2 361 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Nu har jag problem med fjärrvärme och pumpen igen😅 HJÄLP
Pumpen har sedan imorse låtit som om att någon duschar i huset (meningen gör det). Har ju växlat mycket mellan värme och kyla dessa veckor.
Förra gången då den small till så startade den tydligen efter sommaren (fick jag veta här) men nu har den ”spolat” i 7 timmar. Sambo har försökt att hitta vart man ska kunna lufta den men hittar ingen sådan.
Han hade läst att man ska stänga av den så att bubblorna skulle stiga (eller nåt sådan) och sedan lufta?!
Snälla någon kunnig hjälp. Vill heller inte ringa och någon kommer , tittar på den och säger att allt är normalt och skickar en räkning på några tusen som jag skulle kunna sluppit.
Förra gången då den small till så startade den tydligen efter sommaren (fick jag veta här) men nu har den ”spolat” i 7 timmar. Sambo har försökt att hitta vart man ska kunna lufta den men hittar ingen sådan.
Han hade läst att man ska stänga av den så att bubblorna skulle stiga (eller nåt sådan) och sedan lufta?!
Snälla någon kunnig hjälp. Vill heller inte ringa och någon kommer , tittar på den och säger att allt är normalt och skickar en räkning på några tusen som jag skulle kunna sluppit.
Är dessa de ventiler du menar?! De två till höger eller vänster? Måste jag ha skiftnyckel då för att öppna de till höger🫣?HasseTeknik skrev:
Låter som att ena ventilen på fjv-sidan står mycket öppet, antingen för värmen eller fördela tappvarmvattnet.
Har ingenting med luft i systemet.
Vad säger energinätaren i nederkant av centralen?
Framledningstemperatur?
Returtemperatur?
Difftemperatur?
Flöde?
Vad står vredet på shuntmotorn på?
Prova att stänga ena fjv-ventilen för att se om ljudet försvinner.
Framledningstemperatur?
Returtemperatur?
Difftemperatur?
Flöde?
Bra fråga. Jag tar lite kortDemmpa skrev:
Låter som att ena ventilen på fjv-sidan står mycket öppet, antingen för värmen eller fördela tappvarmvattnet.
Framledningstemperatur?
Returtemperatur?
Difftemperatur?
Flöde?
Hittar inte vad som är fjv. Är de dem som är där uppe på skåpet? Alltså varför står inte allt märkt så man vet😁Demmpa skrev:
Framledningstemperatur?
Returtemperatur?
Difftemperatur?
Flöde?
Framledningstempratur 65Demmpa skrev:
Framledningstemperatur?
Returtemperatur?
Difftemperatur?
Flöde?
Returtemperatur 30
Drifttemperatur ?
Flöde 1,5 kubikmeter/timme
Tror inte att vi har en shuntmotor