39 894 läst ·
38 svar
40k läst
38 svar
Nimly Touch Pro eller Yale doorman?
Installerade ett Nimly för nån månad sen.
Mkt enkel installation, tog ca en halvtimme ink demontering av gammalt lås.
Jag har det inte uppkopplat, behöver inte dom funktionerna.
Låset är snyggt och känns kvalitet, inget glapp mm.
Lätt att lägga in koder och fingeravtryck.
Jag är mkt nöjd !
Mkt enkel installation, tog ca en halvtimme ink demontering av gammalt lås.
Jag har det inte uppkopplat, behöver inte dom funktionerna.
Låset är snyggt och känns kvalitet, inget glapp mm.
Lätt att lägga in koder och fingeravtryck.
Jag är mkt nöjd !
Kul! Köpte också ett på bf men är fortf nerpackat. Ska in i ny dörr så tänker smidigt. Funderar dock på att även installera på min garagedörr där dörren är från 60talet så frågan är hur mkt meck det blir, antar man får såga, fila etc för att få till?J jdaniels skrev:
Produkter som diskuteras: "såga fila"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Hej.J jdaniels skrev:
Är lite intresserad av att du skriver inget glapp.
Jag tycker det är svårt att få till dörren så den inte glappar.
Tryckesfallet glappar så mkt så det går nästan inte att justera dörren.
Har du möjlighet att kolla om din glappar?
Aqara U200 är det bästa digitala låset som jag har stött på hittills i Sverige. Du kan öppna med kod, din vanliga nyckel, tag, app, på distans via app, fingeravtryck och med din iPhone via Apple home key. (Om du kör iPhone). Jag använder endast Apple home key, och fördelen med detta är att du kan öppna med mobilen även om telefonen är urladdad upp till sex timmar efter att batteriet dött. Inget annat lås i Sverige klarar det, än.
All utrustning sitter på insidan av dörren vilket är en fördel. Enda nackdelen är att du inte kan koppla in ett powerbank från utsidan, om batteriet mot förmodan skulle ta slut. Jag har kört batteriet i över ett halvår utan att ladda det så det är bra, och har ändå nästan alltid vanliga nyckeln med mig. Men det är enda minuset. I appen ser du också hur mycket batteri du har kvar.
All utrustning sitter på insidan av dörren vilket är en fördel. Enda nackdelen är att du inte kan koppla in ett powerbank från utsidan, om batteriet mot förmodan skulle ta slut. Jag har kört batteriet i över ett halvår utan att ladda det så det är bra, och har ändå nästan alltid vanliga nyckeln med mig. Men det är enda minuset. I appen ser du också hur mycket batteri du har kvar.
Jag är nöjd med nimly just nu. Haft ett snart ett halvår. Fingeravtryck fungerar om man inte har sliten hantverkartumme. Hade förväntat mig att den varit lite mer exakt som man är van vid på mobilen. Får utvärdera efter en längre tid.
Kör Zigbee modul och kan låsa upp i home Assistant via Zigbee 2 mqtt. Även se vem som låste upp senast. Och stänga av autolås. Du ska nog kunna hantera koder, men inte provat.
Kör Zigbee modul och kan låsa upp i home Assistant via Zigbee 2 mqtt. Även se vem som låste upp senast. Och stänga av autolås. Du ska nog kunna hantera koder, men inte provat.
Hur länge har du kört detta lås? Jag har haft Glue och Yale många år i tidigare hus och nöjd med båda. Glue gillade inte riktigt när låskistan blev lite seg så hoppas Aqara har en stark(are) motor.F Frsto skrev:Aqara U200 är det bästa digitala låset som jag har stött på hittills i Sverige. Du kan öppna med kod, din vanliga nyckel, tag, app, på distans via app, fingeravtryck och med din iPhone via Apple home key. (Om du kör iPhone). Jag använder endast Apple home key, och fördelen med detta är att du kan öppna med mobilen även om telefonen är urladdad upp till sex timmar efter att batteriet dött. Inget annat lås i Sverige klarar det, än.
Ligger absolut bäst till av Yale L3s och Nimly just nu september 2025. Dels då det blir rätt dyrt med 2 eller tom 3 lås i huset.
Jag bytte ut min trotjänare yalev2n mot nimly.nikasp skrev:
Hur länge har du kört detta lås? Jag har haft Glue och Yale många år i tidigare hus och nöjd med båda. Glue gillade inte riktigt när låskistan blev lite seg så hoppas Aqara har en stark(are) motor.
Ligger absolut bäst till av Yale L3s och Nimly just nu september 2025. Dels då det blir rätt dyrt med 2 eller tom 3 lås i huset.
Jag orkade med nimly i ca 6 månader. Efter att ha bytt ut låskista, gateway, modulen i låset och det fortfarande strulade med, dålig fingeravtryck. Dålig touchpanel. Glapp i låskista. Batteridränering. Ständiga avbrott i kommunikationen till gatewayen så provade jag Aqara.
Ljusår bättre funktioner. Knappsats som funkar utan problem. Fingeravtryck är klockrent. Hemnyckel med Apple och homeassistant funkar strålande. Inga avbrott alls.
Nackdelar. Låsmotorn låter ganska mkt.
Under sommaren har jag ofta dörren öppen. Då funkar inte autolås direkt bra.
Jag är initialt GRYMT nöjd med Aqara U200:B Balob skrev:Jag bytte ut min trotjänare yalev2n mot nimly.
Jag orkade med nimly i ca 6 månader. Efter att ha bytt ut låskista, gateway, modulen i låset och det fortfarande strulade med, dålig fingeravtryck. Dålig touchpanel. Glapp i låskista. Batteridränering. Ständiga avbrott i kommunikationen till gatewayen så provade jag Aqara.
Ljusår bättre funktioner. Knappsats som funkar utan problem. Fingeravtryck är klockrent. Hemnyckel med Apple och homeassistant funkar strålande. Inga avbrott alls.
Nackdelar. Låsmotorn låter ganska mkt.
Under sommaren har jag ofta dörren öppen. Då funkar inte autolås direkt bra.
Plus:
Öppna med fingeravtryck funkar 100% bra (alla fyra i familjen)
Går att NFC-öppna med mobil eller Apple Watch (även urladdad i några timmar)
Går att öppna med kod
Går att öppna med befintlig nyckel
Icke-förstörande installation (bara plocka bort vred och skruva dit låsbeslag). Med Yale är man sitting duck om låset strular.
Går att driva själva låsdelen med medföljande laddbart batteri (kan laddas på plats med powerbank, tygpåse medföljer)
Går att driva med 4 AA-batt, hållare medföljer
Låset är Björnstarkt, inga problem som med Glue som hade svårt att vrida runt vredet
Klockren integration i Apple HomeKit
Går att driva med 12-24 AC eller DC, jag köpte transformator och bytte ut den gamla ringklocketrafon. Använder de befintliga kablarna.
Funkar 100% bra, inga konstiga missar med fingeravtryck eller liknande.
Priset, jag köpte två st lås för 1899 kr/st på kampanj.
Minus:
Lite ljudligt men kan tydligen bytas till Litiumfett och bli nästan helt tyst. Tänker inte göra det då det lär bli svårt med reklamation.
(Har haft Yale ls3 och Glue och de låter också en hel del)
Driver både knappsats till lås och webbkamera med ca 23 volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto