2 095 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Nummerskylt?
Sida 1 av 2
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Hos oss känns det som det är DHL och Shenker som bestämmer!!! De "stackarna" hittar ju inte och inte kan de själva fundera ut vilket hus som är vilket heller, jag menar jämna nummer höger sida och ojämna vänster...
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Nej, inte så utan två näst intill likadana namn... båda lika svåra att säga. Ingen hör vad man säger speciellt per telefon...markis skrev:
Hmmm...... beror väl på vilket håll man kommer ifrån, såtillvida att det inte är en återvändsgata.FlitigaLisa skrev:
Kom föressten på en "kul" grej, två killar på vårat jobb (hantverkare såklart) "chansade" när det inte fanns siffror på något hus på gatan (dom tyckte ett hus stämde med beskrivningen) gissa om ägarna var snabba ut kl. 0715 på morgonen när det började smälla i bråten......;D
En gata börjar alltid någonstanns (Okej kanske inte riktigt sant i gatans historia, men numreringen åtminstonde). Man läser från vänster till höger, med början från 1 (0?)pappskallen skrev:
Ställ dig i gatans riktning och räkna uppåt 1,3,5,7|2,4,6,8 o.s.v Så ser du att du har ojämna på vänster.
För förtydligande, om du ställer dig i gatans andra riktning och således kan räkna nedåt 40,38,36,34|39,37,35,33 så har du jämna på vänster sida.
Då ser du att det är ojämnt på den vänstra, jämnt på höger sida, om man inte räknar baklänges. Om man påstår att en gata börjar där hus nummer ETT står.
På tal om nummerskyltar och dubbla gatunamn, lagom till vår eftersändningstid har gått ut och i princip alla äntligen vet vår nya adress, huset är färdigmålat, postlådan uppsatt, den nya fina emaljskylten från "Byggfabriken" är uppskruvad på huset samt postlådan, vad tror ni händer då...............
Jo, kommunen behagar låta meddela att de 1,5 år efter att de sålt tomterna och 1 år efter husleverans har funderat :
och byter namn på hela gatan och det till ett mycket ålderdomligt gårdsnamn med synnerligen dialektal stavning och uttal
, och det med "omedelbar" verkan dvs. inom 1 månad från det att brevet damp ner i postlådan 
Så det är bara att se glad ut och börja om på ny kula med adressändring, nummerskyltar osv. igen *bläh*
//Christina.
Jo, kommunen behagar låta meddela att de 1,5 år efter att de sålt tomterna och 1 år efter husleverans har funderat :
Så det är bara att se glad ut och börja om på ny kula med adressändring, nummerskyltar osv. igen *bläh*
//Christina.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg