Elavtal, elpriser & elförbrukning
-
E29m
Jämför elförbrukning
Elroboten: "15 641 kWh, radhus i Dalarna, 200 m², 9% mer än genomsnittet ..." En medlem har fyllt i sin elförbrukning. Jämför din elförbrukning -
3h
Bergvärme kostnad, hur långt är ett snöre?
tensiden: Tycker inte det går att svara på utan att minst veta typ av hus/konstruktion samt byggår. Och som frågats: var i område 3. Vad finns det mer i huset? Är det direktverkande el på ett helt våningsplan? Osv osv. -
N6h
Vattenfall sänker elnätspriser
Nalleman64: [citat] Så är det men det är värt mycket att ha en elleverans som funkar även när det blåser storm eller när åskan går. -
11h
Elräkning på 16000 kr för december
pacman42: Och här är nog orsaken till att elpriserna stack iväg igår kväll, men sedan föll tillbaka vid midnatt, detta bör ha varit känt redan igår: - https://www.expressen.se/nyheter/forsmark-2-ska-ga-pa-halvfart/ Man behövde alltså (pga skadan) inte stänga ned Forsmark 2 helt, utan bara till 50%. -
5d
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
tveksamt: [citat] Inte supersned, men ändå. 60/40 enligt @harka ovan så det är ju inte bara på marginalen. Men absolut, fel att påstå att allt ligger i norr, helt enig där. -
5d
Bästa sättet att göra av med el?
Tommty: Gå runt till grannarna och be dem swisha en slant för att du hjälper till att få ner elpriserna. Skämt o sido. slå igång saker som förbrukar värme och kyla. Vad jag brukar göra: slå igång avfuktare om du har källare slå igång AC Sätter igång värmepumpen att den ska höja tempen mot legionella, laddar bilen startar disk/tvätt -
S6d
Nytt elstöd till hushåll i hela Sverige
Stefan.o: Fick utbetalningen ett par dagar före beskedet i Kivra -
7d
Senaste elstödet, förbrukning?
Pontus95: [citat] Startade året på 43626 och slutade på 60661 på mätaren, enligt avläsning på fakturan, så 17035kWh, sen vet jag inte heller ändå om det är så man ska tolka det? "Du får elstöd för 80 procent av den elförbrukning som inte översteg 18000 kilowattimmar (kWh) i november och december 2022." Som jag tolkar det är det 18000 för nov+dec? Men under den gränsen är jag ju oavsett. -
K8d
Elpriser, vad händer?
krfsm: Det är väl "sämsta" tiden på året prismässigt just nu för solceller, då behovet av AC inte är så stort i Europa än. (Samtidigt som alla andra effekter som nämnts i tråden.) När behovet av AC går upp senare i sommar så kommer troligen priserna att gå upp något, även om AC-behovet inte helt stämmer med solinstrålningen över dagen. -
N11d
Vattenfalls elavtal.
Norris2: I praktiken så förlängdes avtalet för mig med drygt 6mån(inkl. alla rabatter som den initiala 12mån perioden) Är jag kvar på vattenfall nästa år så kommer jag att testa upprepa den flerstegs procedur som jag använde senast och se om jag får samma effekt. -
H12d
Hur mäts energiförbrukningen när jag köper på en fas och säljer på en annan
Harald Blåtumme: Jag förstår deras svar och uppskattar att de gav ett rimligt svar, inte helt enkelt detta om man ska analysera ner det i minsta detalj hur det avräknas och beräknas. -
12d
Hur aktiverar man mätarens HAN-port hos Vattenfall?
tveksamt: [citat] Det är för att det är två olika företag, du har ett för nätet och ett för elen. Om du har avtal om att köpa elen från något annat bolag har du bara en sida hos vattenfall (eldistribution). -
17d
Jämförelse timpris vs månadspris
Logad: Jag har timavtal med Karlstad Energi. Medelspotpriset hos Nordpool var i april 73.86 öre/kWh. Mitt medelpris blev 70,54 öre/kWh. Deras månadsrörliga pris blev 76,26 öre/kWh (spot + volympåslag). Siffrorna är exlusive moms. Övriga rörliga kostnader är desamma på båda avtalsformerna. I och med att jag har solpaneler flyttar sig förbrukningen till natten av sig självt men så här års -
J19d
Jämförelse; 1 års elpriser Enkla Elbolaget, Affärsverken, Skellefteåkraft, Nordpool
Jogöwa: [citat] Hmm skumt, har min smartladdning på via appen då jag varken har easee eller Zaptec. Får höra med supporten om de kan hjälpa. [bild] Sorry för att dra iväg off topic, hoppas TS får svar på frågan. -
21d
Vad är det som ständigt drar?
4774: [citat] Jag skulle börja med att kontrollera inställningarna i eco-elen samt ecoairen. Vi har samma system och när vi flyttade hit så var det hiskiligt varmt inne och vi ringde till en sk certifierad installatör som dock inte kunde ett dyft om systemet så jag satte mig och pluggade in allt om hur det hela med våra förutsättningar fungerar. (En nödvändighet som husägare enligt mig) & -
24d
Extrem ökning av el
Michael Sellering: [citat] Nej den var kass hela tiden efter åsknedslaget som var en bit bort. När jag felanmälan kände jag inte till åsknedslaget, det var ju en sommarstuga -
K25d
Jämtpriset, en jämförelse för 2022
Kane: För april blev det lite bättre för jämtpriset vs det rörliga. Men det kommer ta tid innan jag håller med Jämtkraft att "för att skapa ett jämnare och långsiktigt bra pris" är sant. För det kommer ta många månader med betydligt lägre Jämtpris jämfört med det rörliga innan Jämtpriset blir en bättre affär. Det är mycket att ta igen.... [bild] -
27d
Negativt elpris
pacman42: [citat] Nej, det där är vad jag får nu också från datorn, jag måste ha fått en felaktig siffra i min telefonapp när jag rapporterade 26% kl 14 och 9% kl 19. Siffrorna är iofs en uppskattning, som sedan rättas upp, så det kan ha blivit fel där. Jag ber om ursäkt för att jag inte kollade rimligheten i siffrorna för SE3 tidigare. -
S28d
Nibe Smart Price Adaption
skanfals: Hej! Ni som kan Nibe. Vet ni vad funktionen ”Använd endast elpris varmvatten” betyder? Jag hittar inget i bruksanvisningen. -
P28d
Hur många kwh drar en ugn som inte används?
Pellesverige: Nu så, jag hade fel, tack alla för att klargöra detta, tänkte inte på skenbar effekt, :-) -
G29d
Hur funkar timmätning vid nettoförbrukning och nettoproduktion samma timme ?
Gramphos: [citat] [citat] Det sista dokumentet är ju Swedacs krav på elmätare, vilka gäller för de nya elmätare som ska vara på plats hos alla med en huvudsäkring på max 63A innan 2025. Det verkar alltså som att du hittat det du söker. Jag letade också efter samma sak då jag misstänker att min elmätare räknar varje fas för sig i varje ögonblick, men har inte hittat någon information hos -
K
-
B27 Apr
hur "kopplar man in" elförbrukningsmätare...
Beje.B: [citat] Man får inte koppla in själv, det måste en godkänd elektriker göra. -
Y26 Apr
Otroligt robust elproduktion
Yaken: Händelsen i morse kan ju jämföras med "storstörningen 1983" i Hamra. Ställverket som slogs ut har direktmatning med 400 kV från Forsmark ( I Harmra var det 2x400 kV från Norrland). Av beredskapskäl är det nog inte lämpligt att peka ut vilket ställverk det var den här gången. Det var nog tur att det också matade en av de största förbrukarna (Stockholm) så mycket last försvann -
H25 Apr
När vinden mojnat och solen gått ner…
heimlaga: [citat] Just därför behövs det vattenkraft för att komplettera vindkraften. Vatten och vind och ved och i viss mån sol här ihop som en energilösning. Skrotar man en av dem faller hela systemet och då kan man sedan hålla på och kasta skit omkring sig och påstå att de andra inte fungerar. -
N22 Apr
Vattenfall - ingen kampanjrabatt efter byte till timprisavtal
nallepu: Fördelen med timpris är att man förbrukar mer el på morgonen, sena eftermiddagen och på kvällen när elen är som dyraste och så kan man köra tvättmaskinen en gång i veckan när elen är som billigaste på natten. Förstår inte hur folk kan gå på timdebitering för det kan inta vara så vanligt med hög förbrukning under natten när elen är som billigaste. Frukosten och middagen -
-
B21 Apr
Elpris på väg ner
BSOD: [citat] Förbrukning skrev jag. Varmvatten, diskmaskin, tvätt, elbilsladd osv kan vara sådan förbrukning som finns på både sommar och vinter. -
H21 Apr
Så gör du kanske din egen el framöver?
hempularen: [citat] Det är väl som med andra bluffar ex. "Nigeriabrev" först gratis pengar, sedan en liiiten avgift för registering, lite mer för transport, och så felsökning, hela tiden skruvas kostnaden och förväntningarna upp. Finns folk som låtit sig luras på tiotals miljoner. Men utan att överhuvudtaget bedöma sakligheten i det de säger, så liknar hela upplägget de vanliga -
B19 Apr
Billigaste elbolaget??
buffyin: [citat] Om du ska köra med Eon (ska själv testa dem nu med timpris och +10öre på solceller), så rekommenderar jag starkt att kolla Elskling! Får 5 öre påslag och ”Rabatt 1125 kr inkl moms dras av efter avtalsstart.”
Laddar...