H Hullefar skrev:
Tja, men Sverige använder inte gas, så då tycker jag inte vi ska bry oss att resten av Europa satsat på fel häst, de får väl städa upp själva.

Jag tror inte att ni förstår vad jag menar. Om vi hade haft en helstatlig elproduktion i Sverige, då hade vi:

1. Kunnat matcha produktionen mot förbrukningen.
2. Satt ett fast elpris mot konsumenterna.
3. Vid nödfall kunnat köpa el från grannländerna, och det höga priset hade inte påverkat priset till konsument, eftersom det och andra kostnader betalas medelst statskassan.
4. Kunnat bestämma totalt själva över att endast köra fossilfritt.


Men jag förutsätter naturligtvis i det här scenariot att vi hade byggt ut kärnkraften.
Helstatlig elproduktion har vi aldrig varit i närheten av…
Kanske skulle vi bara ha statliga banker också så behöver vi inte bry oss om räntenivån till omvärlden …?🤣🤣
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Helstatlig elproduktion har vi aldrig varit i närheten av…
Kanske skulle vi bara ha statliga banker också så behöver vi inte bry oss om räntenivån till omvärlden …?🤣🤣
Men man behöver inte förkasta allting för att "det har vi ju aldrig gjort, nu kör vi bara in i väggen".

Det är ingen större skillnad mot Norges eller Saudis olja. Vi råkar av mest tur sitta på ett relativt gynnsamt geografiskt läge med mycket vattenkraft och stora uranfyndigheter.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Men man behöver inte förkasta allting för att "det har vi ju aldrig gjort, nu kör vi bara in i väggen".

Det är ingen större skillnad mot Norges eller Saudis olja. Vi råkar av mest tur sitta på ett relativt gynnsamt geografiskt läge med mycket vattenkraft och stora uranfyndigheter.
Norges olja är lååångt ifrån helstatlig, hur tänker du..?

Sen är det lite sent att tvångsnationalisera elproduktionen. För 150 år sen hade det kanske funkat…
 
G OMathson skrev:
Bra, då är det dax för Sverige att bygga mer fossilkraft, kanske brunkol från Tyskland? Sveriges kk ska ju ändå läggas ner (kk ger just nu drygt 6800MW) vindkraften knappt 2400MW, sol typ 0) och sen har vi de stora extremt eltunga projekten i norr, Lkab, h2green, Northvolt osv osv. Det va helt rätt att lägga ner O2 efter plex, R1 och 2.
Njau.... dagens nyhet att NuScale drabbats av sådan stora kostnadshöjningar gör att det ser mycket illa ut för väst inkl Sverige. Våra egna planer kan vi glömma och nu är det nog bäddat för österns länder med Kina i spetsen att helt ta över. De gröna har nog lyckats lägga ner väst....!
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju en av ändringarna från EU. Att stater ska kunna teckna den typen av långa fastprisavtal med producenter.
Kravet på att statligt stöd ska ske i form av fastprisavtal känns för min del som att skjuta sig i båda fötterna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Nu vill jag gärna ha mer kärnkraft, men i det du citerade pratade jag inte om kärnkraft. Det är inget fel på vindkraft, bara man har vatten/uran som backar upp.
Du skrev typ att du önskade att elmarknaden funkade så att om det kommer in en producent med lågt pris så får de andra mindre betalt. Jag svarade typ att det funkar ju så. Men du säger att du inte menade kärnkraft. 🤔
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men troligtvis skulle vi haft ca 20% lägre produktion idag (för vem vill producera om ingen köper) om inte exporten fanns, och därmed skulle alltså en massa produktionsenheter inte byggts, och andra ha lagts ner, och vi skulle troligen haft elbrist under de mest elintensiva perioderna.
Det här argumentet tycker jag alltid är så underligt, mot bakgrunden att investerare varit villiga att stjälpa högvis med vindkraft i SE1 och SE2. Givet de kraftiga begränsningar som finns och funnits på överföringen går det inte att förklara varför någon skulle vilja bygga vindkraft i SE1 eller SE2 någonsin, om investerare på något sätt brydde sig om elpriset i området.

De enda rimliga förklaringarna är att man varit villig att bygga var som helst där man fick tillstånd att bygga, alternativt att man spekulerar i ökade priser pga Hybrit/H2GS/etc. Båda alternativen gör argumentet "men folk skulle inte bygga om exporten var lägre" klart tvivelaktigt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B
R Robert-san01 skrev:
El-certifikaten var inget som hjälpte vind och sänkte kärnkraft?
...Och effektskatten på kärnkraft tog resten av marginalen...
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Det här argumentet tycker jag alltid är så underligt, mot bakgrunden att investerare varit villiga att stjälpa högvis med vindkraft i SE1 och SE2. Givet de kraftiga begränsningar som finns och funnits på överföringen går det inte att förklara varför någon skulle vilja bygga vindkraft i SE1 eller SE2 någonsin, om investerare på något sätt brydde sig om elpriset i området.

De enda rimliga förklaringarna är att man varit villig att bygga var som helst där man fick tillstånd att bygga, alternativt att man spekulerar i ökade priser pga Hybrit/H2GS/etc. Båda alternativen gör argumentet "men folk skulle inte bygga om exporten var lägre" klart tvivelaktigt.
Men ärligt talat, tror du att vi skulle haft samma produktionskapacitet av el ifall producenterna inte skulle kunnat exportera de 20% av överproduktion vi nu har?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ärligt talat, tror du att vi skulle haft samma produktionskapacitet av el ifall producenterna inte skulle kunnat exportera de 20% av överproduktion vi nu har?
Det är sannolikt vindkraftslobbyn som lyckats utöka våra kablar mot omvärlden så vi kan exportera mer. För den planerbara kraften har minskat samtidigt som den intermittenta ökat kraftigt. Vi har även varit duktiga på att energieffektivisera så elbehovet har väl inte ökat nämnvärt på typ 30 år?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ärligt talat, tror du att vi skulle haft samma produktionskapacitet av el ifall producenterna inte skulle kunnat exportera de 20% av överproduktion vi nu har?
Nej, det skulle vi förstås inte haft. Det verkar t.ex. osannolikt att man skulle vilja bygga Europas största vindkraftpark i SE1 i ett sånt läge. Men å andra sidan kanske vi inte ens hade haft elområden.

Man får också betänka att ingen export rimligen också innebär ingen import, vilket troligen hade gjort det mindre lockande att straffbeskatta bort kärnkraften.

Överlag tror jag att det hade varit mycket ny kraft som aldrig byggts, men också mycket nedlagd kraft som inte hade avskaffats. Gissningsvis hade nätinvesteringarna varit klart mindre också.

Det hade förmodligen varit svårare för Sverige att klara klimatmål i det läget, t.ex. gällande den kommande elförsörjningen av stålindustrin.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det är sannolikt vindkraftslobbyn som lyckats utöka våra kablar mot omvärlden så vi kan exportera mer.
skönt med en identifierad och namngiven, men osynlig, motståndare – "vindkraftslobbyn"

de utlandsförbindelser som tillkommit de senaste 34 åren är:

1989 – Fenno-Skan 1, SE2-FI (skeppa Forsmarksel till Finland)
1994 – Baltic Cable, SE4-DE
2000 – SwePol Link, SE4-PL
2012 – Fenno-Skan 2, SE2-FI (skeppa ännu mera Forsmarksel till Finland)
2016 – Nord Balt, SE4-LT (integrera Litauen med den europeiska elmarknaden, hantera Ignalina-bortfallet)

var det under 1980-talet som vindkraftsmaffian satt och smidde sina ränker och fick till bygget av Baltic Cable och SwePol Link?

eller var det för att man fått erfara hur bra det är med utlandsförbindelser – inte minst vid större strömavbrott? 🤔
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
skönt med en identifierad och namngiven, men osynlig, motståndare – "vindkraftslobbyn"

de utlandsförbindelser som tillkommit de senaste 34 åren är:

1989 – Fenno-Skan 1, SE2-FI (skeppa Forsmarksel till Finland)
1994 – Baltic Cable, SE4-DE
2000 – SwePol Link, SE4-PL
2012 – Fenno-Skan 2, SE2-FI (skeppa ännu mera Forsmarksel till Finland)
2016 – Nord Balt, SE4-LT (integrera Litauen med den europeiska elmarknaden, hantera Ignalina-bortfallet)

var det under 1980-talet som vindkraftsmaffian satt och smidde sina ränker och fick till bygget av Baltic Cable och SwePol Link?

eller var det för att man fått erfara hur bra det är med utlandsförbindelser – inte minst vid större strömavbrott? 🤔
Sverige står med fanan i topp i EU i form av utlandsförbindelser. Kapaciteten på våra utlandskablar överskrider med råge det mål EU satt upp. Om jag inte minns fel har vi dubblad kapacitet än EU:s mål, och de flesta andra länder når inte ens upp till målen som EU ställer idag.

Att det skulle vara pga strömavbrott är långsökt, fram till avregleringen hade vi kapacitet att stå på helt egna ben utan import. Att vi importerade var inte pga att vi måste, utan det var för att reservkraften var fossil och det var billigare att importera.

Så är inte fallet nu när vi adderat en mängd vindkraft in i systemet. Vår reservkraft har lagts ner och SE4 är det elområde i hela Europa som sett till egenproduktion ligger absolut sämst till.

Svensk Vindenergi var starkt pådrivande för Hansa Power Bridge som numera är lagd på is. Det är inte heller helt långsökt att det "förnybara" målet som sattes upp även var påverkat från Svensk Vindenergi. Man vill ju exportera sin vindenergi och inte bara skapa lågpris när det blåser.

Det är iaf min analys av det hela.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JockeHX skrev:
fram till avregleringen hade vi kapacitet att stå på helt egna ben utan import. Att vi importerade var inte pga att vi måste, utan det var för att reservkraften var fossil och det var billigare att importera.
Nej, det är nog inte sant. Innan avregleringen så importerade vi betydande mängd av både energi och effekt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är nog inte sant. Innan avregleringen så importerade vi betydande mängd av både energi och effekt.
Backa upp det med fakta. Vad var förbrukningen och hur mycket produktion hade vi inkl reservkraft innan avregleringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.