Hej,

Har en Nilfisk högtryckstvätt som började kärva och det kom rök från den. Skruvade isär den och såg att det läckte vatten från start- stopp ventilen (se bild). Detta vatten hade kommit in till microbrytaren därav röken tänkte jag.
Sliten start-stopp ventil från en Nilfisk högtryckstvätt placerad på en svart yta, används för att diskutera reparation av en trasig tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu när jag bytt start- stopp ventilen så kör den fortfarande inte igång utan börjar ryka så fort jag sätter igång den.

Har tagit isär den igen och öppnat upp där microbrytaren sitter, den vita pluppen i lådan med microbrytaren, ska den vara placerad så eller har jag vänt den fel?

Närbild av en demonterad microbrytare från en högtryckstvätt, med synliga elektriska komponenter och en vit plastdel.
Skapa konto

Någon som varit med om något liknande eller har tips?

Är det från microbrytaren det ryke, blir den het. Något efter den kan dra en massa ström och det tål den inte, blir varmgång på kontaketerna i den.

Haft den ihopsatt när jag testat den, så ser inte exakt var det ryker från. Vågar man köra igång den utan vatten?

Freestyler
J jonaserik skrev:
Är det från microbrytaren det ryke, blir den het. Något efter den kan dra en massa ström och det tål den inte, blir varmgång på kontaketerna i den.
Går motorn tungt? Kommer du åt att känna efter för hand eller med en skruvmejsel på fäkten på motorn eller är det helt kapslad så inte det går?

Om inte motorn sitter fast så kan du koppla bort ht-slangen och på med invatten och provköra och se vad som händer. Öppna upp flödet igenom.

Sitter motorn fast är det inte bra. Har den stått länge?
Läcker den vatten har den förmodligen fryst sönder i vinter, eller så har någon o-ring torkat och spruckit.

Nej det är inget vattenläckage efter att jag bytte ut start- stopp ventilen.

Det känns som den går tungt, funderar på om jag ska byta olja i den. Den har tyvärr stått i ouppvärmt förråd, men det har den dock gjort varje år.

Freestyler
P Philly2 skrev:
Nej det är inget vattenläckage efter att jag bytte ut start- stopp ventilen.

Det känns som den går tungt, funderar på om jag ska byta olja i den. Den har tyvärr stått i ouppvärmt förråd, men det har den dock gjort varje år.
Ja, ok det hjälper nog inte att byta olja i den. Surra motorn för hand några varv, men se till så att du har skruvat bort högtrycksslangen innan så flödet är helt öppet. Det kan vara så att det sitter en propp i pistolen eller i slangen och då går inte motorn som den ska. När motorn går hyfsat lätt igen så starta den och slå på invattnet efter en liten stund och kör tvätten utan ht-slang ett tag. Kolla så att flödet är fritt genom ht-slang och pistol och kör hela systemet. Tryck in pistolhandtaget samtidigt när du startar maskinen och kör en längre stund så du får ut all luft så tror jag att du får ordning på den.

Freestyler Freestyler skrev:
Ja, ok det hjälper nog inte att byta olja i den. Surra motorn för hand några varv, men se till så att du har skruvat bort högtrycksslangen innan så flödet är helt öppet. Det kan vara så att det sitter en propp i pistolen eller i slangen och då går inte motorn som den ska. När motorn går hyfsat lätt igen så starta den och slå på invattnet efter en liten stund och kör tvätten utan ht-slang ett tag. Kolla så att flödet är fritt genom ht-slang och pistol och kör hela systemet. Tryck in pistolhandtaget samtidigt när du startar maskinen och kör en längre stund så du får ut all luft så tror jag att du får ordning på den.
Ah grymt! Tack för tipsen. Återkopplar när jag testat detta 🙏

Freestyler
P Philly2 skrev:
Ah grymt! Tack för tipsen. Återkopplar när jag testat detta 🙏
Ja, gör det. 🙂

Började brinna inne i den så är nog kaputt! Se markerat område…

• Trasig elektrisk motor med bränd spole, rödrutad markering runt det skadade området.
    Skapa konto
Freestyler
P Philly2 skrev:
Började brinna inne i den så är nog kaputt! Se markerat område…
Ja, det är kaputt, Inte värt att laga, men kul att du gjorde ett försök.

En väldigt viktig detalj på en hötryckstvätt är pistolmunstycket. Minsta lilla motstånd i form av ett gruskorn eller annat som hindrar flödet gör att motorn går tungt och ger upp.

Se till att ha det i bra skick och töm maskinen på vatten och ställ in den i värmen över vintern om du har möjlighet, 👍😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.