Hej,
Har en Nilfisk högtryckstvätt som började kärva och det kom rök från den. Skruvade isär den och såg att det läckte vatten från start- stopp ventilen (se bild). Detta vatten hade kommit in till microbrytaren därav röken tänkte jag.
Nu när jag bytt start- stopp ventilen så kör den fortfarande inte igång utan börjar ryka så fort jag sätter igång den.
Har tagit isär den igen och öppnat upp där microbrytaren sitter, den vita pluppen i lådan med microbrytaren, ska den vara placerad så eller har jag vänt den fel?
Någon som varit med om något liknande eller har tips?
Har en Nilfisk högtryckstvätt som började kärva och det kom rök från den. Skruvade isär den och såg att det läckte vatten från start- stopp ventilen (se bild). Detta vatten hade kommit in till microbrytaren därav röken tänkte jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när jag bytt start- stopp ventilen så kör den fortfarande inte igång utan börjar ryka så fort jag sätter igång den.
Har tagit isär den igen och öppnat upp där microbrytaren sitter, den vita pluppen i lådan med microbrytaren, ska den vara placerad så eller har jag vänt den fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som varit med om något liknande eller har tips?
Går motorn tungt? Kommer du åt att känna efter för hand eller med en skruvmejsel på fäkten på motorn eller är det helt kapslad så inte det går?J jonaserik skrev:
Om inte motorn sitter fast så kan du koppla bort ht-slangen och på med invatten och provköra och se vad som händer. Öppna upp flödet igenom.
Sitter motorn fast är det inte bra. Har den stått länge?
Läcker den vatten har den förmodligen fryst sönder i vinter, eller så har någon o-ring torkat och spruckit.
Ja, ok det hjälper nog inte att byta olja i den. Surra motorn för hand några varv, men se till så att du har skruvat bort högtrycksslangen innan så flödet är helt öppet. Det kan vara så att det sitter en propp i pistolen eller i slangen och då går inte motorn som den ska. När motorn går hyfsat lätt igen så starta den och slå på invattnet efter en liten stund och kör tvätten utan ht-slang ett tag. Kolla så att flödet är fritt genom ht-slang och pistol och kör hela systemet. Tryck in pistolhandtaget samtidigt när du startar maskinen och kör en längre stund så du får ut all luft så tror jag att du får ordning på den.P Philly2 skrev:
Ah grymt! Tack för tipsen. Återkopplar när jag testat detta 🙏Freestyler skrev:
Ja, ok det hjälper nog inte att byta olja i den. Surra motorn för hand några varv, men se till så att du har skruvat bort högtrycksslangen innan så flödet är helt öppet. Det kan vara så att det sitter en propp i pistolen eller i slangen och då går inte motorn som den ska. När motorn går hyfsat lätt igen så starta den och slå på invattnet efter en liten stund och kör tvätten utan ht-slang ett tag. Kolla så att flödet är fritt genom ht-slang och pistol och kör hela systemet. Tryck in pistolhandtaget samtidigt när du startar maskinen och kör en längre stund så du får ut all luft så tror jag att du får ordning på den.
Ja, det är kaputt, Inte värt att laga, men kul att du gjorde ett försök.P Philly2 skrev:
En väldigt viktig detalj på en hötryckstvätt är pistolmunstycket. Minsta lilla motstånd i form av ett gruskorn eller annat som hindrar flödet gör att motorn går tungt och ger upp.
Se till att ha det i bra skick och töm maskinen på vatten och ställ in den i värmen över vintern om du har möjlighet, 👍😉
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny Nilfisk E150 slår av och på med "gentle" munstycke
Verktyg & Maskiner -
Nilfisk högtryck + skummunstycke
Verktyg & Maskiner -
Nilfisk Core 130
Altan & Uteplats -
Vilken Nilfisk motsvarar Husqvarna PW450 högtryckstvätt
Trädgårdsmaskiner -
Hur hitta rätt reservdel till Nilfisk 130.2 högtryckstvätt.
Trädgårdsmaskiner