Hittar inget vettigt om placering av vattenanslutningar i köksskåp, handfat, toalett.
Vill ha reda på monteringshöjd och sidoplacering av anslutningarna mot avloppet.
Alla avlopp kommer upp ur golvet relativt bra centrerat i skåp och under handfat.
Jag ska använda mej av Vatette väggfördelare.

K kan inte allt skrev:
Hittar inget vettigt om placering av vattenanslutningar i köksskåp, handfat, toalett.
Vill ha reda på monteringshöjd och sidoplacering av anslutningarna mot avloppet.
Alla avlopp kommer upp ur golvet relativt bra centrerat i skåp och under handfat.
Jag ska använda mej av Vatette väggfördelare.
Vad gäller köket: Enligt min erfarenhet är det: "Där det får plats". Beror mycket på vilken diskbänk/kranlösning osv du har.
Grundregeln är väl bara att det skall vara klamrat, vara tätat och finnas skvallerplast i botten på skåpet så man ser om det läcker.

• Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vad gäller köket: Enligt min erfarenhet är det: "Där det får plats". Beror mycket på vilken diskbänk/kranlösning osv du har.
Grundregeln är väl bara att det skall vara klamrat, vara tätat och finnas skvallerplast i botten på skåpet så man ser om det läcker.
Just nu får det plats vart som helst eftersom väggarna bara är en regelstomme, varken kran eller diskbänk har valts/köpts.
Vad jag fått fram
köksbänk/diskbänk 60 cm ÖFG och 15 cm från cc avlopp, höger sida för kallvatten, vänster sida för varmvatten
Toalett 20-25 cm ÖFG och 15-20 cm från cc avlopp höger sida.
Handfat 50-55 cm ÖFG och 10 cm från cc avlopp, höger sida för kallvatten, vänster sida för varmvatten
Dusch 110 cm ÖFG, höger sida för kallvatten, vänster sida för varmvatten.

• Gilla
The Dankster
  • Laddar…
Jag skulle dra vatten och avlopp i väggen.

Placeringen styrs främst av vad du planerar att installera. Tex kan en utdragbar låda med sopsortering under ho påverka var rören måste sitta för att det skall lira.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Jag skulle dra vatten och avlopp i väggen.

Placeringen styrs främst av vad du planerar att installera. Tex kan en utdragbar låda med sopsortering under ho påverka var rören måste sitta för att det skall lira.
Det kommer att dras i väggen, kanske skulle varit tydligare och inte bara skrivit vatette:s vägfördelare.

Rickard.
Ska avloppet ut ur vägg också? Då gäller det att inte vara för högt med den, både baljan och vattenlåset måste rymmas.

Jag vet inte vars du ska ha fördelaren men i köksskåp och kommodskåp tycker jag det är bättre att komma ut med vattnet tillsammans på en sida någonstans där det inte krockar med inredningen.

Rickard. Rickard. skrev:
Ska avloppet ut ur vägg också? Då gäller det att inte vara för högt med den, både baljan och vattenlåset måste rymmas.

Jag vet inte vars du ska ha fördelaren men i köksskåp och kommodskåp tycker jag det är bättre att komma ut med vattnet tillsammans på en sida någonstans där det inte krockar med inredningen.
Inte för att va sån där och skickar massa pekpinnar, men jag skrev i första inlägget.
"Alla avlopp kommer upp ur golvet"
Vad jag har kommit fram till är att dom flesta diskhoar och handfaten eller tvättställ som det tydligen heter är under 20 cm höga.

Rickard.
Jag läste det men jag fick annan kännsla från ditt andra inlägg men jag tolkade bara fel.
Vattnet är inte lika noga men slangarna från blandare brukar vara 35cm långa så vill du koppla direkt på något så är det det du får hålla dig inom.

Rickard. Rickard. skrev:
Jag läste det men jag fick annan kännsla från ditt andra inlägg men jag tolkade bara fel.
Vattnet är inte lika noga men slangarna från blandare brukar vara 35cm långa så vill du koppla direkt på något så är det det du får hålla dig inom.
Tja nu blir det som det blir har satt vattnet efter det jag skrev inlägg #3.
Då bör ju 35 cm slangar räcka, annars så får man väl investera i nya.
Jag skriver och en sak som för mej är självklar eftersom jag vet hur det ser ut i verkligheten och ni som läser försöker tyda vad jag skriver och skapa er en uppfattning om hur det ser ut.
Lätt hänt att det blir missuppfattningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.