27 818 läst ·
16 svar
28k läst
16 svar
Normalt att motorsågen läcker kedjeolja?
Sida 1 av 2
Jag har en Partner 540 som är +10 år gammal. När den får stå ett tag så blir det bra kläggigt av kedjeolja som läcker ut. Är detta normalt? Jag kan inte minnas att det var så från början.
Tänkte jag skulle kolla med er först innan jag börjar skruva.
Tänkte jag skulle kolla med er först innan jag börjar skruva.
Medlem
· Västra götaland
· 7 inlägg
Har en Stihl proffsmaskin. Den läcker lite kedje olja (och lite bensin) om man inte förvarar den med påfyllningssidan uppåt (alltså den med skruvkorkarna till olje resp bensintanken)...
Lite rinner ut under om du ställer den plant efter att ha kört, det är den oljan som ligger kvar i svärdet och på kedjan som samlas under, det är helt normalt. Kedjeolja är ju väldigt kladdigt så det ser värre ut än vad det är.
Läcker däremot allt i tanken ut så är det något som är fel. Det är ju enkelt att testa genom att ta bort svärd + kedja, fylla tanken med olja och ställa sågen i en låda eller så (ifall den nu skulle läcka).
Läcker däremot allt i tanken ut så är det något som är fel. Det är ju enkelt att testa genom att ta bort svärd + kedja, fylla tanken med olja och ställa sågen i en låda eller så (ifall den nu skulle läcka).
Då är det nog inte helt normalt i detta fallet.
Att undvika att skruva efter 10 år är visserligen en god tanke, men det räcker alltså inte med EN tidning. Jag kollade precis och nämnda tidning verkar mättad efter ca en vecka.
Jag har bytt hela locket inkl. packning så det är inte det som spökar.
Jag kanske helt enkelt får se det positivt: den läcker inte någon bensin.
Tidningen kan jag ju gå ut och byta var söndag. ;-)
Att undvika att skruva efter 10 år är visserligen en god tanke, men det räcker alltså inte med EN tidning. Jag kollade precis och nämnda tidning verkar mättad efter ca en vecka.
Jag har bytt hela locket inkl. packning så det är inte det som spökar.
Jag kanske helt enkelt får se det positivt: den läcker inte någon bensin.
Tidningen kan jag ju gå ut och byta var söndag. ;-)
Antingen är oljepumpen trasig så att den inte tätar som den ska eller så läcker den mellan vevhushalvorna.
Att byta packningen mellan vevhushalvorna är ett litet helvete, du måste plocka bort precis allting, vi brukar debitera 1 timmes arbetstid för packningsbyte, men det är egentligen i underkant, men kunderna klagar så mycket när det blir för dyrt
Vevhuspackningen har art. nr. 503 43 83-01 (sats) och kostar typ 80-90 spänn om du vill göra jobbet själv.
Oljepumpen har art. nr. 503 11 85-02 och kostar 500-550:-.
Det är en fin såg så det är nog värt att reparera, annars är ju standardtipset på äldre sågar att kör så länge det går. Du kan ju försöka anpassa oljemängden lite så att tanken är tom när du stänger av sågen.
Så länge den smörjer som den ska är egentligen ingen större skada skedd, men det är ju lite miljöovänligt att slänga oljeindränkta tidningar hela tiden, om du inte kör veg-olja såklart. Då är det mer plånboken som lider...
Tänkte lägga upp en sprängskiss men filstorleken är ju begränsad till 200 KB och skissen är på 446 KB, vill du ha den kan du ju PM:a mig.
Sen är jag väl lite dum i huvudet som gör det här på min fritid när jag jobbar med det varje dag
Att byta packningen mellan vevhushalvorna är ett litet helvete, du måste plocka bort precis allting, vi brukar debitera 1 timmes arbetstid för packningsbyte, men det är egentligen i underkant, men kunderna klagar så mycket när det blir för dyrt
Vevhuspackningen har art. nr. 503 43 83-01 (sats) och kostar typ 80-90 spänn om du vill göra jobbet själv.
Oljepumpen har art. nr. 503 11 85-02 och kostar 500-550:-.
Det är en fin såg så det är nog värt att reparera, annars är ju standardtipset på äldre sågar att kör så länge det går. Du kan ju försöka anpassa oljemängden lite så att tanken är tom när du stänger av sågen.
Så länge den smörjer som den ska är egentligen ingen större skada skedd, men det är ju lite miljöovänligt att slänga oljeindränkta tidningar hela tiden, om du inte kör veg-olja såklart. Då är det mer plånboken som lider...
Tänkte lägga upp en sprängskiss men filstorleken är ju begränsad till 200 KB och skissen är på 446 KB, vill du ha den kan du ju PM:a mig.
Sen är jag väl lite dum i huvudet som gör det här på min fritid när jag jobbar med det varje dag
Jag tackar för erbjudandet! PM kommer.
Jag var faktiskt lite skum på smörjningen sist jag körde, tänkte att jag får kolla det när jag drar igång nästa gång.
När det gäller dumhet så tror jag nog att jag ligger ett steg före: jag sitter just och skriver datorprogram GRATIS till killen som har företaget bredvid mitt som något slags avkoppling från att skriva program till mina egna BETALANDE kunder.
Jag var faktiskt lite skum på smörjningen sist jag körde, tänkte att jag får kolla det när jag drar igång nästa gång.
När det gäller dumhet så tror jag nog att jag ligger ett steg före: jag sitter just och skriver datorprogram GRATIS till killen som har företaget bredvid mitt som något slags avkoppling från att skriva program till mina egna BETALANDE kunder.
Har en 540 och den har aldrig läckt
Men en Huskvarna 238 som läckte som ett såll har jag också!! Men det har slutat, och tyvärr så ger den inte från sig någon olja till kedja eller svärd!!
Något tips? Kommer ingen olja ens utan svärd å kedja monterad. Hur pumpas oljan ut? Vad kan jag byta?
Skulle man kunna få sprängskisser till både 540 och 238, av någon som har...
Men en Huskvarna 238 som läckte som ett såll har jag också!! Men det har slutat, och tyvärr så ger den inte från sig någon olja till kedja eller svärd!!
Något tips? Kommer ingen olja ens utan svärd å kedja monterad. Hur pumpas oljan ut? Vad kan jag byta?
Skulle man kunna få sprängskisser till både 540 och 238, av någon som har...
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Jag har en Jonsered som läckte olja, bensin och var hopplös att starta. Efter inlämning på proffservice där de upptäckte söndertorkade slangar och injustering så går densom en klocka. Fick då också lära mig att man skall köra sågen några gånger varje år, alt ha kört den tom. Min hade stått på hyllan flera år. Allt är nu ok.
Jag försöker infoga sprängskissen på Partner 540 nedan. Det var den som jag fick av nonkan (se ovan) för nästan 5 år sedan. 
Sågen finns f.ö. kvar men startapparaten har börjat krångla. Skaffade en ny Husqvarna 555 i höstas som jag är helnöjd med. Men 540:n kommer fram ibland, senast i helgen när jag lyckats sätta fast 555:an...
Visa bilaga AIPL1995_540.pdf
Sågen finns f.ö. kvar men startapparaten har börjat krångla. Skaffade en ny Husqvarna 555 i höstas som jag är helnöjd med. Men 540:n kommer fram ibland, senast i helgen när jag lyckats sätta fast 555:an...
Visa bilaga AIPL1995_540.pdf
Det visade sig att smörjningen inte heller fungerade riktigt som den skulle så jag kostade på en service. Det visade sig att oljepumpen inte var riktigt frisk så den byttes. Nu smörjer den som den ska men läckaget kvarstår tyvärr. Troligen är det då packningen mellan halvorna som är kass enligt vad nonkan skriver ovan. Eftersom jag kör ganska oregelbundet så sågen står ganska länge mellan varven så har jag även gått över till mineraloja. Då står inte pumpen och annat och beckar igen under uppehållen. Smörjningen har fungerat bra efter detta.Loffe1 skrev: