Elavtal, elpriser & elförbrukning
karlmb: [citat] Du gissar hej vilt. För det första: det skulle gå bra enligt RISE: https://www.ri.se/sv/expertisomraden/projekt/vindkraftens-formaga-att-leverera-ffr-del-2 Hur gör man? Man programmerar NREL-regulatorn. https://research.chalmers.se/publication/538917/file/538917_Fulltext.pdf [bild] [bild]
Elroboten: "5 800 kWh, villa, 174 m², 58% mindre än genomsnittet ..." En medlem har fyllt i sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
Attitudeswe: Bara handel (de flesta med timpris kommer bli auto flyttade) är målet. Stora elhandlare måste erbjuda 15min avtal. Effektavgift får utformas som elnätsägaren vill. De flesta lär stanna på timmen så det finns sammanlagringseffekter som gör kortare intervall ologiskt.
Fn87: [citat] https://www.ohmigo.io/product-page/ohm-on-wifi-f%C3%B6r-home-assistant
blackarrow: [citat] Priserna sätts ju dagen före så någon ögonblicksbild av förbrukning behövs inte. Efter kl 13:00 kan du planera för morgondagen. Sätt en läsplatta med en elprisapp i köket bredvid köksklockan. Har man lite koll på årstid, veckodag, väder och vind, så kan man ju själv göra en prognos för priset några dagar framåt. Eller så betalar man några kronor för elprisprognos i
Attitudeswe: Det är rätt stor skillnad på vardag och helg också. Kl 06-07 är det 70 öre vardagar men under 30 öre på helgen i SE3 [bild]
Andy Mik: Det beror på området. Jag använder för närvarande rörlig kontraktstyp och håller mig uppdaterad om priserna på elprisidag.se. Bäst att läsa många recensioner!
Attitudeswe: Imorgon får SE1&2 ett negativt snittpris över hela dygnet. Vi i Se3&4 får glädja oss åt -20öre (i tyskland blir det dubbelt minus)
BSOD: Tittar man på shellys produkter så är det öppet att scripta rakt in i produkten utan att hacka eller liknande. Produkten är designad för sådant här. På github finns många färdiga koder som utför det du önskar. En annan klassiker för varmvattenberedaren är ju att ha ett relä/liten kontaktor som är på de x antal billigaste timmarna ett dygn eller liknande. (Eller av under de
pacman42: Nästa gång skall jag dock prova och se om jag kan få lika bra villkor på direkt på det bästa företagets hemsida, kanske till och med bättre villkor? Elskling vill väl också tjäna pengar? Edit: Testade med Vattenfall nu, 8 öre/kWh dyrare om jag skriver avtal på deras hemsida...
Attitudeswe: Med effektavgift så kan man om man är intresserad sänka sin avgift med några hundralappar genom att kontrollera t.ex. VVB. Jag har gått från 6kW till 3kW på dyrtid maj 2025 jfr maj 2024 (ligger på 7kW när det är billigt att ladda bil, men siktar mot 5.5kW nu i Juli) [bild] Har man Tibber så kan man plotta sin egen graf
Attitudeswe: Lagring för arbitrage är mest lönsamt 4-5 vintermånader. Lagring av egen el för att skattesmita (när 60öring försvinner) är mer lönsamt resten av året.
cpalm: Vad händer förresten med certifikaten när producenten inte har något konto?
GK100: Just fallet tråden handlar om är i stort ointressant ur de aspekter ni nu senast bollar med. Det är i princip en ren körsbärsplockare inget annat om man bortser från att det verkar viktigt att synas lite också.
Fairlane: [citat] Inklusive den sänkta överföringsavgiften? Ja isåfall är du en av de som har rätt höga toppar och får höjt, medan någon annan får sänkt. Faktumet kvarstår dock, att det är möjligt att få sänkt avgift. Eftersom totalen för alla kunderna inte får höjas så är det rätt rimligt att några får sänkt om andra får höjt.
krfsm: [citat] Man får bara se till att göra det i tillräckligt stor skala så ska du se att det kan sörpla i sig fisk, delfiner, valar, fiskebåtar och annat smått och gott! Det går alltid att miljöskövla om man verkligen vill.
pacman42: §2 är en så kallad gummiparagraf. Den kan man ta till när inte övriga paragrafer fungerar, men vilka regler som gäller för den är det rättsfall som styr, inte nätleverantörens syn.
useless: [citat] Elhandelspriset har ingenting med elnätavtalet att göra.
sjoelund: [citat] Om man byter varje år och får rabatter så ligger man ofta på ett pris under spotpriset och ingen månadsavgift. Men man får dubbelkolla fakturan så de inte gör något fuffens (typ lägger på moms på spotpriset och sedan moms en andra gång på totalen...)
polaris78: För att hela dagens elhandelsmodell är nåt jävla hopkok som inte är gjort för att varken gagna sverige eller svenska hushåll- även statliga vattenfall med flera verkar ju driva en agenda som knappast är till svenska hushåll , man verkar ha glömt vem som är ägaren fullständigt.. svenska skattemedel/ skattebetalare.. Dags att hyra in några kinesiska fartyg som kan släpa ankare ett
olleed: Det är tyvärr betydligt mer komplicerat än så. Har haft timpris sedan några år tillbaka och sparat ett par öre per kWh på det. Det berodde dock framför allt på att elbolaget hade ett särskilt påslag på priset för kunder med månadspris. Det verkar dock var bortplockat nu tror jag. Sedan sparade vi en del på att bara köra basvärme på natten under vinterhalvåret i en stuga som vi
karlmb: [citat] Äh, det handlade ju bara om vilka nät det finns i området.
cpalm: [citat] Jo, finns nog mycket spännande att utforska om man inte begränsar sig till traditionella byggnadssätt. Å andra sidan, frostfritt är kanske inte största problemet. Skall man vistas där duger det ju knappast med att inomhustemperaturen är över nollan, och skall man inte vistas där är det största problemet kanske tvärtom att undvika omvänd fuktvandring.
Attitudeswe: Jag sparar i SE3 1890kr senaste 12mån på att köpa timpris från Tibber jfr att köpa månadspris från Vattenfall. Ingen sol/elbil i kalkylen. Bara styrning av VVB och LLVP (tvätt disk förläggs om möjligt också till natten, men det bidrar mest på marginalen). Hushåll om 5 pers.
Attitudeswe: Om du kopplar VVB via en Shelly och kontaktor så kan du med realtidsavläsningen från HAN porten reglera Shellyn så att din inställda budget inte överskrids (iaf inte pga bidrag från VVB) Logik som kan köras på en 300kr "dator": https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Fairlane: [citat] Att olika hus är olika isolerade är faktiskt ingwt jag tycker är konstigt. Det jag tycker är konstigt är ditt påstående att samma hus kan värmas 50% effektivare med nya elradiatorer
Gillar att bygga: [citat] Om batterierna är felfria så går de att använda. Du behöver kolla upp vilken spänning batteripaketet är kopplat/konstruerat för och sedan hitta en "regulator" (hybridväxelriktare) med lämpliga spänning och ström intervall samt den max effekt du vill kunna ladda och ladda ur med. Här saknar jag tillräckliga kunskaper och låter någon annan svara vidare.