engs engs skrev:
En potentiell negativ aspekt är att man kanske i snittfamiljen kör saker lite oftare av planeringsskäl. Dvs istället för att vänta till man ätit frukosten och drar igång den efter det, dvs under morgonens högkostnadsperiod, så kör man diskmaskinen på natten före trots att frukostdisken skulle fått plats.

Man tvättar / kör torktumlare något oftare av samma skäl.

Lagrar värme i acc-tank onödan, vilket ger förluster.

OSV.

Dvs sammantaget får man, kanske, en högre total energiförbrukning, knappt märkbart för den enskilde men mycket räknat på hela samhället, lite som apparater på stand-by etc.
Samtidigt borde förlusterna i nätet minska och ge lägre överföringsavgift.

engs
K karlmb skrev:
Samtidigt borde förlusterna i nätet minska och ge lägre överföringsavgift.
Kanske, men jag tänkte inte på kostnaden främst nu, utan att man ur miljösynpunkt ofta pratar om att minska totalkonsumtionen av energi. Jag tror den kommer öka när man ska fördela det mer över dygnet.

engs engs skrev:
Kanske, men jag tänkte inte på kostnaden främst nu, utan att man ur miljösynpunkt ofta pratar om att minska totalkonsumtionen av energi. Jag tror den kommer öka när man ska fördela det mer över dygnet.
Kanske blir +-0.

K karlmb skrev:
Eller gå över till timprisavtal.
Vilket bolag har du? Vad blev volympåslag i juni och framåt om du jämför med nordpool-spot månad?
Har Skellefteå kraft sedan 4 månader, då jag bytte från Cheap energy som konsekvent fakturerade 20-25 öre för mycket per kWh och inte svarade på epost. Till slut fick jag dock ett svar och en återbetalning, men ingen förklaring till varför det blivit fel. Frågan är om dom bara chansar, saltar fakturan och hoppas att dom flesta inte upptäcker det. För att det ska vara olagligt måste man tyvärr kunna bevisa att det varit medvetet vilket inte är så lätt.
Det så kallade volympåslaget var 5,8 öre i oktober, 14,1 öre i november, 12,1 öre i december och 13 öre i januari. När jag tecknade avtalet i september angav dom ett volympåslag med 2,6 öre. Jag har haft samma bolag tidigare för några år sedan, Då låg volympåslagen på under 1 öre.
Jag kollade decemberpriset. Då var deras volymvägda pris 1,931 öre, Nordpools ovägda pris 1,807 öre. När jag själv gjorde volymvägningen med Nordpools volymdata landade jag på 1,933 öre. Den marginella skillnaden kan bero på att dom använt svenska kraftnäts volymdata (med eller utan effektförluster?)
Jag tror tyvärr inte att timpris är någon bra ide om man inte har elbil som man kör mycket eller något sätt att lagra energin. Det kanske går att delvis justera förbrukningen under dygnet, men det stora problemet är variationen i temperatur mellan olika vinterdagar. Man tvingas att köra mycket värme då det är kallt ute och energin är dyr.

O olleed skrev:
Har Skellefteå kraft sedan 4 månader, då jag bytte från Cheap energy som konsekvent fakturerade 20-25 öre för mycket per kWh och inte svarade på epost. Till slut fick jag dock ett svar och en återbetalning, men ingen förklaring till varför det blivit fel. Frågan är om dom bara chansar, saltar fakturan och hoppas att dom flesta inte upptäcker det. För att det ska vara olagligt måste man tyvärr kunna bevisa att det varit medvetet vilket inte är så lätt.
Det så kallade volympåslaget var 5,8 öre i oktober, 14,1 öre i november, 12,1 öre i december och 13 öre i januari. När jag tecknade avtalet i september angav dom ett volympåslag med 2,6 öre. Jag har haft samma bolag tidigare för några år sedan, Då låg volympåslagen på under 1 öre.
Jag kollade decemberpriset. Då var deras volymvägda pris 1,931 öre, Nordpools ovägda pris 1,807 öre. När jag själv gjorde volymvägningen med Nordpools volymdata landade jag på 1,933 öre. Den marginella skillnaden kan bero på att dom använt svenska kraftnäts volymdata (med eller utan effektförluster?)
Jag tror tyvärr inte att timpris är någon bra ide om man inte har elbil som man kör mycket eller något sätt att lagra energin. Det kanske går att delvis justera förbrukningen under dygnet, men det stora problemet är variationen i temperatur mellan olika vinterdagar. Man tvingas att köra mycket värme då det är kallt ute och energin är dyr.
Sorre 1,931 kr (inte öre ) ska det vara

B
engs engs skrev:
Hur viktigt är det att spara på all energi, vs viss energi? Jag tänker att I takt med att energisystemet blir allt grönare, så blir det framförallt viktigt att spara på den fossila energin.

Jag tror mycket väl kan vara miljövänligt att lagra energi i en acktank (eller stomme, via tillfälligt höjd temp i värmesystemet), om man lagrar vindkraftsbaserad energi och därmed minskar t.ex. den gasbaserad energin, även om det ökar den totala energiförbrukning något.

Skulle gissa att det finns en hygglig korrelation mellan produktion med mycket CO2 på marginalen och priset på nordpool.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
O olleed skrev:
Intressant! Jag har också SK from nu 1 feb.
Bor du i SE3?

T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.

Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
En nyfiken fråga, då det gått en månad sedan du bestred fakturan. Hur har det gått i det här ärendet?

Om du läst tråden hade du sett att svaret finns redan i inlägg 369.

useless useless skrev:
Om du läst tråden hade du sett att svaret finns redan i inlägg 369.
Tack. Det missade jag. Hängde med i tråden de första dagarna men sen blev det lite för mycket att hålla reda på. Kollade igenom TS posthistorik innan jag ställde frågan men hittade inget.

K karlmb skrev:
Intressant! Jag har också SK from nu 1 feb.
Bor du i SE3?
Ja Se3 !

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
O olleed skrev:
Ja Se3 !
Det skiljer en hel del alltså i volympåslag mellan olika elbolag.

K karlmb skrev:
Det skiljer en hel del alltså i volympåslag mellan olika elbolag.
Hej Karl,
Jag gissar att volympåslagen är lite olika på olika bolag beroende på just deras olika "uttag" av el under perioden (tid på dygnen av deras respektive kunder kanske t.ex)
Jag har Gbg Energi i SE3 och rörligt månadspris och betalade i december 191,44öre+ moms, dvs ca 10.74 öre netto i påslag. I januari var priset 112,16öre netto vilket gör knappt 8 öre netto i påslag på nordpools pris.
Dock har jag även 1,2öre netto i "rabatt" på deras inköpspris som jag fick då jag tecknade med dem fr.o.m december. Den rabatten är avdragen i de priser jag angav nu och verkar stämma hyfsat med de SK - priser som angavs igår då jag gissar att dessa var i ett avtal på "el till inköpspris" utan några andra påslag än elcert som dom anser ingår med ca 0,36öre tror jag SK hade, och annat löst krafs som månadsavgifter och sånt som man faktiskt kan förhandla bort hos dom flesta om man ringer runt lite och kollar, berättar vad man betalar hos nuvarande leverantör och frågar om dom är intresserade av att "slå" det. Mitt avtal på rörligt pris med 1,2 öre nto i rabatt löper i 12månader med 1månads uppsägningstid om man tex hittar ngt vettigt fastprisavtal som man vill hoppa på under tiden. SK hade ingen uppsägningstid överhuvudtaget vilket ju är juste tycker jag. Skriver detta till dig så du har ytterligare ngt att jämföra med bara.. Nu följer lite annat som egentligen inte har med tråden att göra i sig men som kom av bara farten:
Att vi får hacka i oss osedvanligt höga elpriser även i år är väl ganska tydligt med tanke på det instabila världsläget och vi uppenbart inte klarar av att försörja oss med egen el alternativt inte kan "frakta" den dit behovet är störst/används mest.
Ämnet är intressant men kostsamt och framförallt för dem som till råga på allt dessutom inte har tid/lust eller erfarenhet av att se till att inte bli "lurade" av diverse mindre seriösa aktörer genom krångliga avtal med dolda eller iaf väl gömda avgifter samt bristfällig/svårtydd info. Det är ju fortfarande så att om ett erbjudande VERKAR för bra för att vara sant så är det med all sannolikhet det:/.
Sålänge vi fortfarande har förmånen/skyldigheten att ta eget ansvar för våra val så kommer vi troligen inte kunna undvika att ngn gång i livet bli lurade på ett eller annat sätt och vi kan bara försöka minimera riskerna genom att hjälpas åt att dela vettig info om erfarenheter, goda eller dåliga, på sådana här forum t.ex. Sedan finns det ju alltid de som inte bryr sig, skiter i vilket, eller varken kan eller vill lägga sin tid på sånt här, av olika anledningar, eller helt enkelt inte vågar fråga av rädsla för att bli antingen utskällda eller idiotförklarade av Rickard Rättrådig och hens gelikar som ofta hänger på diverse forum av oklar anledning då de ändå tycks veta allt, och bäst, redan, och sällan bjuder på den kunskapen i någon annan form än pekpinnar och tillrättavisanden om man missförstått, stavat fel eller ngn annan personlig brist man kan tänkas ha:D.
Nu trampade jag förmodligen på några tår men det var inte syftet egentligen utan bara en observation av diverse skriverier och en uppmaning till alla andra att fortsätta fråga och svara så gott man förmår för alltid hjälper det någon.
Önskar alla som läser, läst, skriver och kämpar på en fin vår, för den kommer iaf, förr eller senare.
Må så gott därute.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K
Att ni orkar. Finns inget som heter volympåslag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Att ni orkar. Finns inget som heter volympåslag.
De kallas så av flera elbolag. Andra säger profilkostnad. Du vet vad vi menar

• Gilla
jooonas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.