Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Det är ganska lätt att starta en ny tråd om man vet med sig stt man vill diskutera något helt annat än det tråden man är i handlar om.
3,4k svar · 134,2k läst
·
K
krfsm: [citat] Vad menar du med att staten "får huvuddelen av uppsidan"? [citat] De ville väl ha kreditgarantier för att få billiga lån. Vilket borde räcka, utan att behöva blanda in prissäkring. Tyvärr är EU så vansinnigt inne på strike prices, även om det är dåligt för elmarknaden och dåligt för staten/staterna. (Å andra sidan är det mindre dåligt i fallet kärnkraft.) [citat]
4,3k svar · 224,8k läst
·
A
atomlab: [citat] Ämnet är dock fortfarande lika aktuellt.
727 svar · 158,4k läst
·
blackarrow
blackarrow: Många elbolag erbjuder någon form av vintersäkring av elpriset. Dvs fast under vintermånaderna. Jag tycker frågan är fel. 🤪 Fasta elpriser och därmed också tillsvidarepriset borde avskaffas. Vattenfall tog ju 9kr50öre/kWh när Putinpriserna lugnat ner sig. Vd hryju så dyra produktions kostnader 🫢
13 svar · 623 läst
Filip Johansson2
Filip Johansson2: Https://www.elbyte.se har ju bättre priser än Elskling så bäst kan de knappast vara.
2 svar · 819 läst
E
Elroboten: "12 240 kWh, radhus, 138 m², 12% mindre än genomsnittet ..." En medlem har fyllt i sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning
7,7k svar · 192,5k läst
·
fam-lundborg
fam-lundborg: [citat] Håller med dig, därför har vi inte heller bytt några hushållsmaskiner med mindre än att de har gett upp - med ett undantag och det är styrningen av golvvärmeslingorna, där bytte jag ut den fungerande trådade termostatstyrningen mot ett som styrs av två Sonoff-reläer. Det gick säkert på en tusenlapp, men en del av det kan väl läggas på nöjes/hobbykontot :) Jag har samma
20 svar · 1,7k läst
·
D
Daniel 109: Nu var det säkerligen 77,87öre/kWh du menade va? Naturligtvis kan man inte förvänta sig dagens spotpris som ett fast pris. Ett fast pris motsvarar förväntningarna av snittpriset under avtalsperioden, med en säkerhetsmarginal.
5 svar · 1,1k läst
M
Martin Lundmark: Hej Som det ser ut nu så agerar både de som bygger elgenerering och vi som använder elkraft med dålig förståelse för att eleffekten är av stor betydelse för att elkraftförsörjningen skall fungera. Därför så efterlyser t.ex. Svenska kraftnät, att det borde bildas en effektmarknad; ”Svenska kraftnät larmar: Elkrisen förvärras – ”Bygg planerbar produktion””
4 svar · 328 läst
S
Spannen: [citat] Syftade mest på nedläggningen av kärnkraften vilket var MPs paradfråga (tills den inte längre var det). Elområden i sig hade inte varit så problematiskt om baskraften i söder funnits kvar. De flesta partier har väl dragit sitt strå till stacken för dagens situation. Men det är nog som vanligt, någon tjänar onekligen mycket på den uppkomna situationen. Det är nog by
18 svar · 1,2k läst
·
R
Rikardl2000: [citat] Vad baserar du detta på? har du någon källa?
12 svar · 3,2k läst
A
alfista: Mer än jag kan uttala mig om, använder varken Bridge eller Shelly Cloud, men det verkar ju troligt.
6 svar · 1,9k läst
·
Attitudeswe
Attitudeswe: September är ofta dyrare än okt. Men vad kan du slippa för utgift? 1000kwh/mån? 2000kr worst case mot en försäkringspremie på 10%? Se4 Historik exkl moms men inkl påslag: [bild]
4 svar · 275 läst
·
T
topmount: Väldigt skönt att sätta två skruv i väggen så man inte bara förlitar sig på klorna. Finns ju färdiga hål för det i plattan
4 svar · 360 läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Attitudeswe Den elmätare som sitter på villan skall, vad jag vet, ha skilda räkneverk för de båda effektriktningarna. Ved menar du när du skriver ” effektavgift bara får tas ut på vektor summan under en timme”? Var står detta i texten du hänvisar till?
229 svar · 26,5k läst
·
M
MagHam: Ska man vara petig så är inte resistansen i säkringens metalltråd konstant utan ökar med temperaturen (orsakad av strömmen) så det är inget exakt linjärt samband. Men det spelar mindre roll för denna typ av felsökning.
80 svar · 13,8k läst
·
F
fsn: [citat] Min enda tanke är att vi säljer el till hela jävla Europa men vi skall betala för det? Det första som skall besvaras är hur de som tänker utnyttja vår kärnkraft utomlands skall betala för sig?
1 svar · 290 läst
anders07
anders07: [citat] Väldigt glad att jag övergav Jämtpriset och kör Tibber nu... Jag lyckades i alla fall hoppa av med någon krona "plus"...
121 svar · 16,0k läst
·
S
sjoelund: Annars är det bara att koppla upp en Tibber Pulse och Sungrow till Home Assistant och göra de beräkningar man vill på signalerna
5 svar · 3,4k läst
RobGum
RobGum: [citat] Vilket som helst så länge du har timpris. Vi har Tibber och fick avdrag igår och kommer få det idag med. Det finns en brytpunkt där man faktiskt får betalt för att ladda elbilen även om bakar in kostnaderna från elnätsbolaget.
3 svar · 421 läst
·
M
MrDizzy: Tibber vill att man ska ha all kontakt via dem via sin app. Fine. Men va? Det går inte installera Tibbers app på min telefon. Kollar av Tibbers web sida efter infromation om lägsta Android version ... nope det finns inte på den. Frågar Tibbers AI chatt vilken lägsta version av Andriod man måste ha. Tibber AI chatbot svara: Android 5. Känns inte riktigt rätt... Måste ta valet "kontakta
11 svar · 3,7k läst
EngstromJimmy
EngstromJimmy: Hej Vi har en Thermia Diplomat 10 RF och en Thermia MKR 200. Vi är oftast 2 i hushållet, men ibland upp till 4. Tror ni vi behöver ha en MKR också eller kan man stänga av den? (De som bodde här innan var fler). Så här ser våra siffror ut nu under sommaren, verkar det normalt? Date Värmepump Tillsats 1 Tillsats 2 Varmvatten 2024-07-12 6211 6698 3939 1258 2024-07-15 6212 6698 3940 1258
0 svar · 237 läst
K
Kristina J: [citat] Tack, blir en hel del att ta reda på, verkar som om det är lite olika i olika nätområden också.
8 svar · 408 läst
blackarrow
blackarrow: Tycker denna formulering kändes träffande och aktuellt för tråden. [citat] Med ett 700 C energilager kan 3 ggr mer effekt än reaktorns effekt tas ut vid behov. Reaktorn är även mycket snabb på att ställa om från ”tomgång” till full effekt och kan därmed ersätta gaskraftverk. https://world-nuclear-news.org/Articles/MoltexFLEX-launches-flexibly-operated-molten-salt
33 svar · 4,0k läst
·
J
Josth: Om man tittar på vad som är till salu just nu finns t.ex. följande f.d. banvaktsstuga i Södermanland som dessutom är utan el i nuläget: https://www.hemnet.se/bostad/fritidsboende-5rum-trosa-kommun-kallnas-21350443 Pris 595 tkr. En annan f.d. banvaktsstuga utanför Norrtälje som byggts till m.m. går för 2,1 MSEK.
5 svar · 512 läst
D
Dilato: Med 4 anställda kan det bli så. Sen får man vara vaksam på att "elpris till vårt inköpspris" inte behöver bli billigt, usla inköpare kan kosta dig mycket.
1 svar · 466 läst
A
Anaii: En Pulse ser bara det som går igenom elmätaren. Den kommer nog inte kunna fixa egenanvändningen. Tror inte det finns en paketerad lösning som fixar det. Om man kan och vill fixa lite själv: Om Goodwe har ett api där du kan hämta data på total mängd producerad solel så kan du hämta såld och köpt el från Tibbers api. In med all data i Homeassistant och lite matte på det så kan du
1 svar · 517 läst
S
sjoelund: [citat] Det beror lite på hur man sätter in dem. Vissa nätägare har ström i HAN/P1 porten och andra har det inte så man behöver mata ström själv. Inte alltid du har jag tillgängligt vid mätaren utomhus/etc. Jag har en Tibber Pulse som jag kopplat till Home Assistant och den fungerar bra trots att jag inte har Tibber för elhandel. Den får ström genom mätaren och kopplar upp sig mot
2 svar · 360 läst
J
Josth: Varmvattenkapaciteten blir mindre om du kör med 1 kW men livslängden på el-patronen ökar. Den kopplar om från 400 V till 230 V när man ändrar.
1 svar · 375 läst
C
Ciligie: Den kan numera användas även som batteri till solcellerna på sommaren enligt tillverkaren.
5 svar · 429 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.