola C skrev:
För skivmaterial känns sänksåg överlägset liten bordsåg. Även om man med lite workarounds och medhjälpare kan baxa upp skivan på sågen finns det operationer där den har väldiga begränsningar, exempelvis