Postade detta inlägget under teknik men insåg kort därefter att den lämpar sig bättre här då det är mer av en mekanisk fråga än teknisk även om det berör en teknisk produkt. Lägger upp en kopia här så kan den andra tas bort (sorry mod/admin för missen!):

Vi skulle så gärna vilja skaffa ett smart lås till lägenhetsdörren här hemma. Har spanat på både Yale L3 och Nimly Touch Pro och fattat tycke för den sistnämnde.

Oavsett vilket av märkena vi väljer så har jag sett ett orosmoment vid installation i samband med att jag läst på. Vi har nämligen en säkerhetsdörr i stål där "slutblecket" är integrerat i karmen. I dagsläget funkar det med låshuset ASSA 8765 Ruko Sym:
En dörrkarm med förberedelser för låshus och gångjärn, utan installerade dörrhandtag eller lås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte beställt något lås än då jag som sagt varit osäker. Har inte hittat exakta specifikationen för deras slutbleck (har mailat väntat svar). Just nu har jag bara instruktionsmanualen att gå på:
Instruktionsbild för montering av slutbleck i dörrkarm, justeringstunga synlig.
Skapa konto

1) Går det att montera ett nytt slutbleck utanpå (förutsatt att dörren fortfarande går igen) eller blir det osäkert?

2) Alternativet är väl att man måste manipulera stålkarmen men det känns som ett större ingrepp och det är jag inte alls sugen på (och BRF lär inte godkänna). Om man mot förmodan gör det alternativet, tappar dörren sin säkerhetsklassificering/funktion (tänker avseende försäkringsbolag).

3) Finns det någon chans att nya låshuset funkar med befintliga integrerade slutblecket som det är? Eller är godkännandet/säkerhetsklassen kopplat till att motsvarande låshus och slutbeck används ihop? Kollar man SBSC sidan så har låshuset och slutbleck varsitt godkännande. På sidan för låshuset framgår vissa förutsättningar för att klassificeringen ska gälla men det nämns inget om slutbleck? https://www.sbsc.se/produktcertifikat/22-317/mekaniskt-lashus/nimly-touch-pro/easyaccess-sverige-ab

• Gilla
Jonatan Hedin
  • Laddar…
O olo99 skrev:
Postade detta inlägget under teknik men insåg kort därefter att den lämpar sig bättre här då det är mer av en mekanisk fråga än teknisk även om det berör en teknisk produkt. Lägger upp en kopia här så kan den andra tas bort (sorry mod/admin för missen!):

Vi skulle så gärna vilja skaffa ett smart lås till lägenhetsdörren här hemma. Har spanat på både Yale L3 och Nimly Touch Pro och fattat tycke för den sistnämnde.

Oavsett vilket av märkena vi väljer så har jag sett ett orosmoment vid installation i samband med att jag läst på. Vi har nämligen en säkerhetsdörr i stål där "slutblecket" är integrerat i karmen. I dagsläget funkar det med låshuset ASSA 8765 Ruko Sym:
[bild]
Jag har inte beställt något lås än då jag som sagt varit osäker. Har inte hittat exakta specifikationen för deras slutbleck (har mailat väntat svar). Just nu har jag bara instruktionsmanualen att gå på:
[bild]

1) Går det att montera ett nytt slutbleck utanpå (förutsatt att dörren fortfarande går igen) eller blir det osäkert?

2) Alternativet är väl att man måste manipulera stålkarmen men det känns som ett större ingrepp och det är jag inte alls sugen på (och BRF lär inte godkänna). Om man mot förmodan gör det alternativet, tappar dörren sin säkerhetsklassificering/funktion (tänker avseende försäkringsbolag).

3) Finns det någon chans att nya låshuset funkar med befintliga integrerade slutblecket som det är? Eller är godkännandet/säkerhetsklassen kopplat till att motsvarande låshus och slutbeck används ihop? Kollar man SBSC sidan så har låshuset och slutbleck varsitt godkännande. På sidan för låshuset framgår vissa förutsättningar för att klassificeringen ska gälla men det nämns inget om slutbleck? [länk]
Denna tråden missade jag helt men svarar nu när jag snubblat över den.
Nimly använder samma slutbleck som ASSA Classic låshus, det som följer med motsvarar ASSA 1887-2.
Det på bild är rätt och passar till Nimly (ASSA 8765 är ett classic låshus), Yale doorman är däremot ett Connect låshus och passar inte till befintligt slutbleck.
Jag hade rekommenderat Nimly touch pro då du har en stålkarm.
Angående certifiering (godkännande) så finns det krav på slutbleck eller egentligen hela dörrenheten.

1 123abc skrev:
Denna tråden missade jag helt men svarar nu när jag snubblat över den.
Nimly använder samma slutbleck som ASSA Classic låshus, det som följer med motsvarar ASSA 1887-2.
Det på bild är rätt och passar till Nimly (ASSA 8765 är ett classic låshus), Yale doorman är däremot ett Connect låshus och passar inte till befintligt slutbleck.
Jag hade rekommenderat Nimly touch pro då du har en stålkarm.
Angående certifiering (godkännande) så finns det krav på slutbleck eller egentligen hela dörrenheten.
Kan meddela att det blev just Nimly Touch Pro där hemma. Precis som du skrev så var det den enda av dom som funkade direkt med vår säkerhetskarm utan någon manipulation eller slutbleck. Nackdelen är ju att haken hänger "lös" istället för att den hakar runt. Så det fungerar som en rak hake helt enkelt (vilket var vad det gamla låset gjorde med så ingen skillnad på den fronten jmf med vårt gamla).

Har även installerat Yale L3 hos min mamma så har fått chans att testa på båda.

För er som är nyfikna på lite för och nackdelar:

Nimly Pro:
+ touchen är grym, så sjukt smidigt. (har hört det kan va lite strul utomhus med skit på sensor mm, men vi har den i lägenhetshus och den har aldrig strulat).
+ väldigt enkel installation
+ bra support som man får personliga svar ifrån
+ mindre ffa invändigt jmf med yale
+ medföljer flera tags
- inget invändigt vrede till låset, dvs den öppnas alltid när man tar handtaget så barn kan öppna
- det var strul med kommunikation gateway/app och lås, fick utbytt alla komponenter innan det funka igen (själva låset i sig har däremot alltid funkat)
- touchknapparna är lite svåra, tar ibland någon extrasekund innan den vaknar till liv
- appen är annars klasser sämre än Yales tyvärr: man kan i appen bara ställa 4siffriga koder, inga notiser vid felaktiga kodförsök, specifika tidsinställningar för vissa användare mm. Supporten säger att det kommer utvecklas vidare men just nu långt efter

Yale L3:

+ grym app jämförelsevis
+ knapparna är lättare att trycka rätt på
+ vrede för att låsa upp innifrån, minsta barnen kan inte öppna dörren
- omständigare installation
- färre antal tags
- ingen touch

• Gilla
Jonatan Hedin och 2 till
  • Laddar…
Har också installerat en Nimly Touch Pro här hemma. Enkel installation eftersom lås och slutbleck var plug n play med gamla låset förutom att jag behövde tälja ngn millimeter med morakniv för att få låshus på plats.

Något besviken på appen eftersom enda sättet att sätta upp permanenta koder eller fingeravtryck till barnen är att sätta upp konton med mailadress och registrering. Kan inte sätta upp gästanvändare med obegränsad tid. Även det faktum att koderna via appen är begränsade till 4 siffror.

Annars funkade app och gateway på första försöket och är stabil hittills.

• Gilla
misterleffe
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Har också installerat en Nimly Touch Pro här hemma. Enkel installation eftersom lås och slutbleck var plug n play med gamla låset förutom att jag behövde tälja ngn millimeter med morakniv för att få låshus på plats.

Något besviken på appen eftersom enda sättet att sätta upp permanenta koder eller fingeravtryck till barnen är att sätta upp konton med mailadress och registrering. Kan inte sätta upp gästanvändare med obegränsad tid. Även det faktum att koderna via appen är begränsade till 4 siffror.

Annars funkade app och gateway på första försöket och är stabil hittills.
Lite nyfiken på BLE-funktionen och när den användes ... Man kan inte koppla sin BT-MACadress, så att låset låses upp när man är inom räckvidd? Vore optimalt med en sådan funktion, tycker jag. Vad annars ska BLE användas till?

M misterleffe skrev:
Lite nyfiken på BLE-funktionen och när den användes ... Man kan inte koppla sin BT-MACadress, så att låset låses upp när man är inom räckvidd? Vore optimalt med en sådan funktion, tycker jag. Vad annars ska BLE användas till?
Använder inte BLE så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Någon som vet eller har testat funktionen via BLE, kan man prata med tex telefonen direkt till låset för att låsa upp?

Återupplivar denna tråd för att försöka få svar på om Nimly Pro Touch passar i denna dörrkarm. Jag har fotat låshus och uttag i karmen, räcker det för att veta?

• Dörrkarm med ett låshus från märket ASSA, delvis rostig, mot en bakgrund av gräsmatta och husfasad utanför.
    Skapa konto
  • Dörrkarm i metall med hål för låshus och uttag, del av cykel och lådor syns i bakgrunden.
    Skapa konto
Emil Benderix1 Emil Benderix1 skrev:
Återupplivar denna tråd för att försöka få svar på om Nimly Pro Touch passar i denna dörrkarm. Jag har fotat låshus och uttag i karmen, räcker det för att veta?
Du har ett SYM 560 höger låshus så ett Nimly touch pro passar.
Kontrollera att dörren går bra då vissa äldre metalldörrar kan ha dålig dörrgång.

1 123abc skrev:
Du har ett SYM 560 höger låshus så ett Nimly touch pro passar.
Kontrollera att dörren går bra då vissa äldre metalldörrar kan ha dålig dörrgång.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.