Hej
Har ett fritidshus där vår gamla vvb inte varit installerad sedan vi satte in JFB i samband med köksrenovering. När jag började fylla den med vatten löste JFB ut. Eftersom den hade många år på nacken och bara var 30l så tänkte jag att det enkla var att fixa en ny och större.
Ett antal svordomar senare men glad i hågen satt en billigare https://www.bauhaus.se/varmvattenberedare-nemi-v-60l på plats.
Det blir dock precis samma fel, när jag fyller den med vatten löser jfb ut.
Är det förväntat beteende eller är den trasig från start?
Har en egen central(pumphus) där jag kopplat ut allt utom den så det är inte något annat som löser ut jfb. Har även kopplat in det till centralen i stugan som också löser ut när den sätts på.
Är lösningen att reklamera eller behöver jag ett uttag utan jfb? Är det ett beteende som man får räkna med om man ger 2000kr för en beredare. Blir det någon skillnad från en Nibe för 10000?
Tacksam för input.
Har ett fritidshus där vår gamla vvb inte varit installerad sedan vi satte in JFB i samband med köksrenovering. När jag började fylla den med vatten löste JFB ut. Eftersom den hade många år på nacken och bara var 30l så tänkte jag att det enkla var att fixa en ny och större.
Ett antal svordomar senare men glad i hågen satt en billigare https://www.bauhaus.se/varmvattenberedare-nemi-v-60l på plats.
Det blir dock precis samma fel, när jag fyller den med vatten löser jfb ut.
Är det förväntat beteende eller är den trasig från start?
Har en egen central(pumphus) där jag kopplat ut allt utom den så det är inte något annat som löser ut jfb. Har även kopplat in det till centralen i stugan som också löser ut när den sätts på.
Är lösningen att reklamera eller behöver jag ett uttag utan jfb? Är det ett beteende som man får räkna med om man ger 2000kr för en beredare. Blir det någon skillnad från en Nibe för 10000?
Tacksam för input.
Det är inte så att den behöver vara vattenfylld innan du startar den?
Vet att metroberedare ska fyllas innan elen slås på.
Vet att metroberedare ska fyllas innan elen slås på.
Som sagt, gick värmeelementet i VVBn igång innan VVBn var helt vattenfylld så kan värmeelementet ha gått sönder.
Sen kan det vara så att det finns lite fukt inne i värmeelementet, dels från tillverkningen, dels om den har stått länge, som gör att JFBn löser ut.
Man kan tillfälligt behöva köra VVBn utanför JFBn tills värmeelementet har torkat ut.
Sen kan det vara så att det finns lite fukt inne i värmeelementet, dels från tillverkningen, dels om den har stått länge, som gör att JFBn löser ut.
Man kan tillfälligt behöva köra VVBn utanför JFBn tills värmeelementet har torkat ut.
Har bara uttag som är efter JFB så jag kan tyvärr inte prova den med ett vanligt uttag.
Eftersom den tidigare inte fungerade så slog jag på den bara för att se att den inte löste ut direkt. Då var det inte några problem. Det var först när jag fyllde den med vatten som den löser ut.
Eftersom den tidigare inte fungerade så slog jag på den bara för att se att den inte löste ut direkt. Då var det inte några problem. Det var först när jag fyllde den med vatten som den löser ut.
Hur kan man verifiera om elelementet gått sönder?
Jag har fyllt den helt och löser ändå ut. Men var som sagt efter jag började fylla med vatten som den löste ut.
Jag har fyllt den helt och löser ändå ut. Men var som sagt efter jag började fylla med vatten som den löste ut.
Manual säger inget om att man ska fylla med vatten innan man sätter in kontakten.
Finns ett överhettningsskydd. Tror ni det kan lösa ut JFB? Sen var den kanske igång några minuter innan jag började fylla med vatten så att det skulle bli överhettad kändes inte aktuellt.
Finns ett överhettningsskydd. Tror ni det kan lösa ut JFB? Sen var den kanske igång några minuter innan jag började fylla med vatten så att det skulle bli överhettad kändes inte aktuellt.
Jo det gör den, sida 5,JÖRGEN VIKLUND skrev:
https://www.bauhaus.se/media/pdf/3241671D_bruksanvisning.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Korrekt, missade den.
Så då kan det vara så illa att det är en ny elpatron som behövs? Eller ny beredare.
Mina goggle-skills har svårt att hitta elpatron som reservdel
Så då kan det vara så illa att det är en ny elpatron som behövs? Eller ny beredare.
Mina goggle-skills har svårt att hitta elpatron som reservdel
Så att tro att överhettningsskydd kan vara min räddning är att vara lite väl optimistisk?
Vintern kom mellan men en slutgiltig återkoppling.
Fick nytt värmeelement av leverantör på goodwill. Berättade att det mest troligt berodde på att jag hade haft igång beredare utan vatten.
Så efter byte av element har jag nu varmvatten i stugan 👍
Tack för all återkoppling i tråden
Fick nytt värmeelement av leverantör på goodwill. Berättade att det mest troligt berodde på att jag hade haft igång beredare utan vatten.
Så efter byte av element har jag nu varmvatten i stugan 👍
Tack för all återkoppling i tråden
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver köpa en ny sänksåg som är både budget och bra.
Verktyg & Maskiner -
Nya regler 45kvm budget
Bygglov -
Blandningsventil på ny VVB med 400mm i CC
Badrum -
Ny vvb och pellets panna, parallellkopplad vvb, legionellarisk?
Vatten & Avlopp -
TESY 50 VVB, (värmer ej) äldre modell, dock ny. Återställning?
Vatten & Avlopp