187 529 läst ·
888 svar
188k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Har du frågat dom om det finns en förklaring?T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Om du har timpris kan det vara så att du använt mer el under de timmar som spotpriset ligger över snittat.
Är inte det en ytterst korkad fråga?L Lilhpg skrev:
Det är ju samma om man blir överraskad över totalpriset i kassan i en matbutik. Då står iallafall jag och kollor igenom kvittot efter fel, efter att jag packat ner varorna. I vanliga fall gör jag inte denna kontroll.
Redigerat:
Suck, såna tramserier. Och när du har kommit så långt som till nr. 4 så kan du glömma att nånsin få ett banklån till under lång tid. Inte ens en Klarna-faktura kommer att godkännas som betalningsmetod. Du kan berätta orsaken till din betalningsanmärkning hur mycket du vill. Även om den enskilde banktjänstemannen tycker du möjligtvis har rätt i sak för skälet i att du undlåtit att betala en fakturan så spelar det ingen som helst roll, din kreditvärdighet är nu för en lång framtid framöver noll. Vad jag inte förstår är varför du bara ämnar vara besvärlig för sista fakturan? Om ditt resonemang håller så borde du väl i så fall stämma elbolaget för alla föregående fakturor som du har fått betala? Du måste väl vara konsekvent.T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Jag tror du glömt bort det finstilta ! Det tillkommer lite på Nordpols pris för oss konsumenter.
Elbolaget kan stänga av strömmen om du inte betalar ....
https://www.energimarknadsbyran.se/.../elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/
Elbolaget kan stänga av strömmen om du inte betalar ....
https://www.energimarknadsbyran.se/.../elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/
Oj vad någon har lyckats skrämma upp dig. Rädd som en liten katt. Det är ju tack vare sådana som dig som alla bluff-faktura företag kan överleva i det här landet. Ni blir rädda och betalar.K katmax skrev:Suck, såna tramserier. Och när du har kommit så långt som till nr. 4 så kan du glömma att nånsin få ett banklån till under lång tid. Inte ens en Klarna-faktura kommer att godkännas som betalningsmetod. Du kan berätta orsaken till din betalningsanmärkning hur mycket du vill. Även om den enskilde banktjänstemannen tycker du möjligtvis har rätt i sak för skälet i att du undlåtit att betala en fakturan så spelar det ingen som helst roll, din kreditvärdighet är nu för en lång framtid framöver noll. Vad jag inte förstår är varför du bara ämnar vara besvärlig för sista fakturan? Om ditt resonemang håller så borde du väl i så fall stämma elbolaget för alla föregående fakturor som du har fått betala? Du måste väl vara konsekvent.
Bestrider man med en giltig anledning för att det skall prövas i rätten så händer precis ingenting.
Tror tyvärr du åker på att betala den fakturan. Det snitt spot priset du sett tror jag är bara är ett snitt över månaden timmar utan att justera för att förbrukningen är högre de dyra timmarna och lägre de billiga. Så snittpriset per verkligen förbrukad KWh borde bli lite högre. Sen borde det vara lite balanskonstnader då ditt elbolags prognoser antagligen inte är helt perfekta. Då tycker jag deras pris spontant låter rimligt för jag antar det ör inköpspris de lovat dig.
T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
Lycka till!
T Thomas_Blekinge skrev:
T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
Lycka till!
Grattis till ditt första inlägg här på forumetO Olaelf skrev:Tror tyvärr du åker på att betala den fakturan. Det snitt spot priset du sett tror jag är bara är ett snitt över månaden timmar utan att justera för att förbrukningen är högre de dyra timmarna och lägre de billiga. Så snittpriset per verkligen förbrukad KWh borde bli lite högre. Sen borde det vara lite balanskonstnader då ditt elbolags prognoser antagligen inte är helt perfekta. Då tycker jag deras pris spontant låter rimligt för jag antar det ör inköpspris de lovat dig.
Vi får se vad som händer i hans ärende. Hoppas han återkopplar.
Men då borde de specat det som påslag och inte spotpris. Beloppet kanske är rätt men fakturan verkar ju vara fel.O Olaelf skrev:Tror tyvärr du åker på att betala den fakturan. Det snitt spot priset du sett tror jag är bara är ett snitt över månaden timmar utan att justera för att förbrukningen är högre de dyra timmarna och lägre de billiga. Så snittpriset per verkligen förbrukad KWh borde bli lite högre. Sen borde det vara lite balanskonstnader då ditt elbolags prognoser antagligen inte är helt perfekta. Då tycker jag deras pris spontant låter rimligt för jag antar det ör inköpspris de lovat dig.
tttomten skrev:
Seriöst?
Kan upplysa dig om alla har inte påslag och det var inte om det tråden gäller.
Alla med rörligt avtal är ett påslag, det kallas elcertifikat, du kan läsa mer om det på energibyråns hemsida. Har du fast avtal så har du också samma typ av påslag men då ska det ingå i det fasta priset och inte variera över tid som det gör vid rörligt avtal. Så Jo, alla har ett påslag!
och jag kan förstå min faktura bättre.
DettaD Daniel 109 skrev:Men du betalar ett viktat medelvärde. Dvs medelvärdet på den el de köpt i in. Inte ett timmedelvärde. Efter som det går åt mer el på tider med högre elpris blir det viktade medelvärdet något högre än än timmedelvärdet.
Fascinerande att ingen nämnt det tidigare, har alla så dålig koll.
Jag har slutat läsa elpristrådarna, det är inte givande när nästan alla inte begriper vad de skriver om.
Det är ju bland annat det som blir ditt problem.A AxelJa skrev:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Byt till timmätt så slipper du betala hrannens bastubad kla 18:30D Dublin skrev:Jag kollade igenom förra årets fakturor härom veckan, då hade jag Varbergs energi. Lyckades då förstå att det är deras inköps pris som var grunden för min rörliga faktura. Och deras inköpspris varierar en del från spotpris pga mönstret i förbrukningen hos deras kunder.
Det jag inte lyckades förstå är variationen i avvikelsen - när jag började beräkningen trodde jag att jag skulle komma fram till Varbergs energis avvikelse och att den skulle vara ungefär densamma under året (kundbasen är "väl" ungefär densamma). Men det stämde inte alls. Förra året varierade diffen mellan Varbergs energis inköps pris och spotpriset från 1% till 15%. De flesta månaderna låg kring stabilt med 2-4% avvikelse, och då tycker jag det är väldigt märkligt att tre månader hade 7, 7 resp 15% avvikelse.
Dock har jag ingen aning om hur man ska kunna syna siffrorna, dvs faktiskt kunna verifiera att de fakturerat korrekt.
Jag sparade 2.5% jfr spotpris i dec.
Ännu bättre vore att köpa grannens bundna el - bara dra förlängningssladd över staketet
Läste om en annan som hade bett sin nätleverantör dra in en till elmätare för 25k. Han körde rörligt på den ena och bundet på den andra och ett relä styrde vilken som för tillfället skulle mata huset.Attitudeswe skrev: