187 529 läst ·
888 svar
188k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
2.7543 kr / kWh hos Svealands elbolag om det kan skänka någon tröst till TS...
Om du själv läser på lite så skulle du inse att allt handlar om vilka elkablar som fått byggas på sistone från Norden till kontinenten med tanke på den rådande doktrinen att man måste exportera 70% av varje kabel.Hornstäve skrev:
Hur ska man då få iväg energin på export om man skickar iväg 70% av kabeln?K karlmb skrev:
Otur bara om elbolaget man valt har usel profil så att profilpåslaget skenar upp till 20-25 öre från normala 5-6.Fekke skrev:
Stopp, det är medelvärdet på Nordpool. Så ja, spotprisets raka medelvärde är samma för alla elbolag. Sen är det 4 beståndsdelar i ett rörligt pris, raka medelvärdet för spotpriset i december, moms, påslag och elcertifikat.
Så mitt råd @Thomas_Blekinge är att betala räkningen, för sannolikheten kommer bara inkasso kostnaderna slå tillbaka på dig är jag rädd.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
B byabin skrev:Priset på elbörsen är aldrig det som slutkunden betalar. Elcertifikat måste köpas. Avgifter till NordPool ska betalas. SvKs balanskostnader ska betalas. Skatter ska betalas. Dessa är delar som alltid läggs på elpriset. Utöver det lägger elhandelsbolaget på egna avgifter; Det är ju inte gratis att ha en organisation som handlar el och skriver avtal med kunder. SÅ har du ditt rörliga elpris.
Det är inte jätteknepigt att googla om man är osäker på hur elpriset beräknas. Så här förklarar Vattenfall:
Att elmarknaden i sin helhel är jätteknepig är det däremot ingen tvekan om.
De som inte har förstått ovanstående rekommenderas att undvika att klaga och skaffa sig ett fastprisabbonemang.
"Elpriset baseras på december månads rörliga elpris, kostnad för elcertifikat och påslag med 5,0 öre/kWh. Alla priser är inklusive moms. Din elkostnad varierar månad till månad över året beroende på din elförbrukning. Nätkostnad ingår ej."B byabin skrev:Priset på elbörsen är aldrig det som slutkunden betalar. Elcertifikat måste köpas. Avgifter till NordPool ska betalas. SvKs balanskostnader ska betalas. Skatter ska betalas. Dessa är delar som alltid läggs på elpriset. Utöver det lägger elhandelsbolaget på egna avgifter; Det är ju inte gratis att ha en organisation som handlar el och skriver avtal med kunder. SÅ har du ditt rörliga elpris.
Det är inte jätteknepigt att googla om man är osäker på hur elpriset beräknas. Så här förklarar Vattenfall:
Att elmarknaden i sin helhel är jätteknepig är det däremot ingen tvekan om.
De som inte har förstått ovanstående rekommenderas att undvika att klaga och skaffa sig ett fastprisabbonemang.
Så skriver mitt elhandelsbolag.
Redigerat:
Jag tror du missförstått hela tråden. Han klagade inte på det höga elpriset, han vägrade att betala en fakturaV vik_tor skrev:
för att han trodde att den var på en högre summa än vad den skulle, baserat på att han missförstått sitt avtal som han själv ingått. Viss skillnad kanske?
Nu kör vi lite frågesport.V vik_tor skrev:
Att först komma överens och ingå ett skriftligt avtal med en annan part om vilket pris man vill betala för deras tjänst, och sedan vägra att betala det priset, det är:
1) Ett utmärkt sätt att opinionsbilda och påverka politiker
x) Oförskämt och okunnigt
2) Annat