Eldar ved för värmen, snålar inte utan har det varmt och gott inne;) , lyse och matlagning får ta den elenergi som behövs så länge det finns el att köpa.

• Gilla
Tibb och 9 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Vi hanterar det genom att frysa. 15-16 grader inne. Kommer lik förbannat liga runt 2500kwh i december så det kommer bli dyrt men går ju inte frysa ihjäl heller....
Skulle vi bott kvar så hade vi gjort en mer långsiktig lösning men 27 dagar kvar......
Flyttade inte ni in häromåret eller det är jag som har fel för mig? Har för mig att ni renoverat så fint.

Vi värmer med pellets som köptes innan det blev dyrt och brist. I övrigt är vi noga med att släcka efter oss och färg och pilsner har fått flytta ner i källaren så vi slipper värma upp förrådet i uthuset.

G-83 G-83 skrev:
Flyttade inte ni in häromåret eller det är jag som har fel för mig? Har för mig att ni renoverat så fint.

Vi värmer med pellets som köptes innan det blev dyrt och brist. I övrigt är vi noga med att släcka efter oss och färg och pilsner har fått flytta ner i källaren så vi slipper värma upp förrådet i uthuset.
Vi har bott här i snart 3 år, dags för ett nytt och förhoppningsvis avslutande del av hus/renovering mm.
Men vi trivs inte i området där vi bor nu och vill flytta till andra sidan bygden kan man säga :D

• Gilla
Markus Hagman och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Sot tror jag inte är någon större risk. Däremot tillför förbränningen en hel del fukt och jag har hört att man därför inte bör använda en gasolkamin som inte ventilerar ut avgaserna någon längre tid inomhus.

Dessutom finns alltid risken att koldioxidförgifta sig om ventilationen är för dålig.
Tror man räknar det går åt ca 12m3 luft per kilo gasol man bränner , 1kg gasol har ett energiinnehåll på ca 12kwh mha detta får man dra egna slutsatser ang förhållande hur mkt man bränner resp ventilerar. Viktigt dock att bränna med blå låga för att undvika ofullständig förbränning och kolmonoxid bildning.
Ang vattenånga så bildas även sådan enl obekräftade uppgifter drygt en liter per kilo gasol, hur mycket vatten detta blir vid full kondensering vet jag inte men torde inte vara något större problem skulle tro en människas utandningsluft ger rätt stora mängder vattenånga.

• Gilla
Millejan
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
9,77 kr/kWh är vår marginalkostnad om vi även räknar in de rörliga bitarna i nätavgiften. Lite synd att det inte toppade på 10 kr, det hade varit värt att fira med en kaka bakad i vedspisens ugn.
Jag har överföringsavgift på 68,7 öre per kWh, så jag kom upp i 10,20 kr totalt, mellan kl 17-18 idag.
Undrar om man tänker December 2023 hur billigt det var förra året?

• Gilla
  • Wow
Tibb och 4 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Jag har överföringsavgift på 68,7 öre per kWh, så jag kom upp i 10,20 kr totalt, mellan kl 17-18 idag. Undrar om man tänker December 2023 hur billigt det var förra året?
Ja, vem vet om nästa år.
Det var en häftig överföringsavgift, men du har säkert en lite lägre fast avgift för elnätsanslutningen. Vi betalar nära 10.000 kr/år för 20 A. Hade hellre haft en lägre fast årstaxa och en högre rörlig, det ökar incitamenten till att vara sparsam.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Jo, årsavgiften 1995:- för 16 ampere om jag håller mig under 8000 kWh per år. Då är det 68,7 öre.
Annars kostar 16 ampere 5550:- över 8000 kWh per år, men överföringsavgiften är då ca 24 öre.

• Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Det var billigt, 96öre/kWh kostar det här i överföring, eller rättare sagt från 1/1. Nu bara 91öre....... Eldar för värme så fryser gör vi inte , har inte ens elpatron som backup :crysmile:

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
Har fastpris på 67 öre men eldar på em och har sänkt värmen så ligger på runt28kwh dygn än så länge med hus från 68 på ca 108km2 plus källare. Så har sänkt för att hjälpa till. Bor i Örebro län

• Gilla
hamhamham och 4 till
  • Laddar…
P
Eldar i vår gamla CTC som vi gjort sedan vi köpte huset för 20 år sedan. Vi var beredda att byta ut den när som helst, men bestämde oss för att köra den så länge det går. Och det bara rullar på, köper björkved för ca 10000/år. I snickeriet har jag llvp, och de får tyvärr jobba rätt hårt nu när det är -14, så det kommer att kännas på nästa räkning. Hade bundet tom 5/12:cry:

• Gilla
mayol031 och 1 till
  • Laddar…
Njuter av att jag fortfarande har 48 öre per kWh i 2 månader till. Drar ner så gott jag kan ändå!

• Gilla
  • Wow
Berndtan och 6 till
  • Laddar…
Vi kör gasolkamin sista veckan. Inte märkt av någon dålig luft, sot eller kondens alls. Snart gått igenom 10kg gasol för 359kr. Motsvarande kilowatt el hade kostat över 800kr så det känns som en no-brainer att fortsätta. Får luftvärmepump nästa vecka så då drar ni nog ner användningen av kaminen betydligt, så länge det inte blir strömavbrott/effektbrist då. Vi hade egentligen beställt en rejäl kamin i somras som skulle komma vecka 47 men den blev det mycket kraftigt försenad leverens på..

• Gilla
  • Ledsen
GEFE och 3 till
  • Laddar…
Bara elda, vi hade -34 grader inatt. Nu är det bara minus 25. Ska väl hålla sig så här kallt runt en vecka till

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
OramaC och 9 till
  • Laddar…
Q
Jag är uppe i 297kwh fram tills igår för December.
Har ställt ned luftvärmepumpen till 18C och och små eldar alla vakna timmar, även duscharna har blivit kortare.

Ställt en fläkt som blåser på kaminen för att sprida värmen bättre.

• Gilla
restinpeace och 2 till
  • Laddar…
Elbilarna laddas på natten.
Inatt innebär det ca 4kr per kwh inkl allt.
Dvs ca 8kr per mil för att köra.
Utslaget över året så spelar det mindre roll.

Värmen står kaminen för. Värmepumpen som dessutom är trasig har inte gått på ett tag...

Matlagning på kaminen.
Runt 15 grader när man kommer hem.

Såg de inte komma...:rofl:

• Gilla
DaLundh och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.