E
Hej! Vi (jag och sambo) ska i samband med renovering rikta upp alla golv i vårt hus från -31 som satt sig ganska ordentligt.

För att få det jämnt överallt behöver vi höja ett par cm i ena änden av huset, respektive sänka i den andra. Så till problemet:

Nivån i hallen är den högsta i huset och skulle behöva sänkas 3-4 cm. Där finns dock trappan upp till ovanvåningen, som vi inte har någon lust att bygga om. Golvnivån kommer därför att höja första trappsteget med 4 cm.

Hur går vi vidare med detta? Vi ser tre olika alternativ men tar väldigt gärna emot förslag på fler, eller åsikter om våra. Känns som ett val mellan pest eller kolera just nu.

1. Vänja sig vid ett högre första trappsteg.

2. Anordna en plattform i slutet av trappan som kompenserar för nivåskillnaden på cirka 4 cm.

3. Låta hallen och vardagsrum/kök vara i två olika nivåer med trösklar mellan rummen.

• Närbild av en trappstegsmätning med ett måttband mot det första trappsteget, visar höjden som är cirka 18 cm. Träytan är sliten och dammig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar trappstegets höjd mot golvet, del av ett byggprojekt för att justera golvnivåer i ett hus från 1931.
    Skapa konto
  • Trappa där första trappsteget sänks med trä- och spånskivor under renovering för att jämna ut golvet i hallen. Spån och brädor runtom.
    Skapa konto
Ni kommer irritera er lika mycket ett tag på alternativ 1 och 2.
Ett något för högt första steg kommer göra att ni slår i tårna ett tag.
En platform kommer leda till att ni snubblar till på den istället.

Men jag tycker att det låter som bättre alternativ än att ha olika nivåer mellan olika delar av huset, för då kommer ni ju snubbla till där istället. :D

Jag röstar för alternativ 1 och någon vecka med ömma tår. :)

• Gilla
ehe17
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.