Byggahus.se
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Cert o balans är obligatoriskt. Det är dock bara ca 2 öre tillsammans. Ursprungsgaranti är valfritt och obalans kan man undvika.
Ja okej? Att det överhuvudtaget finns påslag är väl självklart. Även de måste väl betala såväl kontorsplatser som kundtjänstmedarbetare och någon ägare vill väl också ha avkastning på sitt kapital. Jag kan inte alls bedöma om de här örena är rimliga eller inte men jag förstår ju att 39 kr/mån per kund inte kan täcka en hel verksamhet. Så jag kommenterade vad de extra två örena betyder för mig kontra vad jag tycker jag får av Tibber som leverantör.
 
  • Gilla
Miat
  • Laddar…
Det är klart Tibber måste ha ett påslag. Det kostar säkert en bra slant att betala reklamkanalerna och Henrik Schyffert för dennes imbecilla reklamfilmer för Tibber som vevas om och om igen i tv-rutorna.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Peter787 och 7 till
  • Laddar…
M Maria_G skrev:
jag förstår ju att 39 kr/mån per kund inte kan täcka en hel verksamhet
Klart det kan!
Med över 400 000 kunder blir det minst 15 miljoner i månaden eller 187 miljoner/år.
Att köpa in el till spotpris och vidarefakturera till kunden skalar ju rätt enkelt, det kostar inte mer om det är åt en kund eller 1 miljon kunder.
Enda kostnaden dom har är ju krediten att ligga ute med kostnaden tills kunden betalat.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M Maria_G skrev:
Ja okej? Att det överhuvudtaget finns påslag är väl självklart. Även de måste väl betala såväl kontorsplatser som kundtjänstmedarbetare och någon ägare vill väl också ha avkastning på sitt kapital. Jag kan inte alls bedöma om de här örena är rimliga eller inte men jag förstår ju att 39 kr/mån per kund inte kan täcka en hel verksamhet. Så jag kommenterade vad de extra två örena betyder för mig kontra vad jag tycker jag får av Tibber som leverantör.
Fast nu är väl Tibber rätt tydliga i marknadsföringen att just 39kr är allt dom behöver för att gå runt. (Sen är det väl ok att dom får lite vid sidan av från svenska kraftnät för att sälja stödtjänster)

Alla 11öre rörligt påslag skall vara ren vidarefakturering av externa kostnader utan marginalpåslag - annars är det falsk marknadsföring.

Tydligen tycker tibbers kunder att det är viktigt med vattenkraft och är beredda att betala ca 8öre för dom ursprungsgarantierna.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Klart det kan!
Med över 400 000 kunder blir det minst 15 miljoner i månaden eller 187 miljoner/år.
Det låter rätt lite för att täcka handelsrelaterade kostnader, overhead och en vettig vinstmarginal för ett större bolag men jag har som sagt för dålig helhetsbild för att bedöma det.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fast nu är väl Tibber rätt tydliga i marknadsföringen att just 39kr är allt dom behöver för att gå runt. (Sen är det väl ok att dom får lite vid sidan av från svenska kraftnät för att sälja stödtjänster)

Alla 11öre rörligt påslag skall vara ren vidarefakturering av externa kostnader utan marginalpåslag - annars är det falsk marknadsföring.

Tydligen tycker tibbers kunder att det är viktigt med vattenkraft och är beredda att betala ca 8öre för dom ursprungsgarantierna.
Där kan jag hålla med, jag är inte speciellt förtjust i den marknadsföringen. Antar det beror på definitionen av ”påslag”, är det vinsten som avses? Oavsett vilseledande. Själv är jag nöjd med deras tjänst (antar de investerat mycket i mjukvara, integrering av diverse system, ux osv) och det verkar som jag betalar ett relativt förmånligt pris per kWh med dem.
 
  • Gilla
Miat
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det är klart Tibber måste ha ett påslag. Det kostar säkert en bra slant att betala reklamkanalerna och Henrik Schyffert för dennes imbecilla reklamfilmer för Tibber som vevas om och om igen i tv-rutorna.
Tänker du att de ska förlita sig helt på Word of mouth eller finns det andra marknadsföringskanaler du hade velat att de prioriterade?
 
  • Haha
Miat
  • Laddar…
Bonusinfo: deras vinstmarginal 2021 var ca 1 procent.
 
M Maria_G skrev:
Ja okej? Att det överhuvudtaget finns påslag är väl självklart. Även de måste väl betala såväl kontorsplatser som kundtjänstmedarbetare och någon ägare vill väl också ha avkastning på sitt kapital. Jag kan inte alls bedöma om de här örena är rimliga eller inte men jag förstår ju att 39 kr/mån per kund inte kan täcka en hel verksamhet. Så jag kommenterade vad de extra två örena betyder för mig kontra vad jag tycker jag får av Tibber som leverantör.
Problemet är ju att marknadsföra det som att det inte finns påslag, och att man inte kan hitta det någonstans på Tibbers hemsida. Dessutom är det väldigt hög påslag jämfört med konkurrens.
 
  • Gilla
Mol7en och 2 till
  • Laddar…
M Maria_G skrev:
Bonusinfo: deras vinstmarginal 2021 var ca 1 procent.
Koncernen eller svenska AB?
 
D Dilato skrev:
Koncernen eller svenska AB?
Vad jag kan se består koncernen av ett svenskt och ett norskt bolag? Jag kollade Tibber AB, oavsett gällde det EBIT och finansnetto vilket bör ge en indikation på hur det går för den svenska verksamheten. Jag vet givetvis inte mycket om hela bilden men jag kan i motsats till andra inte påstå att jag har på fötterna att säga att de har orimliga påslag. Håller dock med om vilseledande marknadsföring. Jag antar att de inte anser att de ”tjänar pengar” när de betalar löner till anställda.
 
M Maria_G skrev:
Tänker du att de ska förlita sig helt på Word of mouth eller finns det andra marknadsföringskanaler du hade velat att de prioriterade?
Jag har inga problem med att de marknadsför sig. Inte ens att de gör det i TV. Men deras val av "ansikte utåt" i reklamen är minst sagt märklig.

Schyfferts TV-reklam för Tibber är mer infantil än konsumentupplysande. Inget som får mig att välja Tibber. Tvärtom. Den får mig att välja bort det bolaget.
 
  • Gilla
  • Älska
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag har inga problem med att de marknadsför sig. Inte ens att de gör det i TV. Men deras val av "ansikte utåt" i reklamen är minst sagt märklig.

Schyfferts TV-reklam för Tibber är mer infantil än konsumentupplysande. Inget som får mig att välja Tibber. Tvärtom. Den får mig att välja bort det bolaget.
Schyffert är rolig, och reklamen som syftas till tycker jag också är kul. Dock har jag inte lagt på minnet att det var reklam för just Tibber. Reklam är ju något som slösar med vår tid, så lägger så lite notis som möjligt om den. Är den underhållande, slösar den förstås mindre med min tid. I alla fall första gången jag ser den.

Jag har Tibber idag, men om de ökat priset så kommer jag vid tillfälle titta på att byta. Tack till denna tråd! Enda jag använder är deras app för att kolla aktuellt pris, samt morgondagens, och det måste ju gå att få fram även med konkurenterna.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.