Byggahus.se
Nytt år nytt påslag. Nu höjer Tibber påslag med nästan 2 öre jamfört med december! Och de marknadsför det som kostnad för "elcertifikat och ursprungsgarantier":
  • Elpris: Spotpris från Nordpool + lagstadgade elcertifikat och ursprungsgarantier
https://support.tibber.com/sv/articles/5605892-vanliga-fragor-om-priser-och-avtal

Detta låter som falsk marknadsföring. Hur kan vi anmäla detta?

Vilket bolag med timpris skulle ni rekommendera?
 
  • Gilla
gimmok och 3 till
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Vilket bolag med timpris skulle ni rekommendera?
Jag rekommenderar Kärnfull. Inte för att de har en bra app eller överdrivet bra pris, utan helt enkelt för att de säljer kärnkraft och ger pengar till fortsatt forskning av densamma.
 
  • Gilla
Chris11 och 13 till
  • Laddar…
Attitudeswe
10,96 är dessutom innan moms :(
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
10,96 är dessutom innan moms :(
Räknade ut att höjningen motsvarar ca 20 kronor (inkl moms) om jag räknar på min föregående månads förbrukning. Står ut med det med tanke på allt annat positivt jag erhåller från Tibber. En bra app, realtidsmätning via Puls, check via Off- peak mm.
 
  • Gilla
TorbjornL och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M Miat skrev:
Räknade ut att höjningen motsvarar ca 20 kronor (inkl moms) om jag räknar på min föregående månads förbrukning. Står ut med det med tanke på allt annat positivt jag erhåller från Tibber. En bra app, realtidsmätning via Puls, check via Off- peak mm.
Jag förbrukar 16000kWh, så den rörliga komponenten kostar 2000kr/år med dagens "påslag". Majoriteten av det går till att undvika fossilt/kärnkraft. Jag hade gärna tagit med kärnkraft och kommit billigare undan...
 
M Miat skrev:
Räknade ut att höjningen motsvarar ca 20 kronor (inkl moms) om jag räknar på min föregående månads förbrukning. Står ut med det med tanke på allt annat positivt jag erhåller från Tibber. En bra app, realtidsmätning via Puls, check via Off- peak mm.
Att låsa in sig kunderna med den typen av teknik ser jag som en nackdel. Att de dessutom påstår att de inte har påslag när de är bland de högsta ser jag som ett stort problem.
Jag täckande timpris med vattenfall från årskiftet. Där kan man välja kraftslag som man vill. De har visserligen ingen bra app för att låsa in mig, så risken är att jag hoppar till någon annan om ett år.
 
D Daniel 109 skrev:
Att låsa in sig kunderna med den typen av teknik ser jag som en nackdel. Att de dessutom påstår att de inte har påslag när de är bland de högsta ser jag som ett stort problem.
Jag täckande timpris med vattenfall från årskiftet. Där kan man välja kraftslag som man vill. De har visserligen ingen bra app för att låsa in mig, så risken är att jag hoppar till någon annan om ett år.
Den dagen övriga bolag satsar på realtidsappar som integrerar mina nuvarande vanor och ger mig samma överblick kan det bli aktuellt med byte. Visst är jag inlåst men så länge jag inte sitter och skakar galler av frustration så blir jag kvar. Är verkligen osäker beträffande utfallet av elpriser hos andra bolag. Jag har varenda, månad slagit det viktade spotpriset med hästlängder. I december 19% lägre pris men annars oftast runt 25% lägre pris. Frågan är om den där 11 öringen plus moms ställer till det? Jag vet att även andra har timpris men det är så svårt att se hur totalen skulle se ut. Otroligt svårt att räkna på deras påslag jämfört med Tibbers 11 öring.
 
Ja, det är just det som är syftet. Att du ska stanna för att det är bökigt att byta.
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är just det som är syftet. Att du ska stanna för att det är bökigt att byta.
Det är inte bökigt att byta men de övriga är sämre på att tillgodose mina behov. Det är väl upp till de andra bolagen att bli lika funktionella. Ett bolag som fungerar bra ska inte ta skuld för de som lyckas sämre. Tror vi kommer att se förändringar i övriga bolag men då krävs det att vi konsumenter kräver lite ny och bättre teknik plus vettig/överblickbar information om bolagens priser.
Tibber visar trots allt upp denna extra så kallade omkostnad på 10,96 öre (i appen). Värre då med t.ex Greenly där du inte ens ser det specificerat på fakturan. Den får du reda på bara om du särskilt begär det.

Men håller med om att även Tibber borde vara tydligare med den extra avgiften.
 
Redigerat:
M Miat skrev:
Det är inte bökigt att byta men de övriga är sämre på att tillgodose mina behov. Det är väl upp till de andra bolagen att bli lika funktionella. Ett bolag som fungerar bra ska inte ta skuld för de som lyckas sämre. Tror vi kommer att se förändringar i övriga bolag men då krävs det att vi konsumenter kräver lite ny och bättre teknik plus vettig/överblickbar information om bolagens priser.
Tibber visar trots allt upp denna extra så kallade omkostnad på 10,96 öre (i appen). Värre då med t.ex Greenly där du inte ens ser det specificerat på fakturan. Den får du reda på bara om du särskilt begär det.

Men håller med om att även Tibber borde vara tydligare med den extra avgiften.
Man ser ju redan att de andra bolagen hakar på... Jämtkraft som jag kört nu ett år har både lanserat en App och lagt till en del automation via "partners" och listan på vad de stöder i smart styrning ökar hela tiden...
 
  • Gilla
Miat
  • Laddar…
Jag noterade också det, sedan insåg jag att det blir 25 kr inkl moms per 1000 kWh. Har svårt att bedöma om det är rimligt eller inte jämfört med konkurrenterna men det är iaf inget som får mig att fundera på att överge Tibber.
 
  • Gilla
Miat
  • Laddar…
Attitudeswe
M Maria_G skrev:
Jag noterade också det, sedan insåg jag att det blir 25 kr inkl moms per 1000 kWh. Har svårt att bedöma om det är rimligt eller inte jämfört med konkurrenterna men det är iaf inget som får mig att fundera på att överge Tibber.
Hur räknar du nu? 11 öre + moms blir väl ändå närmare 125kr i rörlig avgift för 1000kWh. De flesta villor drar ju dessutom 2000kWh dessa vintermånader. Med billigare ursprungsgarantier så borde det kunna mer än halveras...
 
  • Gilla
Martin_
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hur räknar du nu? 11 öre + moms blir väl ändå närmare 125kr i rörlig avgift för 1000kWh. De flesta villor drar ju dessutom 2000kWh dessa vintermånader. Med billigare ursprungsgarantier så borde det kunna mer än halveras...
Nu var det ju höjningen som avsågs, vilken är på ca 2 öre. Inga bolag är väl helt utan påslag för att finansiera sin verksamhet och tex elcertifikat är dessutom obligatoriskt.
 
  • Gilla
Miat och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M Maria_G skrev:
Nu var det ju höjningen som avsågs, vilken är på ca 2 öre. Inga bolag är väl helt utan påslag för att finansiera sin verksamhet och tex elcertifikat är dessutom obligatoriskt.
Cert o balans är obligatoriskt. Det är dock bara ca 2 öre tillsammans. Ursprungsgaranti är valfritt och obalans kan man undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.