Noterade att mindre än hälften skaffat sådan? Får man flytta in i Sverige, i ett hus utan?
 
AndersG skrev:
Får man flytta in i Sverige, i ett hus utan?
Niemas problemas, här bestämmer vi själva......i varje fall om vi vill ha skylt eller inte.;-) Ännu så länge, ska kanske tilläggas.:D Hoppas att ingen politiker ser detta.:( För då är det kört!!;-)
 
Å katten. Här är det Räddningsverket som bestämmer, och jag förstår IOFs dem.
 
Hos oss känns det som det är DHL och Shenker som bestämmer!!! De "stackarna" hittar ju inte och inte kan de själva fundera ut vilket hus som är vilket heller, jag menar jämna nummer höger sida och ojämna vänster...
 
Givetvis ska ni ha ett nummer på huset!!!!
Jag tror ni kommer att ångra er annars den dagen ambulansen inte hittar fram när ni ligger på golvet efter att ha fått en gipsskiva i skallen! :P

 
Vissa har det bra.
Vår gata har inte ens något namn....::)
 
KarlXII skrev:
Vissa har det bra.
Vår gata har inte ens något namn....::)
Du kan få ett av oss för vår gata har tydligen två namn, inget vet riktigt på vilken adress vi bor!!!
 
FlitigaLisa skrev:
Du kan få ett av oss för vår gata har tydligen två namn, inget vet riktigt på vilken adress vi bor!!!
Låter som smidigt...
Kan det vara så att sidan med jämna nummer har ett namn och motsatta det andra namnet? ;)
Du kanske också försöka få skattebidrag pga dubbelt boende.. ;)
 
markis skrev:
Låter som smidigt...
Kan det vara så att sidan med jämna nummer har ett namn och motsatta det andra namnet? ;)
Du kanske också försöka få skattebidrag pga dubbelt boende.. ;)
Nej, inte så utan två näst intill likadana namn... båda lika svåra att säga. Ingen hör vad man säger speciellt per telefon...
 
FlitigaLisa skrev:
Hos oss känns det som det är DHL och Shenker som bestämmer!!! De "stackarna" hittar ju inte och inte kan de själva fundera ut vilket hus som är vilket heller, jag menar jämna nummer höger sida och ojämna vänster...
Hmmm...... beror väl på vilket håll man kommer ifrån, såtillvida att det inte är en återvändsgata.
 
Kom föressten på en "kul" grej, två killar på vårat jobb (hantverkare såklart) "chansade" när det inte fanns siffror på något hus på gatan (dom tyckte ett hus stämde med beskrivningen) gissa om ägarna var snabba ut kl. 0715 på morgonen när det började smälla i bråten......;D
 
pappskallen skrev:
Hmmm...... beror väl på vilket håll man kommer ifrån, såtillvida att det inte är en återvändsgata.
En gata börjar alltid någonstanns (Okej kanske inte riktigt sant i gatans historia, men numreringen åtminstonde). Man läser från vänster till höger, med början från 1 (0?) ;)

Ställ dig i gatans riktning och räkna uppåt 1,3,5,7|2,4,6,8 o.s.v Så ser du att du har ojämna på vänster.

För förtydligande, om du ställer dig i gatans andra riktning och således kan räkna nedåt  40,38,36,34|39,37,35,33 så har du jämna på vänster sida.

Då ser du att det är ojämnt på den vänstra, jämnt på höger sida, om man inte räknar baklänges. Om man påstår att en gata börjar där hus nummer ETT står.
 
P
Det är väldigt vanligt att det inte stämmer alls med gatunummer eller gatunamn, men alla vill ha hjälp fort när något händer...
 
På tal om nummerskyltar och dubbla gatunamn, lagom till vår eftersändningstid har gått ut och i princip alla äntligen vet vår nya adress, huset är färdigmålat, postlådan uppsatt, den nya fina emaljskylten från "Byggfabriken" är uppskruvad på huset samt postlådan, vad tror ni händer då...............
Jo, kommunen behagar låta meddela att de 1,5 år efter att de sålt tomterna och 1 år efter husleverans har funderat ::) och byter namn på hela gatan och det till ett mycket ålderdomligt gårdsnamn med synnerligen dialektal stavning och uttal :o, och det med "omedelbar" verkan dvs. inom 1 månad från det att brevet damp ner i postlådan :P

Så det är bara att se glad ut och börja om på ny kula med adressändring, nummerskyltar osv. igen *bläh*

//Christina.
 
pappskallen skrev:
Hmmm...... beror väl på vilket håll man kommer ifrån, såtillvida att det inte är en återvändsgata.
Det är en återvändsgata och till saken hör att det finns (när alla hus är klara) endast 15 hus med ojämnt nummer men 35 med jämnt. Det har DHL-killen svårt att förstå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.