Hej
Jag har nu i dec ca 7 grader utomhus temp. Luftfuktighet i källaren är okänd. Det doftar inte konstigt osv. Men förmodligen har förre ägaren använt sig av plastfärg. Denna lossnar på en del ställen. När jag mätte upp har jag en fukthalt på ca max 20 % i betongen. Vad är er åsikt? Skrapa bort färg och puts. Ersätta med riktig silikatfärg Eller nytt dränage runt om huset?
Tusen tack för seriösa svar
Mvh
Fredde

• Gilla
Rosberg.T
  • Laddar…
Hej arbetsmyran,
Rf i källare har jag ska vara 55-60%,ifall luftfuktigheten för hög, t.ex. 80 % kan mögelangrepp starta. Vid 100 % blir det kondens av fukten - det faller ut som vattendroppar på t.ex. fönstren. Och då är det riktigt illa.

Skaffa hygrometer och ha egentligen alltid i källare, garage och liknande, då har du koll på när du ligger nära gränsvärdena, kostar en hundring eller två på byggvaruhusen.
Du kan få en uppfattning av fukthalten på ditt golv; lägg en bit plast på källargolvet och låt ligga över ett dygn, se efter mängden fukt som ansamlats i påsens "innertak" så att säga.

Eftersom källaren ligger under jord finns det alltid fukt utanför väggarna och golv, se därför efter husets dränerings och avvattningsmöjligheter. Och att de fungerar, de kan ju vara igensatta.
Ifall de fungerar men fortfarande har fukthalt har du följande alternativ;

1 gräva upp, sätta pordrän (eller liknande) platon, helst isolela och återfylla med dräneringsgrus/makadam/kapillärsbrytande massor
2 förbättra ventilationen, sätt in mekanisk ventilation och gärna en avfuktare, se även till att du har fungerande frisklyfts intag
3 isolera källargolvet, minst 200 mm
4 om inte isolera golvet, lufta golvet enligt Nivell eller liknande system
5 undvik trä reglar och andra organiska material

Plsastfärgen ska givet tas bort för att öppna upp väggen och istället använda silikat/kalk eller liknande diffusionsöppen färg.

Det finns inget givet svar men börja mät fuktnivåer, avlägsna plastfärgen och öka ventilationen. Vill/kan du inte dränera just nu så sätt in en avfuktare och bevaka fuktvärdena.
Vill du regelbundet använda rummen i källaren skulle jag grävt ut för isolering och golvvärme, helst vattenburen. Efter dräneringen. Arbeta utifrån och in.
Jag gjorde dock tvärtom och står med dränering under kommande vår..

Börja ta färgen till en färghantering för analys.

Är det plastfärg så får du göra om och rätt.

Är det redan en färg som andas kanske dränering eller utvändiga förhållanden är att se över.

Då får du rådfråga en dränerings entreprenör vad som passar ditt hus bäst. Oftast funkar 2x isodrän eller pordrän.

Har du mycket lutning mot huset kanske du får komplettera med även typ platon.

:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.