Var på ica maxi i veckan och såg bosch GSR 18-2-LI Pro (med två 1,3 batteri) i L-boxx.

Tänkte, oavsett vilket är det en blå bosch med två batterier till ett hyggligt pris, 1600:-.
Sagt och gjort, köpte den på fredagen och fyllde år på lördagen då jag fick en GSR 18 V-LI PRO (med två 3.0 batteri) i L-boxx för 3500:-.

Här ligger de brevid varandra:
http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/pdf/101327/productcomparison?productIds=_24123_24694

På projektlistan framöver har jag en carport som skall byggas och en övervåning i huset som skall inredas.

Jag tycker 1600 är väldigt bra pris på den "lilla" av dem, specen på den större ser ju bättre ut men frågan är om det är 2000:- bättre spec.

Jag är inne på att behålla minst en av dem så alla inlägg med "Mongo! köp en festool/makita/DeWalt" kommer jag att hoppa över :p

Min fråga som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med, vilken skall jag behålla? Skall jag behålla båda?

Stort tack på förhand!

mvh,

-R

Att behålla båda verkar i mitt tycke lite onödigt.

Tror du att du kommer gå bet på något framöver om du väljer behålla den 'mindre'?
För 3500:- får du ju en hel del 'annat elverktyg' (eller handverktyg för den delen), om fler grejer står på 'att köpa listan'.

Hej!

Tack för snabbt svar, uppskattas verkligen :)

Vet inte, är i behov av en bordssåg också just nu, men samtidigt så vill jag inte vara i en position där den lilla inte räckte till (att man var lite dumsnål). Nu vet jag inte riktigt hur mycket skillnad det är på de i verkligheten, jag har bara sett på specen än.

Anledningen till att jag ens nämnde att behålla båda är att jag är lite rädd att en av dem är helt slutkörd efter carporten & ovanvån.

Provdra ett antal av de största "normala" skruvar som du tror dig komma att använda med den "lilla" så får du en känsla för vad den klarar. Den "lilla" har väl betydligt lägre vikt, vilket kan vara en nog så viktig egenskap.

Skiljer ju nästan ett halvkilo i vikt och den lilla borde ju räcka. Är den slut efter bygget är du väl fortfarande inom garantitiden så..

Sant det ni säger såklart, blir inte det mest ett bekymmer när man kör över huvudet? Vad tror ni om den lillas batteri då? Bara 2x 1,3-or.

Är väl till stor del där man vinner i vikt. Det du ska bygga låter som att det är nära till laddaren.

Men viktigaste frågan, vem gav dig en GSR 18 V-LI? Frun?! ;)

Om man pratar trallskruv eller likande har den "stora" upp till 500 på ett batteri, frågan är vad man får av den lilla och 1,3 batteriet.

Hehe, japp frugan ;)

ravedog skrev:
Om man pratar trallskruv eller likande har den "stora" upp till 500 på ett batteri, frågan är vad man får av den lilla och 1,3 batteriet.
Knappt hälften gissar jag. 1.3 Ah jämfört med 3.0 Ah.

Är det den här du här som den 'lilla' så har den bara 10 mm chuck, vilket kanske är en begränsning. Jag hade för övrigt valt den 'stora' till så stora projekt. Jag har en GSR 14,4 v Li av förra generationen (minns inte max vrid, men det är mindre än den nuvarande som har 53 Nm) så jämförelsen haltar lite, men den är ibland i klenaste laget. Jag har bara byggt friggebod och renoverat med den dessutom.

Med 2 batterier bör inte 1.3Ah vara något bekymmer.
Du hinner lätt ladda det ena medans det andra sitter i skruvdragaren.

ravedog skrev:
Vad tror ni om den lillas batteri då? Bara 2x 1,3-or.
Spelar ju inte så stor roll, eftersom du har två batterier.
Ett är ju färdigladdat när det andra är slut. :)

• Gilla
selins
  • Laddar…
Hej,

Tack för alla bra svar!

@Alfredo: Tror du att det är så mycket? 200-250 skruv är rätt ok tycker jag om den nu håller det.

@Tanse: Det är det jag är lite rädd för, att den "lilla" är för liten för sådana här projekt. Får känslan av de andra här att det är rätt ok dock. Vridet på de två är 45 Nm på den lilla och 67 Nm på den stora, rätt stor skillnad. chuck:en på den "lilla" är precis som du säger 10, den är 13 på den "större".

@FredrikR & Degas: Det är ju sant, som sagt innan är det inget projekt på gång som tar mig ut i vildmarken utan möjlighet till laddare.

Hej,
Jag glömde att skriva att det högre momentet på den stora maskinen kanske inte alltid är så bra (för händerna då). Bättre att komplettera den mindre dragaren med en slagskruvdrager i så fall. Det kanske inte blir så dyrt om man köper en naken maskin.
/Tobias

Hej igen du, slagskruv blir inte aktuellt för mig. Bor i trähus med bara en platta under carporten som är i betong. allt annat är mjukt ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.