187 529 läst ·
888 svar
188k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Nu har jag bytt elhandelsbolag samt bestridit fakturan med hänvisning till varför. Det återstår att se vad som händer nu. Tog även med ett uttalande från Energimarknadsinspektionen att elhandelsbolagen har skött sin uppgift dåligt att informera kunder om prishöjningen. Återkommer.
Det känns väldigt bra att jag inte tog den enkla vägen och bara betalade.
Redigerat:
Då får du kanske ringa igen och fråga varför priset på hemsidan inte stämmer med nordpools medel. Sen är ju informationen på hemsidan ganska rörig överlag. Har dom samma pris för alla elområden?I ericalnemar skrev:
Nja i priset ligger även produktionskostnaden, för annars täcker man inte sina kostnader och sälja kan behöva göra ändå, vilket ger mindre förlust.D Daniel 109 skrev:
Medelspot för SE3 var 180,74 öre/kWh + 5,6 öre kWh påslag =186,34. På hemsidan redovisar dom 186,74. Så stämmer väl någorlunda om dom inte redovisar elcert?useless skrev:
Eller du tankar 20 liter och du går in och betalar. Först då kollar de vad bensinen kostar. Kanske 100 kr litern och du måste betala. Lika korkat. Nej att man kan ha en vara där den som säljer varan bestämmer själv sitt pris i efterhand är korkat.B Borgen2021 skrev:
Jodå vissa måste sälja ändå.D Daniel 109 skrev:
och gör det för att minska förlusten.
Och jo allt du säljer, säljer man för att täcka sina kostnader.
samt att man hela tiden söker efter den som betalar mest för att få den högsta vinsten...
Fast när det gäller elpriset så är det ju exakt de villkoren du har godkänt när du skaffat ett abonnemang med rörligt pris. Lite korkat att klaga i efterhand.K Nils Andersson1 skrev:
Håll oss uppdaterade, juristavdelningen får jobba hårt hos elbolagen i år....A AxelJa skrev:Nu har jag bytt elhandelsbolag samt bestridit fakturan med hänvisning till varför. Det återstår att se vad som händer nu. Tog även med ett uttalande från Energimarknadsinspektionen att elhandelsbolagen har skött sin uppgift dåligt att informera kunder om prishöjningen. Återkommer.
Maskintok: Du vet uppenbarligen inte vad marginalkostnad eller rörligkostnad är. Om du säljer för pris under den nivån ökar du din förlust jämfört med att inte köra produktionen.
Vidare är marknaden så välfungerande att man inte behöver leta efter rätt kund. Det löser Nordpool
Vidare är marknaden så välfungerande att man inte behöver leta efter rätt kund. Det löser Nordpool
Om man har ett avtal med dem som baseras på inköpspris så är det ju en rimlig fråga.
Jag utlyser dig som vinnare som månadens medborgare i tävlingen "Statens förlängda arm". Stort grattis!Maskintok skrev: