1 538 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
NiCd på NR90GR
Sida 1 av 2
Jag ska nu ta mig i kragen och beställa en gaspicka.
Men jag reagerar på att Hitachin har NiCd vilket jag är lite skeptisk till, speciellt när den blir liggandes ett tag i kylan (uthuset)
Är det bara att acceptera eller finns det alternativ pickor som har Li-ion till vettigt pris ?
Men jag reagerar på att Hitachin har NiCd vilket jag är lite skeptisk till, speciellt när den blir liggandes ett tag i kylan (uthuset)
Är det bara att acceptera eller finns det alternativ pickor som har Li-ion till vettigt pris ?
NiCd tar inte skada av kyla. Man kan till och med fördröja deras självurladdning genom att frysa batterierna.
Däremot minskar batteriernas kapacitet om man laddar ur dem när det är kallt, dvs när batteriet är -20 grader finns det färre Ah i det än när batteriet håller 20 grader.
För amatörbruk, skulle jag inte oroa mig över teknologin. Li-ion behöver inte laddas lika ofta. Li-ion räcker lite längre innan man måste köpa nytt, exvis, om NiCd klarar av att skruva totalt 10000 skruvar, med laddning mellan, så klarar Li-ion 20000 skruvar, men det kompenseras nog av priset på batterierna.
Sammanfattningsvis, "Det är bara att acceptera", men jag tycker inte att du ens ska känna dig missnöjd.
Däremot minskar batteriernas kapacitet om man laddar ur dem när det är kallt, dvs när batteriet är -20 grader finns det färre Ah i det än när batteriet håller 20 grader.
För amatörbruk, skulle jag inte oroa mig över teknologin. Li-ion behöver inte laddas lika ofta. Li-ion räcker lite längre innan man måste köpa nytt, exvis, om NiCd klarar av att skruva totalt 10000 skruvar, med laddning mellan, så klarar Li-ion 20000 skruvar, men det kompenseras nog av priset på batterierna.
Sammanfattningsvis, "Det är bara att acceptera", men jag tycker inte att du ens ska känna dig missnöjd.
Jag tänker mest på scenariot att batteriet alltid är dött när jag väl ska använda pickan och att det blir hammaren ändå (medans den laddar), jag märker stor skillnad mellan min NiMh dragare och Li-ion dragaren när de har legat loch laddat ur i kylan.
30min är ju OK, men det grämer mig att veta att man behöver plannera batteridriften men OK.
Just nu så ingår det ett extra batteri på tools-plus (bättre än tidigare då det ingick 6 gas-patroner som de inte fick skicka med p.g.a.flygposten
Just nu så ingår det ett extra batteri på tools-plus (bättre än tidigare då det ingick 6 gas-patroner som de inte fick skicka med p.g.a.flygposten
SÅ snabbt laddar ju inte batterierna ur när de inte används att du ska behöva oroa dig för att det ska vara tomt när du ska använda pickan, bara se till att det är laddat när du lägger undan pickan så ska det nog gå bra.
Jag har en dragare med ni-mh batteri som någon gång har fått ligga och vila sig i ett halvår och det var ganska bra fräs i den när jag väckte den ur sitt ide..
Ni-cd är iofs lite sämre men jag tror din oro är något obefogad.
Don't worry be happy!
Jag har en dragare med ni-mh batteri som någon gång har fått ligga och vila sig i ett halvår och det var ganska bra fräs i den när jag väckte den ur sitt ide..
Ni-cd är iofs lite sämre men jag tror din oro är något obefogad.
Don't worry be happy!
Ja, iofs, hade du tänkt förvara din i en snödriva? 
Nä men allvarligt, batterierna kan väl knappast vara så stora att du inte kan ta in ett av dem i alla fall i värmen?
Eller finns det någon annan anledning till det som jag inte vet om?
Just trying to help here..
Nä men allvarligt, batterierna kan väl knappast vara så stora att du inte kan ta in ett av dem i alla fall i värmen?
Eller finns det någon annan anledning till det som jag inte vet om?
Just trying to help here..