Byggahus.se
Synd om de som bor i dessa hus sedan länge och de finns ju också de som ganska nyligen köpt en stuga att ha som fritidshus med väldigt mycket fin natur in på knuten. Att dra fram det vanliga el-nätet till dessa avsides belägna stugor kostar astronomiska belopp i dagens läge. Att ordna en alternativ lokal el-produktion torde också bli väldigt dyrt(?)
 
#el
Man får ju mycket diesel till elverk för 1 miljon. Sen lite solpaneler och ett batteripack. Det är många som lever off-grid.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Man får ju mycket diesel till elverk för 1 miljon.
Fast man vill ju inte betala en miljon...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det verkar ju gå en trefasledning där. Är inte järnvägselen på två faser bara?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar ju gå en trefasledning där. Är inte järnvägselen på två faser bara?

Det var väl just för att försörja banvaktarstugorna med kräm
 
Det låter lite märkligt att man skulle kunna koppla bort elen till någon för att man själv inte skaffat den koncession som behövs. Det låter som ett bra tillfälle för de drabbade att gå ihop och anlita en jurist för att se över om det här gått rätt till.
Bostäderna har förmodligen sålts som elektrifierade.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det låter lite märkligt att man skulle kunna koppla bort elen till någon för att man själv inte skaffat den koncession som behövs. Det låter som ett bra tillfälle för de drabbade att gå ihop och anlita en jurist för att se över om det här gått rätt till.
Bostäderna har förmodligen sålts som elektrifierade.
Ja, det låter som en smart idé att mucka gräl med staten. Eller inte..
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det låter som en smart idé att mucka gräl med staten. Eller inte..
Staten förlorar rättsprocesser i diverse instanser varje dag, staten tar det inte personligt.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Staten förlorar rättsprocesser i diverse instanser varje dag, staten tar det inte personligt.
Ja säkert. Men i detta fall blir det enbart en vinnare och det är advokaten
 
  • Gilla
Einh och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja säkert. Men i detta fall blir det enbart en vinnare och det är advokaten
Det är mycket möjligt, så är det ofta. Jag själv har på tok för dålig koll på elnätsjuridik och hur övergångsreglerna från den gamla ellagen fungerar för att lika självsäkert kunna uttala mig om utgången av en process som du gör.

Varför är det självklart att Trafikverket kan avbryta elleveransen för att man inte tycker att det är en kärnuppgift?
 
C cotillion skrev:
Det är mycket möjligt, så är det ofta. Jag själv har på tok för dålig koll på elnätsjuridik och hur övergångsreglerna från den gamla ellagen fungerar för att lika självsäkert kunna uttala mig om utgången av en process som du gör.

Varför är det självklart att Trafikverket kan avbryta elleveransen för att man inte tycker att det är en kärnuppgift?
Har du läst båda artiklarna? Det framgår inte solklart men Trafikverket har ingen skyldighet att förse ägarna med el om det inte finns med i avtalet när fastigheterna bytte ägare och det har jag mycket svårt att tro.
 
Nu har saken även uppmärksammats av SVT Västernorrland: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...fikverket-klipper-ledningen-vi-tvingas-flytta Att istället dra fram det allmänna el-nätet bara 10 km skulle tydligen kosta dem 10 miljoner kronor.

Vad ungefär skulle en off-grid-lösning kosta? Man får nog förutsätta att de har ved- eller gasolspis samt dito uppvärmning annars blir kraven på den nya elförsörjningen för stora.
- Solcellspaneler som klarar el-behovet under sommarhalvåret
- Batteribank med styrsystem som klarar molniga dagar/vecka
- Dieseldriven el-generator av proffskvalitet som klarar gå 24/7
- Stor dieseltank. Hur mycket går åt per vinterhalvår?
- Teknikbod eller teknikrum

Små vindkraftverk verkar tyvärr ha betydande kvalitetsproblem och ger ganska dåligt med el om inte vindkraftverket når högt över trädtopparna.
 
J Josth skrev:
Nu har saken även uppmärksammats av SVT Västernorrland: [länk] Att istället dra fram det allmänna el-nätet bara 10 km skulle tydligen kosta dem 10 miljoner kronor.

Vad ungefär skulle en off-grid-lösning kosta? Man får nog förutsätta att de har ved- eller gasolspis samt dito uppvärmning annars blir kraven på den nya elförsörjningen för stora.
- Solcellspaneler som klarar el-behovet under sommarhalvåret
- Batteribank med styrsystem som klarar molniga dagar/vecka
- Dieseldriven el-generator av proffskvalitet som klarar gå 24/7
- Stor dieseltank. Hur mycket går åt per vinterhalvår?
- Teknikbod eller teknikrum

Små vindkraftverk verkar tyvärr ha betydande kvalitetsproblem och ger ganska dåligt med el om inte vindkraftverket når högt över trädtopparna.
Under 10 000 kr för sommartid.
Troligtvis samma för vintertid.

Sommartid vet jag för att en nära bekant bor så på hela sommarhalvåret, solcell, några 12 voltsbatterier, utöver elen så är det gas till spis och kylskåp, så visst den delen drar upp nån tusing till.
Utedusch och utedass.

Hon bor på det viset med höns, påfåglar, hund och papegoja.
 
Ok. Men jag tänkte nog på ett lite mer avancerat system så man kan bo där även på vintern utan några problem och ungefär bibehålla den boende-standard man hade med tidigare el-anslutning. El är nog bra att ha både 12 V och 230 V även om det blir mera installationsjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.