Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Elavtal, elpriser & elförbrukning

1. E
    7h

Jämför elförbrukning

Elroboten: "1 500 kWh, villa i Stockholm, 142 m², 90% mindre än genomsnittet ..." En medlem har fyllt i sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
    919 svar · 7,7k läst
  2. tommib
    10h

Profetia elförsörjning år 2040

tommib: Nej, det är inte bra som det är men du missar poängen. Att det fungerar såpass bra som det gör för dig beror på två (eller tre) saker. 1. Du får subventioner till dina solceller. Både för installationen och för att sälja elen. 2. Du har backup i form av "nätet" och alla stora elproducenter som är skyldiga att leverera el till dig när du så begär. Du däremot är inte skyldig att
    286 svar · 18,7k läst
    ·
  3. useless
    13h

Elförbrukning

useless: Man klickar där det står "Klicka här för att svara", skriver det man ska och trycker på "Skicka". [bild]
    6 svar · 255 läst
    ·
  4. Bokotimon
    1d

Mindre elförbrukning med nya elmätaren?

Bokotimon: Om du kan plotta ut din tim-förbrukning över längre tid så kan du se ett fint mönster. Plötsliga ändringar i mönstret kan kopplas till händelser i anläggningen. Titta på om strömriktningen om någon av faserna går fel.Kontrollera spänning och strömmen i display om den ser förnuftig ut.
    5 svar · 837 läst
  5. Attitudeswe
    4d

Ni som använder Tibber!

Attitudeswe: [citat] Jag har liknande förutsättningar som dig och tibber kostade samma som vattenfall rörligt innan jag köpte elbil. Nu är tibber 15% billigare... Har du modern VVB så den kan styras med timer? Har du ett garage du kan värma med timer?
    775 svar · 160,0k läst
    ·
  6. JukkaH
    5d

Elavtal löpt ut, hur tänka?

JukkaH: Jag har också samma problem, vilken elavtal jag ska välja. Årsförbrukning är 22000kWh, elområdet 3 - dessutom jag är ensamstående med bolån, dvs elpris kan slå verkligen hårt budgeten. Enda som är säkert är att det blir fattiga år i framtiden...
    9 svar · 1,2k läst
  7. S
    5d

Elräkning på 16000 kr för december

SonnyListon: [citat] Ja du, vi är verkligen inte långt efter Ryssland när det kommer till lögnaktiga, inkompetenta politiker.
    3,0k svar · 387,8k läst
    ·
  8. C
    8d

Mix-pris är det bra?

Christer Ericson: Rörligt elpris eller mixpris vad kan var bra med det ene och med det andra?
    0 svar · 211 läst
  9. Fairlane
    10d

Direktverkande el till....

Fairlane: Jag tror varken ser ventilerade golvet eller avfuktaren är storkonsumenter.. Har du kollat FTC så den inte värmer med extravärmare?
    19 svar · 1,4k läst
  10. Attitudeswe
    10d

Vi med timmätt el (tibber/kundkraft) - hur mycket billigare kom ni undan?

Attitudeswe: Jag har blivit med elbil som rullar 12mil/dygn. Nu börjar det verkligen löna sig med timmätt! Bilen kan ladda med 11kW och jag har säkrat laddboxen med 25a, men laddar på 10a för att hålla nätägarens effektavgift i schack... Att dom skall envisas med att ta ut den även nattetid...
    23 svar · 2,6k läst
    ·
  11. Attitudeswe
    10d

Tibberavtal genom Kundkraft

Attitudeswe: Ja. Kundkrafts prismodell med påslag istället för månadsavgift lämpar sig extremt dåligt för storförbrukare. 1200kr/år antar jag? Timmätt hos gbg energi?
    9 svar · 1,3k läst
  12. Torbjärn
    11d

Elräkning under byggtiden

Torbjärn: [citat] Låter inte hälsosamt :crysmile:
    30 svar · 9,4k läst
    ·
  13. Batflat
    11d

Problem med Tibber och solcellsanläggning

Batflat: [citat] Som Srixon säger, man måste göra omstart när anläggningen inte producerar dvs när solen gått ner. Fick samma problem för ett par dagar sedan igen men med en omstart till så är den igång igen.
    4 svar · 895 läst
    ·
  14. H
    11d

Uppmaning - att läsa på om sitt elavtal - röligt med pristak!

henlin431: [citat] Det stämmer. Allt utbetalt redan.
    10 svar · 1,2k läst
  15. M
    12d

Glad för Tibber idag med 256öre/kWh...

Maria Tulek: Om någon är intresserad av Tibber och vill ha en inbjudningskod för att få rabatt kommer den här: nevf6itx
    71 svar · 13,3k läst
    ·
  16. martin43
    12d

Batteri hemma att ladda när elen är billig?

martin43: [citat] Det är inga 15% förluster i ett lithiumbatteri, betydligt lägre. Däremot kam det vara så att det totalt blir 15% förlust med två omvandlingar (först in i batteri, sedan ut ur batteri) och förlusten i själva batteriet. Jag har VR och batteri i garaget så på vintern när batteriet jobbar för fullt pga jojo-elpriserna gör förlusten nytta, även om fjärrvärmen är billigare
    28 svar · 5,6k läst
    ·
  17. Forlowt
    13d

Fart i solcellerna?

Forlowt: Typ söderläge 9.25kw
    104 svar · 21,0k läst
    ·
  18. K
    14d

Ngenic?

KarinC: Yes, bra ide. Men med ett elpris som är som en jojo borde man väl kunna spara en hel del på att använda mer när det är billigare el och vise värsa?! Ingen som har erfarenhet av ngenic eller liknande? [citat]
    4 svar · 338 läst
    ·
  19. L
    21d

Anvisningspris/tillsvidarepris - vilka priser har ni fått, från vilka elbolag?

Lillekitte: Glömde bort att följa upp min egen tråd... Så, i december hade Stockholms Elbolag och Svealands Elbolag ett anvisningspris på 275,43 öre/kWh + moms. Sollentuna Energi & Miljö hade 234,10 öre/kWh. -> Någon högre än Stockholms och Svealands i december? Kollade elräkningen för januari nu, och Stockholms Elbolag hade i januari ett anvisningspris på 238,95 öre/kWh + moms. (Plus
    7 svar · 1,1k läst
    ·
  20. F
    22d

Vill inte låta mig ladda

fsn: [citat] Klokt
    1,2k svar · 231,6k läst
    ·
  21. hsd
    23d

EFFEKTAVGIFT!!! Luddigt avtal, vad betyder det för mig?

hsd: EON betalade genom kreditering på fakturan och om utbetalnings beloppet blev större så blir det avdrag på nästa faktura
    46 svar · 6,1k läst
    ·
  22. Keiller
    25d

Vad har du för elförbrukning i ditt hus?

Keiller: En sak jag saknade i formuläret var antal våningar på huset. Om man jämför en modern enplansvilla med öppen planlösning med ett tvåvåningshus av äldre modell, så antar jag att enplansvillan är billigare att värma med t.ex en luftvärmepump och därigenom få betydligt trevligare siffror för elförbrukning?
    336 svar · 50,4k läst
    ·
  23. Lindgrenski
    27d

Bergvärme/Elförbrukning skenar!

Lindgrenski: [citat] Hur kan man läsa av fel? Det görs väl automatiskt överallt?
    160 svar · 126,6k läst
    ·
  24. Henrikn137
    27d

Orimlig elräkning?

Henrikn137: Jag tänkte uppdatera med facit: Elbolaget hade läst av mätaren fel. Rätt förbrukning var ca 1400kwh :) Tack för alla svar och hjälp.
    15 svar · 2,7k läst
    ·
  25. J
    27d

Tibber - tack för den här tiden

Johan1975z: [citat] fattar inget
    409 svar · 83,5k läst
    ·
  26. B
    28d

Rörligt elpris per dag (istället för timme eller månad)

BSOD: [citat] Vad har du för elavtal egentligen? Låter ju som du antingen råkat ut för skojare, som borde upp på svarta listan som EI har, eller att su missförstått det hela.
    3 svar · 771 läst
  27. J
    29d

Jag trodde solel stod för 1-2% av eltillverkningen, blåser nordpol oss?

Jan Young: [citat] Smart. Luft isolerar mkt bra. Se på fönster i vissa gamla hus. Typ en decimeter luft mellan innerglaset och ytterglaset. Har sett en rätt ny villa i Västergötland som stod inuti ett slags växthus. Det var englasfönster i villan och väggarna var lite isolerade bara. De odlade exotiska träd där. Väldigt speciellt, men folk bodde där och det gick åt lite energi.
    22 svar · 2,5k läst
    ·
  28. MRLINDELL
    30d

Välja bäst elavtal tills i höst

MRLINDELL: Har varit i kontakt med Tibber om laddbox och eltaxa mm. Tycker de är lite oseriösa. Det är Kundkraft i botten.
    15 svar · 3,9k läst
  29. useless
    22 apr

Den stora älgvandringen

useless: En vanlig TV i den storleken drar strax under 100W. Så ca 1,5 kWh per dygn om den är på 15-16 timmar. Vad det blir i pengar beror på vad du har för elavtal.
    1 svar · 515 läst
  30. J
    19 apr

Eon elnätavgift höjs

Josth: Vet inte om det går att få fram exakt en sådan lista men man kan få en översiktlig bild över nätägare och nätområden på: https://www.natomraden.se/om
    38 svar · 7,7k läst
    ·
Laddar...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.