Kul att läsa att våra kära folkvalda röstar igenom en ny förordning som kommer innebära 20% (uppskattat i område 3) höjning av elen. Är det bara jag som blir arg?
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
arneri68 och 28 till
  • Laddar…
Det är väl för att jämna ut priserna i EU? Om vi har lägre el-kostnad än de flesta andra länder är det väl rimligt att vi hjälper de andra länderna, om vi nu ska vara en samarbetsunion?
 
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
TommyC och 41 till
  • Laddar…
P placerej skrev:
Det är väl för att jämna ut priserna i EU? Om vi har lägre el-kostnad än de flesta andra länder är det väl rimligt att vi hjälper de andra länderna, om vi nu ska vara en samarbetsunion?
Du menar det andra länderna Söder ut som inte har långa kalla vintrar, -20grader när Elen är som dyrast? Nä, det tycker jag inte, däremot borde DOM hjälpa oss då vi har lite andra förutsättningar väder mässigt än dessa länder.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 64 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Du menar det andra länderna Söder ut som inte har långa kalla vintrar, -20grader när Elen är som dyrast? Nä, det tycker jag inte, däremot borde DOM hjälpa oss då vi har lite andra förutsättningar väder mässigt än dessa länder.
Även länder längre norrut, till exempel Tyskland, har betydligt dyrare el än vi har. De behöver också värma husen på vintern.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
PERCY DUARTE BARRENECHEA och 8 till
  • Laddar…
P placerej skrev:
Även länder längre norrut, till exempel Tyskland, har betydligt dyrare el än vi har. De behöver också värma husen på vintern.
Ja, men inte alls lika långa vintrar som vi har.
 
  • Gilla
  • Älska
KateVN och 10 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kul att läsa att våra kära folkvalda röstar igenom en ny förordning som kommer innebära 20% ( uppskattat i område 3 ) höjning av elen . Är det bara jag som blir arg?
Jag hörde 20% i område 2 på tv4-nyheterna i morse
 
G Ganescha skrev:
Ja, men inte alls lika långa vintrar som vi har.
Nu var det ju främst område 3 som skulle bli dyrare i Sverige och jag tror inte att det skiljer så enormt mycket på vädret mellan det och norra Tyskland. Dessutom är Tysklands el rejält mycket dyrare än vår, om man ska tro en artikel från Vattenfall.

https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/hur-dyr-ar-elen-i-sverige/
 
  • Gilla
Dunderpia
  • Laddar…
Läge för en Swexit-omröstning?

De som röstade nej till EU för 29 år sen kanske kan slippa prishöjningar och de som röstade ja kan betala övriga Europas elräkningar?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
RufusHedman och 52 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag hörde 20% i område 2 på tv4-nyheterna i morse
Tack för rättningen . Jag läste fel. Det är som du säger och 17,5 i område 3 enligt Aftonbladet
 
  • Gilla
KMM
  • Laddar…
P placerej skrev:
Nu var det ju främst område 3 som skulle bli dyrare i Sverige och jag tror inte att det skiljer så enormt mycket på vädret mellan det och norra Tyskland. Dessutom är Tysklands el rejält mycket dyrare än vår, om man ska tro en artikel från Vattenfall.

[länk]
Tysk elpolitik ska inte drabbas oss. Dåliga beslut tycker jag nog allt dom kan lösa själva. Dom satsade fel och inget befolkningen i Sveriges SE3 ska behöva lida för.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 49 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Läge för en Swexit-omröstning?

De som röstade nej till EU för 29 år sen kanske kan slippa prishöjningar och de som röstade ja kan betala övriga Europas elräkningar?
Tycker man ska få rösta på andraländers representanter när det är val till EU då flera verkar stå upp för sitt eget land..
 
  • Gilla
KateVN och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Läge för en Swexit-omröstning?

De som röstade nej till EU för 29 år sen kanske kan slippa prishöjningar och de som röstade ja kan betala övriga Europas elräkningar?
Ska vi skippa frihandel med övriga EU på andra områden också. Det skulle leda till katastrof för Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
Filbert och 26 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kul att läsa att våra kära folkvalda röstar igenom en ny förordning som kommer innebära 20% ( uppskattat i område 3 ) höjning av elen . Är det bara jag som blir arg?
Det är väl lämpligt att ha en styrning som ger så bra utnyttjande av elnätet som möjligt? Jag har väldigt svårt att bli arg för något sådant.
 
  • Gilla
  • Haha
lundensaren och 10 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl lämpligt att ha en styrning som ger så bra utnyttjande av elnätet som möjligt? Jag har väldigt svårt att bli arg för något sådant.
Skönt att man får tycka olika .
 
  • Gilla
Ronnya65 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska vi skippa frihandel med övriga EU på andra områden också. Det skulle leda till katastrof för Sverige.
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kul att läsa att våra kära folkvalda röstar igenom en ny förordning som kommer innebära 20% ( uppskattat i område 3 ) höjning av elen . Är det bara jag som blir arg?
Jovisst skulle det leda till en katastrof..........

Sen har TS ingen källa för sitt påstående men DN är då orignalartikeln som är extremt vinklad.
https://www.dn.se/ekonomi/svenska-elpriset-kan-hojas-for-att-sankas-i-tyskland/

Varför vill man nu höja kraftbolagens vinster? Jo för att kunna bygga ny produktion.

Sen saknas då i DN's artikel att man kommit överens i EU-Bryssel om att reformera elhandelsavtalet.
https://www.euractiv.com/section/el...rket-reform-what-did-paris-and-berlin-obtain/

Frågan är nu om kraftbolagens pengar ska kunna användas även för kärnkraft och där har man då inte enats i Bryssel.
 
  • Gilla
Lastbärarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.