Byggahus.se
kisumisu kisumisu skrev:
Verkar vara ett bluff företag som de flesta elbolag. Tur att man bytte då.

Själv tröttna jag på att jag bor i "billiga området" och fått betala söderpriser. Sedsn på det när det överallt pratas hur billigt det är nattetid. De priserna Tibber hade på natt fick jsg på fastprisavtal bye bye Tibber....

Sedan är det ganska otroligt när Tibber skulle vara ett företag som inte gör reklam hur mycket dem nu kör just reklam på tv och på nätet.

Nä jsg skulle nog rekommendera nåt fastprisavtal speciellt nu när det pratas om att införa effekttariffer.
Var bor du i för område om ditt fasta avtal slår nattens priser?
Hos mig i område 4 finns det inte fasta avtal under 5-6 kr/kWh. Mitt snittpris för hela 2022 hos Tibber och timavtal blev 1,68 kr/kWh inkl moms.
Min besparing I december med timavtal och flytt av förbrukning blev så här. Tyvärr hela 306 öre men det var en exceptionell dyr månad.
Fast avtal som slår detta, finns inte. Inte heller något rörligt viktat spotpris.
 
  • Elkonsumtion och kostnad över en månad, jämförande sparande genom off-peak användning, uttryckt i svenska kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
ripplecarry
  • Laddar…
M Miat skrev:
Var bor du i för område om ditt fasta avtal slår nattens priser?
Hos mig i område 4 finns det inte fasta avtal under 5-6 kr/kWh. Mitt snittpris för hela 2022 hos Tibber och timavtal blev 1,68 kr/kWh inkl moms.
Min besparing I december med timavtal och flytt av förbrukning blev så här. Tyvärr hela 306 öre men det var en exceptionell dyr månad.
Fast avtal som slår detta, finns inte. Inte heller något rörligt viktat spotpris.
Vilken app/webbsida använder du för att få fram den där jämförelsen? Klart intressant!
 
  • Gilla
Miat
  • Laddar…
Glöm inte prisgarantin tibber erbjuder, sparade 900kr i elbilsladdning i dec månad


M Miat skrev:
Räknade ut att höjningen motsvarar ca 20 kronor (inkl moms) om jag räknar på min föregående månads förbrukning. Står ut med det med tanke på allt annat positivt jag erhåller från Tibber. En bra app, realtidsmätning via Puls, check via Off- peak mm.
 
  • Gilla
Miat
  • Laddar…
R ripplecarry skrev:
Vilken app/webbsida använder du för att få fram den där jämförelsen? Klart intressant!
Off Peak

https://offpeak.se/

Den kan man använda som kund hos Tibber.
Man loggar in med Tibberkontot..
Finns 3 vyer i appen, Förra månaden, senaste 30/31 dagarna och från den 1:a denna månad.
Det ger total koll hur man ligger till i förbrukning och kostnad.
Finns även detta diagram:
 
  • Diagram visar elkonsumtion, betalat pris, och spotpris över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ripplecarry och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
M Miat skrev:
Var bor du i för område om ditt fasta avtal slår nattens priser?
Hos mig i område 4 finns det inte fasta avtal under 5-6 kr/kWh. Mitt snittpris för hela 2022 hos Tibber och timavtal blev 1,68 kr/kWh inkl moms.
Min besparing I december med timavtal och flytt av förbrukning blev så här. Tyvärr hela 306 öre men det var en exceptionell dyr månad.
Fast avtal som slår detta, finns inte. Inte heller något rörligt viktat spotpris.
Jag bor i område 1.

Fick nu med Skellefteåkraft 1.94kr kwh i 3år dygnet runt allt inklusive moms certifikat etc…det som dock tillkommer är årsavgift och Vattenfalls nätavgifter (men dem tillkommer ju även med Tibber). Tyckte och tycker även det är dyrt (hade 45öre hos Vattenfall innan dessa tokiga höjningar, innan jag bytte till Tibber hade jag fått 80öre 1år och 1.20kr 3år men dum som jag var valde jag då timpris). Numera får man liknande avtal hos Vattenfall dvs ca 2kr men bara 1år...man kan inte ens binda 3år längre hos Vattenfall.
 
Redigerat:
Skulle överväga att byta om jag inte hade elbil och Easee/zaptec-box. Har nu Tibber och var på väg att byta till annat bolag för att spara ytterligare några ören per kWh men blev kvar. Sparade i princip igen det jag hade tjänat på ett halvår genom att vara kvar under december och utnyttja Tibbers 50%-garanti vid smart elbilsladdning.
 
kisumisu
R rindler skrev:
Skulle överväga att byta om jag inte hade elbil och Easee/zaptec-box. Har nu Tibber och var på väg att byta till annat bolag för att spara ytterligare några ören per kWh men blev kvar. Sparade i princip igen det jag hade tjänat på ett halvår genom att vara kvar under december och utnyttja Tibbers 50%-garanti vid smart elbilsladdning.
Jag resonerade också lite sådär har Easee laddare som jag faktiskt fick till bra pris installerat när jag bytte. Men jag har en plugin hybrid...behöver ladda bilen ofta inte bara då Tibber tycker det billigt.

Men helt klart förstår jag er som laddar era riktiga elbilar! O javisst det här är ju nåt som även för mig blir dyrare nu. Dock är bilen ändå bara en liten del för min del då värmen är den som drar mest i mitt hus.
 
Ja då kan det låna sig att stanna hos Tibber. Själv har jag en laddhybrid och en icke-Easee/Zaptec laddbox så får ingen speciell nytta av Tibber, bara kollar dagens elpriser på appen som jag antar finns hos alla andra leverantörer också.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jag bor i område 1.

Fick nu med Skellefteåkraft 1.94kr kwh i 3år dygnet runt allt inklusive moms certifikat etc…det som dock tillkommer är årsavgift och Vattenfalls nätavgifter (men dem tillkommer ju även med Tibber). Tyckte och tycker även det är dyrt (hade 45öre hos Vattenfall innan dessa tokiga höjningar, innan jag bytte till Tibber hade jag fått 80öre 1år och 1.20kr 3år men dum som jag var valde jag då timpris). Numera får man liknande avtal hos Vattenfall dvs ca 2kr men bara 1år...man kan inte ens binda 3år längre hos Vattenfall.
OK. Det är ju en otrolig skillnad mellan område 1 och 4. Ändå ligger jag under ditt fasta pris sett över år 2022 eftersom jag lyckades med 1,68 i snitt. Vilket jag inte skulle fixa som fast pris här i södra landet. Jag skulle också binda på 1,94 som du om det vore möjligt. Men att kalla Tibber för ett bluffbolag? Jag är väldigt nöjd med priser, översikt mm. Vill påstå att för mig är det framför allt tack vare Tibber som jag lyckats hålla ner mitt elpris. Alla har olika förutsättningar.
 
kisumisu
M Miat skrev:
OK. Det är ju en otrolig skillnad mellan område 1 och 4. Ändå ligger jag under ditt fasta pris sett över år 2022 eftersom jag lyckades med 1,68 i snitt. Vilket jag inte skulle fixa som fast pris här i södra landet. Jag skulle också binda på 1,94 som du om det vore möjligt. Men att kalla Tibber för ett bluffbolag? Jag är väldigt nöjd med priser, översikt mm. Vill påstå att för mig är det framför allt tack vare Tibber som jag lyckats hålla ner mitt elpris. Alla har olika förutsättningar.
Absolut har vi olika priser, förutsättningar etc. Kan även jag tycka det orättvist!
Hela elfrågan är orättvist, vi har ju ingen elbrist och får betala för andra länders misstag!

Är just det jag menar med bluff. Du kanske gjort enorm vinst och har billigt el på natten osv. Men för mig har marginalen varit väldigt liten mellan natt och dag. Sedan med bluff menar jag att vi har ofta haft liknande kurvor i 1.2.3 och 4.

Tror också vi snart får samma elpris i hela landet. Därav är nog 2kr billigt...även om vi skulle jämna ut 6kr skulle det nog bli 3-4kr.

Man kan säkert göra någon vinst med timpris också. Men då ska man helst bo ensam och inte bo i Norrland där man inte kan sänka värmen.
 
C
legion legion skrev:
Fan ta Greenely, deras rörliga påslag måste vara de största av alla och det värsta är att det inte syns i appen eller specificeras på räkningen, de bara lägger på det på elpriset.
Det som spökar för Greenely och flera andra elhandlare är att kostnaden för Bra Miljöval skenat sista månaderna då Naturskyddsföreningen skärpt kraven och flera producenter därmed hoppat av eller inte hunnit bli certifierade och till följd av det har det blivit brist på dessa ursprungsgarantier.

Så i nuläget bör man överväga om man tycker Bra Miljöval är värt pengarna då det relativt sett blivit svindyrt.
 
O
kisumisu kisumisu skrev:
När har den kostat 0...sommaren?

Om det nu var så väldigt billigt nattetid skulle det vara enkelt. Men jag upplever att elbörsen går så att det ett par veckor 24/7 billigt och sedan veckor och som nu senast en hel månad riktigt höga priser 24/7. Visst skiljer det något men den skillnaden kan vara likväl mitt på dagen.
Senast härom veckan hade vi negativa priser på natten ett par dagar i rad. När det var dyrt hela dygnet i mitten av december var det fortfarande hälften så dyrt på natten som på dagen.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Absolut har vi olika priser, förutsättningar etc. Kan även jag tycka det orättvist!
Hela elfrågan är orättvist, vi har ju ingen elbrist och får betala för andra länders misstag!

Är just det jag menar med bluff. Du kanske gjort enorm vinst och har billigt el på natten osv. Men för mig har marginalen varit väldigt liten mellan natt och dag. Sedan med bluff menar jag att vi har ofta haft liknande kurvor i 1.2.3 och 4.

Tror också vi snart får samma elpris i hela landet. Därav är nog 2kr billigt...även om vi skulle jämna ut 6kr skulle det nog bli 3-4kr.

Man kan säkert göra någon vinst med timpris också. Men då ska man helst bo ensam och inte bo i Norrland där man inte kan sänka värmen.
Jag tror absolut inte att timpris passar alla. Det var det jag menade med att vi alla har olika förutsättningar. Och där hamnar jag i att timpris passar mig och därmed passar också Tibber mig. Det är där jag ser och har kontroll, minutvis kontroll via min Puls som är inkopplad i min elmätare och där Tibbers app visualiserar vad jag förbrukar och vad det kostar. Jag har sluppit vrida mina händer av oro inför kommande faktura, jag slipper gissa och bäva inför beskedet. Jag vet hela tiden vad det kostar, långt innan fakturan landar. Det är skönt!
Vi får se hur det blir i framtiden. Hoppas något gott kommer ur denna elkris
 
  • Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
kisumisu
O olsjo skrev:
Senast härom veckan hade vi negativa priser på natten ett par dagar i rad. När det var dyrt hela dygnet i mitten av december var det fortfarande hälften så dyrt på natten som på dagen.
Då har du inte räknat inklusive skatt påslag för jag har då inte sett nån minuspris. Alternativt har det varit så i område 2,3 eller 4. Visst har det varit billigare än fastprisavtal medans svindyrt i slutet av nov och början av dec.
 
kisumisu
M Miat skrev:
Jag tror absolut inte att timpris passar alla. Det var det jag menade med att vi alla har olika förutsättningar. Och där hamnar jag i att timpris passar mig och därmed passar också Tibber mig. Det är där jag ser och har kontroll, minutvis kontroll via min Puls som är inkopplad i min elmätare och där Tibbers app visualiserar vad jag förbrukar och vad det kostar. Jag har sluppit vrida mina händer av oro inför kommande faktura, jag slipper gissa och bäva inför beskedet. Jag vet hela tiden vad det kostar, långt innan fakturan landar. Det är skönt!
Vi får se hur det blir i framtiden. Hoppas något gott kommer ur denna elkris
Så är det nog.

De passar inte en stor familj med många barn. Plus man måste ha fru/man sambo som är också helt med.

Jag har en Ikea Sparsnäs som jag ser realtidförbrukning utan speciella abb eller appar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.