A Arne_Planka skrev:
10 år bort.
Jag tyckte någon sa att det var en kris, men det verkar inte så.
Varför kan inte en regering (för det är väl tänkt att en sådan skall regera) peka med hela handen och säga: Bygg?
Nu skall det ju tillsättas en utredning med all den fördröjning det innebär, undersöka om man kan få till ett "snabbspår" i bl.a. tillståndsansökningarna. Man kan ju undra varför det skall ta över ett år från ord till handling för en sådan enkel sak.
Jag undrar hur det skulle se ut om det var riktiga kristider, skulle något ske överhuvudtaget då? Eller skulle hela statsapparaten bara klappa ihop?
Jo, man kan ju tänka sig Kinavarianten, Besluts det om ett kraftverk/en damm på högre nivå, tar det inte lång tid tills folket i vägen fördrivs och det byggs. Vill vi det?
Men klart, byrokrattiderna är alldeles för långa för action, Utan att behöva inskränka på den enskildes rättigheter kan man korta ned tillståndstiderna rejält och det vet alla, även myndigheterna.
 
Kan inte du @ Mikael_L fundera ut något bra begrepp eller namn på fenomenet när tillgången på billig el minskar och elprisets skjuter i höjden, men vi fortfarande är långt från elbrist?
Det blir ju många missförstånd där folk kanske låter bli att dammsuga av rädsla för elbrist fastän vi aldrig haft elbrist.

De timmar vi importerar el till Svea rike pga elbrist annars skulle uppstå är väl väldigt få per år?
I stället är det väl så enkelt att vi ibland kan importera så billig el att vi kan dra ner på egen dyrare produktion, inte att vi måste importera..

Alltså borde vi kunna skrota lite mer av vår onödigt stora produktionskapacitet vilket skulle minska kapitalkostnaderna och därmed ge billigare elproduktion.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä på hushållsnivå går det inte, kommer inte att gå.
Men å andra sidan laddas väl minst 90% av dessa bilar på natten, och då elen är billigast, så denna bilpark skapar ju faktiskt en utjämning av förbrukningen som inte är så dum.
Ty energi överproducerar vi ju gott om (över 30TWh årligen, och hela Svenska personbilsflottan skulle dra ungefär hälften av detta om alla vore elbilar), men effekt har vi ibland lite knapert med.
Vad gör vi med överproduktionen? Går den på export?
 
Här skall det eventuellt byggas på en plats som redan är godkänd, eller alldeles intill.
Vad skall man då med en ytterligare ansökan och tillståndsprövning till?
Det är ju lite skillnad om det hade varit på ett nytt ställe
Men det är klart, man sätter ju en massa folk i arbete under tiden.
 
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Kan inte du @ Mikael_L fundera ut något bra begrepp eller namn på fenomenet när tillgången på billig el minskar och elprisets skjuter i höjden, men vi fortfarande är långt från elbrist?
Jag vet inte om det går att skapa ett något nytt namn, det är ju lite olika mekanismer som samverkar på ett varierande vis. Jag har inte sett något annat som är tydligt prisdrivande än gaspriset, men ibland kan det vara dyr gas och jättebillig el - det händer när det blåser bra, eller solen skiner fint.

Det är så att ofta exporterar vi jättemycket när elpriset är skyhögt. Det är enkel marknadslogik, vi (privatpersoner och företag) snålar med elen när den är så dyr, men vi har ju ändå alltid samma produktionskapacitet, vilket helt enkelt betyder att vi då exporterar (och som land, företag inom landet, tjänar multum).

Att politiker säger att vi har elbrist, och att det är därför elen är dyr beror väl på att de gått i grundskolan och fått lära sig att pris beror på tillgång/efterfrågan.
Men i sanning är det inte situationen idag, utan här styrs tillgången av pris/efterfrågan. För tillgången finns, nästan obegränsat, det blir bara dyrare ju mer vi vill producera. Utan det är pris som balanserar efterfrågan, sen tillverkas helt enkelt den el som behövs.


När Sverige importerar el går inte att säga att det beror på något tydligt, det enda som kan skönjas är att det sker när det är kallt och nära vindstilla, eller att några kärnreaktorer står. Men elpriset kan vara både skyhögt likväl som lågt när vi importerar.
Det föreligger extremt dålig korrelation mellan elpriset och hur mycket vi exporterar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
I stället är det väl så enkelt att vi ibland kan importera så billig el att vi kan dra ner på egen dyrare produktion, inte att vi måste importera..
Nja, vi har väl inte speciellt mycket av sådan, som är beredd att dra ner på sin produktion. Jag gissar väl att vi sparar vatten i magasinen om de inte redan är fyllda. Kärnkraftverken verkar ganska obenägna att dra ner bara för att de säljer under produktionspris ett tag.
blackarrow blackarrow skrev:
Alltså borde vi kunna skrota lite mer av vår onödigt stora produktionskapacitet vilket skulle minska kapitalkostnaderna och därmed ge billigare elproduktion.
Skrota redan byggda enheter minskar väl ingen kapitalkostnad?
Men då vi för det mesta kan exportera vår överproduktion så är det väl bra att vi kan tjäna pengar på att vara en stor energiproducent.
blackarrow blackarrow skrev:
Vad gör vi med överproduktionen? Går den på export?
Ja det gör den väl?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skrota redan byggda enheter minskar väl ingen kapitalkostnad?
Jo. I ekonomernas värld ska man ha så få anläggningstillgånger som möjligt. Jag var med om en aktion i en verkstadsindustri då specialverktyg som sällan användes, skrotades för att minska tillgångar och på så sätt höja ROI.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har arbetet på ett stort sälle där det fanns ett lager för prylar som inte fanns. Dvs. de var ekonomiskt skrotade men existerade fortfarande. Mycket saknade praktiskt värde, men det kunde vara räddningen att hitta prylar där ibland.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
P placerej skrev:
Det är väl för att jämna ut priserna i EU? Om vi har lägre el-kostnad än de flesta andra länder är det väl rimligt att vi hjälper de andra länderna, om vi nu ska vara en samarbetsunion?
För att vissa länder, inklusive Sverige, varit korkade nog att satsa så mycket på slumpkraft (vindkraft) och sommardagskraft (Solenergi) ska alla lida tycker du ?
Att vissa dessutom skrotat fullt fungerande kärnkraft gör det hela än värre.
 
Vad skulle det annars satsats på tycker du?
Det investeras i det som är lönsamt.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
P Peter787 skrev:
För att vissa länder, inklusive Sverige, varit korkade nog att satsa så mycket på slumpkraft (vindkraft) och sommardagskraft (Solenergi) ska alla lida tycker du ?
Att vissa dessutom skrotat fullt fungerande kärnkraft gör det hela än värre.
Kina t.ex bygger mest vind och solkraft i världen.
Fast de bygger även mest kärnkraft och kolkraft också ...

Många Europeiska länder har mer installerad vindkraft eller solkraft än Sverige.
Det är ju lite tur det, för annars skulle det vara putingaspriser på elen alla 365 dagar om året.
Nu får vi emellanåt vindkraftspriser och plånboken får vila lite.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle det annars satsats på tycker du?
Det investeras i det som är lönsamt.
För sammanhang borde man nämna att vindkraft, liksom solkraft har subventionerats eller subventioneras runtom i Europa. Förnybar kraft lever även till stor del pga greenwashing, dvs handel med ursprungsgarantier där inte bara företag utan även kommuner med mera kan köpa grön el som produceras någon helt annanstans och det inte ens finns en fysisk koppling.

Så att det är lönsamt betyder inte nödvändigtvis att det är lönsamt för att det står på sina egna ben, utan för att en sjuk marknad har skapats som inte har en förankring i verkligheten.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, vi har väl inte speciellt mycket av sådan, som är beredd att dra ner på sin produktion. Jag gissar väl att vi sparar vatten i magasinen om de inte redan är fyllda. Kärnkraftverken verkar ganska obenägna att dra ner bara för att de säljer under produktionspris ett tag.
Det har nog med bränsleekonomi att göra och inte bara hur snabbt man kan öka/minska produktionen.

Jag är lite förvånad över att inte vindkraftsproducenter drar ner på produktionen för att hålla uppe priset. Att de ibland ”säljer” till minuspris är ju lite märkligt och långa tider med låga priser är knappast bra för vindkraftsproducenter heller. En lösning skulle kunde vara någon form av kartellbildning för att fördela produktionskvoter. Det skulle ju dock sätta idén med NordPol och fri konkurrens ur spel.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Skrota redan byggda enheter minskar väl ingen kapitalkostnad?
Men då vi för det mesta kan exportera vår överproduktion så är det väl bra att vi kan tjäna pengar på att vara en stor energiproducent.
Företag är ofta belånade vilket medför kapitalkostnader för allt de äger.
Ett stort företag kan tex plocka ut produkter eller materiel ur förråd och stoppa tillbaka beräknat behov i förråd igen och skrota överskottet.
En vanlig dödlig tycker väl arbetet borde vara en kostnad och grejerna i förådet redan är betalda så det borde vara billigare att låta dem ligga kvar men se då har de ett bokför värde, binder kapital och utgör en kostnad. Det ser inte bra ut i bokslutet eller nyckeltalen.

KK kan man skrota, skriva av (ta kostnaden ett år) och sen slipper man kostnader för uppgradering, räntor eller internränta.
Minskad produktion / utbud höjer priset.
Win-win…

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det gör den väl?
Egentligen undrade jag bara vad du menade med överproduktion. Jag förstod inte.

Produktion till minuspris?

Överkapacitet? Men man producerar ju aldrig för mycket el. (Stiger spänningen).
 
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Egentligen undrade jag bara vad du menade med överproduktion. Jag förstod inte.
Produktion till minuspris?
Jag menade att Sverige producerade mer än sitt eget behov, dvs att vi exporterar en stor del.

Ja det är väl ungefär samma som med papper, lastbilar, läkemedel, trävaror, bandvagnar osv, där vi tillverkar mer än vad vi använder.
 
Krilleman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är väl ungefär samma som med papper, lastbilar, läkemedel, trävaror, bandvagnar osv, där vi tillverkar mer än vad vi använder.
Hur kan det vara det?

Är efterfrågan på bandvagnar dubblerat massor med gånger just under vintern?
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kina t.ex bygger mest vind och solkraft i världen.
Fast de bygger även mest kärnkraft och kolkraft också ...

Många Europeiska länder har mer installerad vindkraft eller solkraft än Sverige.
Det är ju lite tur det, för annars skulle det vara putingaspriser på elen alla 365 dagar om året.
Nu får vi emellanåt vindkraftspriser och plånboken får vila lite.
Problemen i Sverige och Tyskland är helt beroende på korkade lokala politiker som fördärvade fungerande energisystem pga. miljöfobier.
Du betalar inte det fulla priset för vindkraften eller solkraften, du kanske själv tror det, men om du läser på om elcertifikat och subventioner till de olönsamma elenergisystemen och straffskatt för de lönsamma elenergisystemen, förstår du kanske att du är lurad.
Men det är det den 'gröna' politiken går ut på, att luras.
 
  • Gilla
and.wei och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.