hej,

Jag har spärrfärgat 2 varv i mitt vardagsrum men längst upp mot taket är det en bård som blöder igenom trots att jag har spärrfärgat två extra varv där (4totalt).

Det är bara uppe vid bården det blöder igenom och andra delar av rummet, både tapet och bredspacklat, har klarat sig bra. Har ni något tips på vad göra?
Jag har rivit tapet där den lossnat efter spärrfärg men den bården satt såpass bra att den fick vara kvar men nu får jag den ju inte att sluta blöda.

Mvh

Måla en gång med alkydfärg där det slår igenom.

Och hur går det då att måla över med vanlig täckfärg som inte är oljebaserad?

Inga problem

Använder man vatten lösliga spärrfärg. Ska man tvätta först om det går. Då brukar det inte vara några problem. Med den typen av färg.

Zinsser BIN är en bra spärrfärg som brukar funka till besvärliga underlag, den är dock etanolbaserad. Det finns ett flertal trådar om färgen i forumet.

S
Måla alltid med oljefärg när det gäller nikotin, vattenskador, röklukt osv. Betydligt effektivare än vattenlösliga.

Tvätta med ammoniak och spärra.
Finns ens vattenbaserad spärrfärg?

Nej, vattenbaserad färg existerar inte alls. Inte etanolbaserad heller. Vattenburen färg finns det däremot många varianter av.

• Gilla
lopec
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, vattenbaserad färg existerar inte alls. Inte etanolbaserad heller. Vattenburen färg finns det däremot många varianter av.
Snark...

• Gilla
Andegusta
  • Laddar…
Jag kan fortsätta...

Nikotin är i de här fallen fullständigt irrelevant. Det sätter sig inte i väggarna, utan är flyktigt.

D Daniel 109 skrev:
Jag kan fortsätta...

Nikotin är i de här fallen fullständigt irrelevant. Det sätter sig inte i väggarna, utan är flyktigt.
Hej, vad menar du med att det inte sitter i väggarna?

Jag har använt denna spärrfärgen: https://www.beijerbygg.se/privat/sv/vägg-och-takfärg-spärr-vit

Står att det är allydemulsion? Alltså vet jag inte vad jag fått vattenburen ifrån..

Nikotin är färglös och flyktigt, men duktigt giftigt. Det är det det som blir kvar som missfärgningar på väggar.

Emulsion brukar betyda att det är ett ämne som inte är vattenlösligt som är blandat med vatten. Dvs vattenburet.

Okej så vad är det som rekommenderas i detta caset?

Att köpa en annan spärrfärg som är ren Alkyd?

Mvh

D Daniel 109 skrev:
Nikotin är färglös och flyktigt, men duktigt giftigt. Det är det det som blir kvar som missfärgningar på väggar.

Emulsion brukar betyda att det är ett ämne som inte är vattenlösligt som är blandat med vatten. Dvs vattenburet.
Illustration med text "WATCH OUT WE GOT A BESSERWISSER OVER HERE" och en man i kostym som gestikulerar en varning.
Alla förstår vad tråden handlar om oavsett om det är nikotinet i sig som färgar eller ej och oavsett om färgen är vattenburen eller vattenbaserad.
Kan du inte låta bli att förstöra trådarna med ditt behov av att visa hur duktig du är?

• Gilla
preben89 och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.