43 876 läst ·
167 svar
44k läst
167 svar
Nu kostar elen över 9 kr per kWh - hur hanterar ni situationen?
Flyttade inte ni in häromåret eller det är jag som har fel för mig? Har för mig att ni renoverat så fint.P Pappa1986 skrev:
Vi värmer med pellets som köptes innan det blev dyrt och brist. I övrigt är vi noga med att släcka efter oss och färg och pilsner har fått flytta ner i källaren så vi slipper värma upp förrådet i uthuset.
Vi har bott här i snart 3 år, dags för ett nytt och förhoppningsvis avslutande del av hus/renovering mm.G-83 skrev:
Flyttade inte ni in häromåret eller det är jag som har fel för mig? Har för mig att ni renoverat så fint.
Vi värmer med pellets som köptes innan det blev dyrt och brist. I övrigt är vi noga med att släcka efter oss och färg och pilsner har fått flytta ner i källaren så vi slipper värma upp förrådet i uthuset.
Men vi trivs inte i området där vi bor nu och vill flytta till andra sidan bygden kan man säga
Tror man räknar det går åt ca 12m3 luft per kilo gasol man bränner , 1kg gasol har ett energiinnehåll på ca 12kwh mha detta får man dra egna slutsatser ang förhållande hur mkt man bränner resp ventilerar. Viktigt dock att bränna med blå låga för att undvika ofullständig förbränning och kolmonoxid bildning.R RoAd skrev:
Ang vattenånga så bildas även sådan enl obekräftade uppgifter drygt en liter per kilo gasol, hur mycket vatten detta blir vid full kondensering vet jag inte men torde inte vara något större problem skulle tro en människas utandningsluft ger rätt stora mängder vattenånga.
Jag har överföringsavgift på 68,7 öre per kWh, så jag kom upp i 10,20 kr totalt, mellan kl 17-18 idag.T tompaah7503 skrev:
Undrar om man tänker December 2023 hur billigt det var förra året?
Ja, vem vet om nästa år.D dibb skrev:
Det var en häftig överföringsavgift, men du har säkert en lite lägre fast avgift för elnätsanslutningen. Vi betalar nära 10.000 kr/år för 20 A. Hade hellre haft en lägre fast årstaxa och en högre rörlig, det ökar incitamenten till att vara sparsam.
Eldar i vår gamla CTC som vi gjort sedan vi köpte huset för 20 år sedan. Vi var beredda att byta ut den när som helst, men bestämde oss för att köra den så länge det går. Och det bara rullar på, köper björkved för ca 10000/år. I snickeriet har jag llvp, och de får tyvärr jobba rätt hårt nu när det är -14, så det kommer att kännas på nästa räkning. Hade bundet tom 5/12
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Njuter av att jag fortfarande har 48 öre per kWh i 2 månader till. Drar ner så gott jag kan ändå!
Vi kör gasolkamin sista veckan. Inte märkt av någon dålig luft, sot eller kondens alls. Snart gått igenom 10kg gasol för 359kr. Motsvarande kilowatt el hade kostat över 800kr så det känns som en no-brainer att fortsätta. Får luftvärmepump nästa vecka så då drar ni nog ner användningen av kaminen betydligt, så länge det inte blir strömavbrott/effektbrist då. Vi hade egentligen beställt en rejäl kamin i somras som skulle komma vecka 47 men den blev det mycket kraftigt försenad leverens på..
Jag är uppe i 297kwh fram tills igår för December.
Har ställt ned luftvärmepumpen till 18C och och små eldar alla vakna timmar, även duscharna har blivit kortare.
Ställt en fläkt som blåser på kaminen för att sprida värmen bättre.
Har ställt ned luftvärmepumpen till 18C och och små eldar alla vakna timmar, även duscharna har blivit kortare.
Ställt en fläkt som blåser på kaminen för att sprida värmen bättre.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Elbilarna laddas på natten.
Inatt innebär det ca 4kr per kwh inkl allt.
Dvs ca 8kr per mil för att köra.
Utslaget över året så spelar det mindre roll.
Värmen står kaminen för. Värmepumpen som dessutom är trasig har inte gått på ett tag...
Matlagning på kaminen.
Runt 15 grader när man kommer hem.
Såg de inte komma...
Inatt innebär det ca 4kr per kwh inkl allt.
Dvs ca 8kr per mil för att köra.
Utslaget över året så spelar det mindre roll.
Värmen står kaminen för. Värmepumpen som dessutom är trasig har inte gått på ett tag...
Matlagning på kaminen.
Runt 15 grader när man kommer hem.
Såg de inte komma...