Hej!
Har ett tak med betongpannor och armerad underlagsduk som underlagstak. Taket är omlagt 2018. Märkte idag då snön droppade från taket, att jag har visst takdropp från underlagstaket (på tre ställen). Inga skador på betongpannorna i höstas då jag inspekterade taket. Är det normalt att viss snösmältning tar sig igenom takpannorna och rinner längs underlagstaket? Resultatet blir ju då även att ströläkten blir blöt. På bilden syns att det droppar vatten från underlagsduken som sedan rinner på baksidan av hängrännan. Är detta normalt vid snösmältning?

• Vattendroppar hänger från armerad underlagsduk ovanför en hängränna vid snösmältning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! När det finns snö å is med i bilden så kan allt möjligt hända. Det kan kanske vara så att det till exempel har byggts upp kanter eller va man ska säga av is som inte smälter lika snabbt som snö. Å där kan det samlas vatten som när det blivit tillräckligt mycket börjar rinna över kanten på pannorna och ner på underlagsduken. Eller så kan det ha blivit kondens på undersidorna av pannorna som frusit å nu när det har blivit varmt börjar smälla. Men det är ingen fara det är därför man har underlagsduken där (y) men vattnet borde inte komma på undersidan av rännan. Det skall ligga en fotplåt på undersidan av underlagsduken och sen skall den gå ner i hängrännan så det vatten som letar sig in under pannorna hamnar i rännan.

• Gilla
Roffedoffe
  • Laddar…
Som sagt normalt vid vissa väder.
Läkten klarar det, tak är ju vanligtvis mörka och blir varma när solen lyser, då torkar läkten.

Fortsättning på frågan:

I samband med ett nytt snöfall blev taket snötäckt igen. Någon dag senare töade det och då ser jag åter att det droppar från underlagstaket. Denna gång har det inte hunnit bli någon isbildning under snön utan det är bara snö (8 cm). Takpannorna (Bender Palema) ser hela ut, men på något sätt smälter snön så vatten rinner under/genom betongpannorna och nerför underlagstaket. Det droppade tills all snö smält bort från taket. 10-liters hinken jag ställde där det droppade som mest, blev nästan helt fylld. För mig är det omöjligt att avgöra om det är normalt med den mängden smältvatten som tar sig förbi betongpannorna ner på underlagstaket. Hade jag inte ställt en hink under droppet, hade jag inte gissat på den mängden……eller så är det lite smältvatten i förhållande till all snö på taket? Någon som varit med om liknande. Normalt eller kan det vara fel på betongpannorna?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ja de verkar ju märkligt att det kommer sånna mängder. Blåste det när det snöade? Tänker att de kanske kan ha drivit in mellan takpannorna. Och är det likadant runt hela huset eller är det bara där du har filmat? Blir det även samma problem när det regnar?

S Snickarkirre skrev:
Ja de verkar ju märkligt att det kommer sånna mängder. Blåste det när det snöade? Tänker att de kanske kan ha drivit in mellan takpannorna. Och är det likadant runt hela huset eller är det bara där du har filmat? Blir det även samma problem när det regnar?
Det blåste som tusan när det snöande. Ett riktigt aprilväder. Det droppade några enstaka droppar vid något ställe till på huset, men inte alls som där jag filmade. Jag har inte noterat att det droppar när det regnar men kommer såklart att hålla koll nu i vår och sommar. Kan tillägga att området där det droppar är vid sidan av farstukvisten (om det nu kan ha drevat in under taket via ränndalsplåten).

S Snickarkirre skrev:

S Snickarkirre skrev:

de har kanske lagt fotplåten ovanpå läkten, finns där någon nocktätning ?

T tergo skrev:
Svårt att se och känna. Nocktätning vill jag minnas att jag sett när jag inspekterat taket. Fotplåten borde vara monterad på läkten eller läktbräda (försöker tänka logiskt hur det ser ut under takpannan (men kan inte plocka ner någon panna just nu pga vädret. Plåten är ju veckad i vinkel direkt under takpannorna och ner i hängrännan. Kan felmonterad fotplåt leda till att vatten/snö drevar upp under takpannorna?

T tergo skrev:
Nockband är monterad

V VeronicaMattsson skrev:
Kan felmonterad fotplåt leda till att vatten/snö drevar upp under takpannorna?
där finns olika varianter hur man lägger fotplåten, ibland lägger man plåten ovanpå läkten för att man inte skall se nedersta läkten från marken så det behöver inte vara felmonterat

Skall fotplåten vara rätt monterad så skall den va under takpappen/kondenskyddet. Men man brukar som tergo skriver montera den så att läkten längst ner döljs även fast det inte e riktigt rätt. Men det kan inte bero på att fotplåten e monterad direkt under takpannorna utan det måste vara något annat.

V VeronicaMattsson skrev:
Hej!
Har ett tak med betongpannor och armerad underlagsduk som underlagstak. Taket är omlagt 2018. Märkte idag då snön droppade från taket, att jag har visst takdropp från underlagstaket (på tre ställen). Inga skador på betongpannorna i höstas då jag inspekterade taket. Är det normalt att viss snösmältning tar sig igenom takpannorna och rinner längs underlagstaket? Resultatet blir ju då även att ströläkten blir blöt. På bilden syns att det droppar vatten från underlagsduken som sedan rinner på baksidan av hängrännan. Är detta normalt vid snösmältning?
Jag har liknande problem ned läckage från takfotsbrädan. Oklart vad orsaken är men bristande plåtarbete som gav läckage under pannor sannolikt en orsak. En annan var att det blåste in under taknockspannor (sa takläggaren) och tätade med nån sorts tape. Oklart om problemet är löst än eftersom läckage bara sker vid snöskottning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.