Detta kan vara det dummaste jag hört på 2000-talet och då har man ändå hört mycket.

Så vi svenskar, som har världens högsta skattetryck, skall betalar mer för elen. Även fast det inte behövs. Enbart för att visa grannländerna att vi betalar också mycket för elen så ni behöver er inte känna er ensamma. Dessa pengar kommer troligen även dessa hamna i energibolagens feta plånböcker.

Idiotin bland politiker har slagit betydligt högre nivåer de senaste åren.

• Gilla
Joak och 10 till
  • Laddar…
Bygg ett kraftverk om det är så lönsamt.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Detta kan vara det dummaste jag hört på 2000-talet och då har man ändå hört mycket.

Så vi svenskar, som har världens högsta skattetryck, skall betalar mer för elen. Även fast det inte behövs. Enbart för att visa grannländerna att vi betalar också mycket för elen så ni behöver er inte känna er ensamma. Dessa pengar kommer troligen även dessa hamna i energibolagens feta plånböcker.

Idiotin bland politiker har slagit betydligt högre nivåer de senaste åren.
Det är något mer komplicerat än så, men jag rekommenderar dig inte att försöka förstå allt för det tycker iaf jag är nästan omöjligt...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
T tobiast skrev:
Tyskland får väl stå för sin egen produktion. Varför ska vissa länders invånare straffas för andra länders oförmåga och misstag?
Tabell med förväntad effektbalans för elområden i Sverige, vintern 2023/2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag håller med dig.

Vi stoppar exporten och inför roterande bortkoppling i södra Sverige istället, om andra länder inte vill lösa vår effektbrist vintertid.

• Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
Tyskarna kan gott börja med att införa elområden.

• Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det ett straff att kunna exportera? Vi skulle inte klara oss särskilt bra utan export och import.
Nej vi stupade direkt.... iofs om vi kapade samtliga 400kV ledningarna jämns med Dalälven så kunde norra Sverige leva i överflöd.

D Daniel 109 skrev:
Bygg ett kraftverk om det är så lönsamt.
Är kanske tveksamt när investeringar nedlagda i kraftroduktion knappast kan ha nån lång avskrivningstid då vi lagt ner både fullt fungerande och nyinvesterade reaktorer i Sverige, nya eller moderniserade vattenkraftverk kan man hoppas på men vi har ju ont om älvar att exploatera.

Vindkraftverk verkar bli allt olönsammare ju fler som byggs, när det blåser lagom tenderar priserna att sjunka.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är något mer komplicerat än så, men jag rekommenderar dig inte att försöka förstå allt för det tycker iaf jag är nästan omöjligt...
Såklart man har gjort det mer eller mindre omöjligt att förstå. Men middagarna politikerna fick i lobbyverksamhet var nog bra.

Behöver dock inte vara speciellt smart för att se att detta bara är ytterligare ett sätt att mjölka ur mer stålar från surt förvärvade skattade pengar. Nästan man tror man är med i dolda kameran där man ser ut jävla mycket man kan jävlas med folk innan det blir falling down.

• Gilla
big mike
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Såklart man har gjort det mer eller mindre omöjligt att förstå. Men middagarna politikerna fick i lobbyverksamhet var nog bra.

Behöver dock inte vara speciellt smart för att se att detta bara är ytterligare ett sätt att mjölka ur mer stålar från surt förvärvade skattade pengar. Nästan man tror man är med i dolda kameran där man ser ut jävla mycket man kan jävlas med folk innan det blir falling down.
Men innan Ryssen klev in i Ukraina hördes det inget gnäll, då "fungerade" marknaden/systemet bra va?

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Tyskarna kan gott börja med att införa elområden.
Det är de på gång att göra.

F fribygg skrev:
Är kanske tveksamt när investeringar nedlagda i kraftroduktion knappast kan ha nån lång avskrivningstid då vi lagt ner både fullt fungerande och nyinvesterade reaktorer i Sverige, nya eller moderniserade vattenkraftverk kan man hoppas på men vi har ju ont om älvar att exploatera.

Vindkraftverk verkar bli allt olönsammare ju fler som byggs, när det blåser lagom tenderar priserna att sjunka.
Jo men nu skapas det ju förutsättningar för att EU's kraftbolag kan bygga ut. (inkl Vattenfall)
Det har ju varit rena tombolan för kraftbolagen att kalkylera en investering, både för större vindkraftsprojekt och kärnkraft.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men innan Ryssen klev in i Ukraina hördes det inget gnäll, då "fungerade" marknaden/systemet bra va?
Nja det skulle jag inte påstå. Har alltid vart negativ inställd till att privata aktörer skall hålla i viktiga samhällsfunktioner. Och att alla Europas länder skall kunna exportera enorma mängder energi har alltid vart en dum ide även fast det på senare år sats i verklighet.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu skapas det ju förutsättningar för att EU's kraftbolag kan bygga ut. (inkl Vattenfall)
Det har ju varit rena tombolan för kraftbolagen att kalkylera en investering, både för större vindkraftsprojekt och kärnkraft.
Vi eller vattenfall vet inte när landet får en ny regering som offrar landets baskraft för att få sitta vid makten med Miljöpartietets och Centerns stöd.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Ja, det är bättre att produktion av viktiga saker som mat och el är helt statligt. Som sovjet fungerade. Det var bra det. *IRONI*

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är bättre att produktion av viktiga saker som mat och el är helt statligt. Som sovjet fungerade. Det var bra det. *IRONI*
Kalla mig kommunist. Men att energiförsörjning och sjukvård skall drivas av icke vinstdrivande företag anser jag vara en samhällssten. Att folket betalar vattenverk, vind och kärnkraft solidariskt med skatten och får ta del av den fördelen är knappast kommunistiskt, att det sedan är klåpare i bryssel som sedan gör att den som ser kraftverket får betala samma pris för elen som den som bor 300mil från kraftverket är ju bara så sjukt det kan bli. Att det inte fungerar tex Ryssland är ju för pga korruption vilket man kan motverka.

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.