Jag får inte till det med non-woven-tapeter, som ju ska vara så enkla att sätta upp!

Första våden gick bra. Markerade en lodlinje 52 cm från hörnet, så den skulle gå 1 cm runt hörnet. Det gick bra att släta ut den och det blev riktigt fint.
Problemen började med andra och tredje våden. Det var svårt att få dem kant-i-kant till att börja med. Den"högg" fast i limmet och var svår att finjustera, men jag fick till kanten efter lite fipplande.
Sedan var det svårt att släta ut den, det var bulor litet här och där, och när jag fick dem till kanten kom det ut lim (se bild) som jag fick skrapa bort.

Vad gör jag för fel?
För mycket lim?
Trycker jag för hårt?

Ge mig alla tips som finns, och avslöja alla fallgropar med non-woven-tapeter!

Jag tycker tapeten känns "motsträvig" och styv, inte alls lättarbetad.

Jag känner mig som en nolla när det gäller tapetsering. IMG_1167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hmm är det rätt sorts lim? Försök sätta kant mot kant hyffsat rätt innan du trycker dit tapeten. Gör du händerna så stora som möjligt brukar man kunna pressa eller dra dom rätt. Jag brukar använda en bredspackel när jag slätar/trycker ut bubblorna ur tapeten.
 
Jag har tapetserat hela huset med non-woven och jag hade inga problem att få våderna kant i kant. Så precis som Xlnjone frågar, är du säker på att du använder rätt lim. Vad är det för underlag du tapetserar på?

Tittar nu på bilden du bifogat och den vänstra sidan sidan ser ut att vara målad på en yta med struktur och den högra ser ut som en tapet. Är det en illusion eller vad är det bilden visar? Eller är det tapeten som skrynklat sig och bara är mer glansig?
 
Redigerat:
Y
övriga tips; markera inte med bläckpenna samt torka bort allt överflödigt lim väldigt noga.. en firma med dess lärling missade det så ser illa ut i alla mina rum när ljuset ligger fel. :(
 
Om det hugger har du för lite lim, är min erfarenhet. Eller så har du väntat lite för länge med att sätta upp tapeten efter att du rollat på limmet på väggen. Då har limmet hunnit torka till.
 
Easy-up är inte lättare att sätta upp imho. "Vanlig" tapet är mycket enklare att hantera eftersom den blir följsammare av limmet.
 
  • Gilla
nilu och 1 till
  • Laddar…
Det är rätt sorts lim, Bostik Non-Woven med de tre trianglarna, precis samma som på tapetrullarna.
Underlaget är gips som är grundat med takfärg för att inte suga i sig limmet.
Markerat med blyerts.
Har torkat bort överflödigt lim noga.

Försökte sätta kant-i.kant noga på tredje våden. Fick tipset från affären att sätta en aning, aning om lott så att man då kan "dra isär" våderna till de är precis kant-i-kant. Bättre än att "skjuta ihop" våderna och riskera att skrapa upp lim, sade de.

Bulorna verkar vara fyllda med lim.
Kanske ska jag ha på mindre lim, lägga på tapeterna och släta ut skitsnabbt? Men man ska ju lägga på flödigt med lim, har jag fått lära mig genom att läsa och titta på instruktionsfilmer.

Jag känner mig mycket förbryllad.
 
Jag tycker också det verkar konstigt. Jag tyckte verkligen att det var en dröm att sätta tapeterna. Vad är det för fabrikat du har?
 
Nyfniken skrev:
Easy-up är inte lättare att sätta upp imho. "Vanlig" tapet är mycket enklare att hantera eftersom den blir följsammare av limmet.
Jag har aldrig tapetserat förut, så jag vet inte hur gamla vanliga tapeter är. Men det kan vara så att non-woven/easy-up kanske är känslig för hur mycket lim man har på. Jag har kollat på många instruktionsvideor och läst allt jag har kommit över, men ingenstans påpekas det något om limmängden mer än att man inte ska snåla. Men tänker man på det så är det väl naturligt att det kommer ut lim i kanten när man stryker tapeten med tapetverktyget.
 
mr_bygg skrev:
Jag tycker också det verkar konstigt. Jag tyckte verkligen att det var en dröm att sätta tapeterna. Vad är det för fabrikat du har?
De tapeter jag håller på med nu är Midbec Tegel 47668.
Sedan ska det bli en fondvägg med Midbec Tegel 47683.
http://midbec.se/tapeter/tegel/?al=tMidbec
 
Jag har aldrig upplevt något problem med limmet utan bara rollat på ordentligt och sen satt tapeterna. De fabrikat vi använt har varit ganska tjocka och lätta och hantera så kan det vara tunnare tapeter så kanske det är besvärligare.
 
De är inte särskilt tjocka, men jag upplever dem som styva jämfört med de vanliga tapeter jag har känt på. Men det här är första gången jag tapetserar, så jag har inget att jämföra med.

Jag får se imorgon om bulorna har sjunkit ihop.
Fortsättning följer.
 
Övning är det som gäller! Efter första rummet kallade jag dem easy fucked up.... Efter ett hus går det bättre. Angående limmet så rollar jag bara på det, tänker inte så mycket på mängden. Bubblor blir det ibland men det gäller att ha is i magen, dom brukar torka bort...
 
För att slätaut tapet och "flytta" bubblor gillar jag.
[video]http://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/tapetverktyg/tapetverktyg-p280906[/video]
har även en borste ibland.

[video]http://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/tapetverktyg/tapetborste-p280900[/video]

Bubblor kan ju vara både luft och för mycket lim.
 
Redigerat:
Tack alla för bra tips och stöd så här långt.

Bubblorna har torkat ihop över natten och försvunnit!
Det enda felet är att det finns en liten springa mellan våderna, trots att jag tyckte att jag verkligen lade dem kant-i-kant igår. Men de ska ju inte krympa? Jag får väl lägga dem ännu mer kant-i-kant idag.

Det är precis ett sådant tapetverktyg jag har, hama65, även om jag köpte det på CO. Samma färg, samma utförande. En borste har jag också, men tycker inte den gör så mycket nytta här, tror den passar bättre för vanliga tapeter.

Fortsättning följer idag, få se om jag kallar dem "easy-fucked-up" ikväll... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.