99 104 läst ·
762 svar
99k läst
762 svar
Nu är jag övertygad, vi är avlyssnade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Många fel där.D droopy skrev:Folk spåras och avlyssnas inte enbart via IP nummer, GPS koordinater ,WebRTC möjlig gör direktkommunikation mellan webläsare via olika tekniker, WEBRTC hölls hemlig av Googe i Xantal år innan det avslöjades och är numera en "standard" i avlyssnande webläsare. Folk kan dock numera slippa denna "app" fenom att slå av funktionen meg egen programvara.. Folk spåras öven via sina IMEI nummer och annat som identifierar användaren av utrustningen.
Sedan finns det ett 20 tal andra sätt som används som man känner till och ett otal som hålls hemliga som WEBRTC innan de google blev påkommna,
Använder man fristående webläsare och sökmotorer så slipper man mycket av storbolagens in hämtning av data.. Firefox i privat läge och en annan sökmotor än Bing och Google. "Duck duck go" är ett av de bättre alternativen.
Sedan bör man använda proxys som man litar på och VPN som krypterar anslutningen mot internet. Använder man detta så slipper man en hel del skitreklam och styrd reklam samt spionprogtram från tredje part. Virus och annat skit minskar drastiskt ocm man använder ett bra virtuellt nätverk. De flesta företag använder detta för att minska risken för industrispionage. Att skicka ett e-mail är som att skicka ett vykort med postnord, vill någon läsa det på vägen hem till dig via 100tals servrar så går det aldeles utmärkt. Krypterad mail är som ett igenklistrat brev. Enbart du och myndigheterna får läsa det.
WebRTC är ett API och dess implementering, inte en app, och kom till Google genom ett köp 2010 och Google la ut det som open source ett år senare därför att Google ville att fler webbläsare skulle stödja det. Alltså inte hemlighållet i flera år och inte påkommen.
WebRTC är ett API för realtidskommunikation, t.ex. video direkt på internetsidor så att man slipper Flash.
Det möjliggör inte kommunikation mellan två webbläsare utan mellan en webbläsare och en server.
WebRTC stöds av åtminstone Chrome, Firefox, Opera, Vivialdi, Internet Explorer och Edge.
VPN gör inte att man slipper spionprogram men en del andra sätt som kan användas för att spåra. Dock har fortfarande Firefox koden som gör att ens IP-adress kan läcka ut trots VPN.
Virus är inget man får för att man inte använder VPN, virus är mycket ovanliga sen många år ändå.
Numera är det väldigt vanligt att man skickar och hämtar mejl via krypterade förbindelser, även mellan de olika inblandade servrarna (dock beroende på inblandade operatörer, så t.ex. Gmail är säkrare på det viset än mejl hos Telia).
Vilket land?D droopy skrev:Väldigt kortsiktigt tänkande..Sverige har inte varit en ordentlig demokrati mer än 100 år. Och demokrati kan förändras i en blinkning och så sitter landet Sverige med en diktatur regim som ex. Kina eller Ryssland.. Att den nya regeringen får tillgång till all denna data gör det väldigt enkelt att flytta oönskade individer till läger eller akebusering.. Vi ser detta dagligen i våra nyheter.. Att tro att vi sitter säker här i Sverige är barnsligt och farligt tänkande.
Förutom en hel del felaktigheter, hur var det ett svar på mitt inlägg? Eller svarade du kanske fel?D droopy skrev:Folk spåras och avlyssnas inte enbart via IP nummer, GPS koordinater ,WebRTC möjlig gör direktkommunikation mellan webläsare via olika tekniker, WEBRTC hölls hemlig av Googe i Xantal år innan det avslöjades och är numera en "standard" i avlyssnande webläsare. Folk kan dock numera slippa denna "app" fenom att slå av funktionen meg egen programvara.. Folk spåras öven via sina IMEI nummer och annat som identifierar användaren av utrustningen.
Sedan finns det ett 20 tal andra sätt som används som man känner till och ett otal som hålls hemliga som WEBRTC innan de google blev påkommna,
Använder man fristående webläsare och sökmotorer så slipper man mycket av storbolagens in hämtning av data.. Firefox i privat läge och en annan sökmotor än Bing och Google. "Duck duck go" är ett av de bättre alternativen.
Sedan bör man använda proxys som man litar på och VPN som krypterar anslutningen mot internet. Använder man detta så slipper man en hel del skitreklam och styrd reklam samt spionprogtram från tredje part. Virus och annat skit minskar drastiskt ocm man använder ett bra virtuellt nätverk. De flesta företag använder detta för att minska risken för industrispionage. Att skicka ett e-mail är som att skicka ett vykort med postnord, vill någon läsa det på vägen hem till dig via 100tals servrar så går det aldeles utmärkt. Krypterad mail är som ett igenklistrat brev. Enbart du och myndigheterna får läsa det.
USA och Huawei är i bråk om att Huawei samlar hemiga data via sin hårdvara så nog förekommer det datainsamling alltid.. NSA skulle knappast oroasig för Huawei ex om det inte fanns. Även EU protesterar mot den massiva datainhämtning som sker och vill reglera den så att endast myndigheter får komma åt dina privata data.
"Tekniken utvecklades ursprungligen internt inom Google. I maj 2011, öppnades koden[1] och i dag jobbar man för att anta den som industristandardBirgitS skrev:
Många fel där.
WebRTC är ett API och dess implementering, inte en app, och kom till Google genom ett köp 2010 och Google la ut det som open source ett år senare därför att Google ville att fler webbläsare skulle stödja det. Alltså inte hemlighållet i flera år och inte påkommen.
WebRTC är ett API för realtidskommunikation, t.ex. video direkt på internetsidor så att man slipper Flash.
Det möjliggör inte kommunikation mellan två webbläsare utan mellan en webbläsare och en server.
WebRTC stöds av åtminstone Chrome, Firefox, Opera, Vivialdi, Internet Explorer och Edge.
VPN gör inte att man slipper spionprogram men en del andra sätt som kan användas för att spåra. Dock har fortfarande Firefox koden som gör att ens IP-adress kan läcka ut trots VPN.
Virus är inget man får för att man inte använder VPN, virus är mycket ovanliga sen många år ändå.
Numera är det väldigt vanligt att man skickar och hämtar mejl via krypterade förbindelser, även mellan de olika inblandade servrarna (dock beroende på inblandade operatörer, så t.ex. Gmail är säkrare på det viset än mejl hos Telia).
"
Då mångav webläsare stödjer webrtc så ökar möjligheterna att del data över olika appar.. har aldrig påstått att webrtc äe en app men finns som standard i många appar vilket innebär allt enklare "övervakning" och datainsamlande.
Rkarlsson skrev:
Europa har ju ett antal länder med "skenbar" demokrati. Val hålls men sedan så faller den demokratiska processen sönder i form av att pressen och media tvingas lyda under diktaturen. Många ex. Sovjetiska stater är ett exempel ,Ryssland, Turkiet. Balkan länderna mf andra exempel på stater med sk, skenbar demokrati. Inte ens tyskland och frankrike har speciellt stabila demokratier. Där utmärker sig de nordiska länderna trots att vi har en ganska kort period av demokrati..Att läget snabt kan skifta ser vi dagligen i världspressen.
.
Vad gör att du tror att just Sverige skulle bli en diktatur där de kastar folk i finkan pga åsikter? Jag menar inte ens nazister blir hårt straffade om ens alls. De får ju tillstånd för sina aktiviteter trots de nästan aldrig sköter sig och beter sig hotfullt.D droopy skrev:Europa har ju ett antal länder med "skenbar" demokrati. Val hålls men sedan så faller den demokratiska processen sönder i form av att pressen och media tvingas lyda under diktaturen. Många ex. Sovjetiska stater är ett exempel ,Ryssland, Turkiet. Balkan länderna mf andra exempel på stater med sk, skenbar demokrati. Inte ens tyskland och frankrike har speciellt stabila demokratier. Där utmärker sig de nordiska länderna trots att vi har en ganska kort period av demokrati..Att läget snabt kan skifta ser vi dagligen i världspressen.
.
De kan alltså stå på marknader och vara riktigt hotfulla mot även en kritvit svensk som inte håller med dem utan några konsekvenser.
Ryssland och Turkiet är så långt ifrån Sverige de kan komma. De har aldrig varit säkert att uttrycka sin åsikt alls även om den är god.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Den svenska Wikipedia-sidan är nog lite väl kortfattad och dåligt uppdaterad, läs den engelska i stället: https://en.wikipedia.org/wiki/WebRTCD droopy skrev:"Tekniken utvecklades ursprungligen internt inom Google. I maj 2011, öppnades koden[1] och i dag jobbar man för att anta den som industristandard
"
Då mångav webläsare stödjer webrtc så ökar möjligheterna att del data över olika appar.. har aldrig påstått att webrtc äe en app men finns som standard i många appar vilket innebär allt enklare "övervakning" och datainsamlande.
Inhämtning av ljud och bild från mikrofon resp. kamera förutsätter att den som sitter vid datorn startar något som gör detta, t.ex. går till en viss webbsida. Det är ju inget som någon annan kan få igång hur som helst.
Vad menar du med ordet "app" denna mening om det inte är WebRTC du syftar på?
QUOTE="droopy, post: 3491650, member: 8978"]Folk kan dock numera slippa denna "app" fenom att slå av funktionen meg egen programvara.[/QUOTE]
Och hur slår man av en hel API i en webbläsare?
När man söker på "turn off WebRTC" verkar man landa på sidor som bara handlar om att förhindra läckande IP-adress men det är ju en mycket liten del av WebRTC.
Tja. Kina ex. får mer och mer inflytande över västvärlden. Europeiska och amerikanska företag ställer mer och mer upp på odemokratiska krav som Kina kräver för att exportera och handla med andra länder. Vi har redan nu många företag som existerar i landet med en kinesisk företagskultur, Där anställda avskedas för sina åsikter och fackföreningsverksamhet är förbjuden.
Detta är ett gissel över hela västvärlden och västmyndigheter ser allt mer mellan fingrarna på krav från länder som kina och ryska stater. USA bråkar ex med Huawei angående deras spionerande via hårdvara som säljhs i USA och västvärlden.
Kinesiska företag köper upp land och företag i Europa (Afrika) och blir en allt starkare ekonomisk makt som inte ens regeringar kommer åt längre.. Så nog är v§ästvärldens demokrati hotad och detta inom ett tidsspann på 50.100 år. Det lär inte bli någon plötslig övergång men folk kommer vakna upp i ett land som inte alls har samma förutsättningar för sann demokrati som vi hade på 70-talet. Svensk press är redan drabbad och hålls i shack med statsbidrag som kan dras in om det skrivs illa om saker som myndigheterna inte vill låta sin befolkning känna till.
Vi har redan sett hur många företag förbjuder fackligt arbete och avskedar anställda som tillhör en facklig organisation.
Detta är ett gissel över hela västvärlden och västmyndigheter ser allt mer mellan fingrarna på krav från länder som kina och ryska stater. USA bråkar ex med Huawei angående deras spionerande via hårdvara som säljhs i USA och västvärlden.
Kinesiska företag köper upp land och företag i Europa (Afrika) och blir en allt starkare ekonomisk makt som inte ens regeringar kommer åt längre.. Så nog är v§ästvärldens demokrati hotad och detta inom ett tidsspann på 50.100 år. Det lär inte bli någon plötslig övergång men folk kommer vakna upp i ett land som inte alls har samma förutsättningar för sann demokrati som vi hade på 70-talet. Svensk press är redan drabbad och hålls i shack med statsbidrag som kan dras in om det skrivs illa om saker som myndigheterna inte vill låta sin befolkning känna till.
Vi har redan sett hur många företag förbjuder fackligt arbete och avskedar anställda som tillhör en facklig organisation.
De annonser som visar sig i mitt flöde är endast annonser som jag sökt på i närmaste dagarna. Ingenting som jag pratat om med någon. Inte via telefon eller dator. Läsplattan jag har till min son visar leksaksreklam på youtube, kan bero på att vi tittar på barnprogram.BirgitS skrev:
Så nej min telefon avlyssnar inte mina samtal.
=)
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Ja. Antingen är man medveten om det och skiter i det och tar inga dic pics och nakenbilder på frugan eller spelar in sexfilmer med den, eller har något annat man inte vill att nån annan ska få se på den. Eller så skaffar man en gammal nokia utan internet om de ens går att ringa med nu.. hmm.P Putte 9497 skrev:Klart storebror ser oss.
Jag kan googla något på mobilen och sedan se på datorn vad jag senast googla fast jag har olika konton på enheterna. Har även märkt om man varit in på någon hemsida så får man sedan reklam från den hemsidan i telefonens appar. Märkligt detta.
Men som sagt vill man kunna styra livet med mobilen som redskap får man nog räkna med att vara övervakad.
Själv styr jag luftvärmepumpen och bilen med mobilen och det är väll bra.
Jodå, det går utmärkt. jag har en Nokia 1110 som jag använder dagligen. Helt underbar; inga mejl eller FB-meddelanden som stör, batteritid på en vecka, och klarar inte Swish eller BankID så jag har världens bästa ursäkt att inte betala för en massa strunt i tid och otid.Mats: Gårdsägare skrev:
Så om du inte får annonser runt saker du pratar om så är det ett bevis på att telefonen INTE lyssnat...Rkarlsson skrev:De annonser som visar sig i mitt flöde är endast annonser som jag sökt på i närmaste dagarna. Ingenting som jag pratat om med någon. Inte via telefon eller dator. Läsplattan jag har till min son visar leksaksreklam på youtube, kan bero på att vi tittar på barnprogram.
Så nej min telefon avlyssnar inte mina samtal.
=)
Eller ett bevis för att någon INTE lyssnar och påverkar ditt "filter" (algoritm) för vad du ser och får som förslag på tex Facebook...
Det är inte reklamen som skrämmer, det är åsiktspåverkan som skrämmer. (Se ex. valet 2016 i USA och närmare oss Brexit.)
(Amazon Web Services rapporterar var 11'e minut till en kund att deras miljö blivit utsatt för en statsinitierad attack, dvs inte en ensam hackare utan av en stat. Så ser världen ut idag. Din personliga information och profil är en värdefull tillgång för det nya sättet att "kriga".)
Den har aldrig gett utslag för samtal. Telefonen har hej google aktiverat och lyssnar på den frasen.Använder ej den.P Peken skrev:Så om du inte får annonser runt saker du pratar om så är det ett bevis på att telefonen INTE lyssnat...
Eller ett bevis för att någon INTE lyssnar och påverkar ditt "filter" (algoritm) för vad du ser och får som förslag på tex Facebook...
Det är inte reklamen som skrämmer, det är åsiktspåverkan som skrämmer. (Se ex. valet 2016 i USA och närmare oss Brexit.)
(Amazon Web Services rapporterar var 11'e minut till en kund att deras miljö blivit utsatt för en statsinitierad attack, dvs inte en ensam hackare utan av en stat. Så ser världen ut idag. Din personliga information och profil är en värdefull tillgång för det nya sättet att "kriga".)
Intressant och få reda på ditt påstående "någon INTE lyssnar"
Menar du att det sitter några snubbar och lyssnar random på vanlig arbetarklass ?
Min personliga information gör fortfarande inte så att jag blir skrämd överhuvudtaget. Jag har aldrig någonsin varit med om åsiktspåverkan eller någon jag känner heller.
Om de hade avlyssnat på det vis du menar varför har vi då så enorm organiserad brottslighet som polisen egentligen är knäpptyst om och försöker tysta ner? De har alltså hållt på i 30 års tid.
Den dagen jag får konkret bevis i min närhet så kan jag tro på det.
Inväntar samtal från åsiktspåverkande snubbar med mörk röst nu.