Hej gänget!

Ganska nybliven husägare och där med första gången man har med värmepump att göra överhuvudtaget.
Har försökt läsa på en del och gått via chatgpt/perplexity men fortfarande en del frågetecken.

Våra förutsättningar:

Luftvattenvärmepump med Nibe VVM S320 innedel + S2125 utedel
Sutterängshus i Stockholmsområdet
Pumpen värmer enbart radiatorer i huset (tyvärr, en del elgolvvärme i sutterängsplanet) + varmvatten.
Systemet verkar vara installerat juni 2023.

Några veckor efter inflytt larmade systemet för lågt tryck. Då luftade jag radiatorerna på ovanvåningen (det var jättemycket luft) och fyllde på vatten till 1,0 bar. Trycket jobbade sig sakteligen upp mot 1,5 bar och jag tänkte inte så mycket på det. Nu några veckor senare såg jag att trycket är över 2,0 bar (igårkväll 2,3 bar).
Testade att lufta radiatorerna men där är ingen luft kvar i systemet.

1) Är det bara att tömma ut från innedelen till det landar på runt 1,0 igen? har läst att man bör kolla expansionskärlet när det strular med trycken?

Kollade uppe på ena radiatorn med IR-temp och det var väldigt liten diff på till och från flöde (1grad).
Kollar jag på myuplink eller direkt på displayn så visar den:

beräknad framledning 40C
returledning BT3: 37C
värmebärarpumphastighet GP1: 90%

2) Nu är det förvisso mildare väder men är det inte liten diff för system som bara har radiatorer och varmvatten? Igårkväll när det var strax över nollan var diffen nästan obefintlig. Och att den går på så hög procent?
Systemet är inställt på radiator med DUT -20 (och dT vid DUT 10gr tror jag (det syns bara om jag väljer egen inställning). Är det något som jag borde justera?

Kollar jag energihistorik så känns det som systemet varit väldigt ineffektivt. historiskt sett.

Användning i år 4400 kwh
produktion i år 9742 kwh

totalt användning 33791
total produktion 69877

Dvs lite mer än dubbla producerat jämfört med förbrukat. Det blir ganska lågt COP värde jämfört med den teoretiska specifikationen?

3) Något jag borde se över på något sätt?

Ditt problem med trycket tyder på dålig funktion på expansionskärlet.
För lite luft och kanske trasigt membran.

Använd literatur från tillverkaren för korrekt information.

Med radiator bör du ha en diff på mellan 5-10 grader.

B Bjober skrev:
Ditt problem med trycket tyder på dålig funktion på expansionskärlet.
För lite luft och kanske trasigt membran.

Använd literatur från tillverkaren för korrekt information.
Okej så jag borde öppna upp framsidan, hitta expansionskärlet. Tömma ut så trycket är 0 i systemet och sedan mäta mot expansionskärlet för att se om den har något lufttryck? Eller ska man ta hit Nibe med tanke på att det inte ens är 3 år gammalt än?

DonPablo DonPablo skrev:
Med radiator bör du ha en diff på mellan 5-10 grader.
Det är vad jag läst mig till också.
Flödet verkar inte vara för högt (17L/min).
Däremot går ju värmebärarpumpen med 90% nästan konstant av lite oklar anledning trots "auto" läge.

Är det bara begränsa bärarpumpprocenten som funkar för att försöka få till högre diff?
Eller vad är bästa steg?

Trycket låter lite mystiskt för det är väl varmare ute nu än för någon vecka sen. Kolla om din vattenmätare rör sig omotiverat. Kanske läcker påfyllningsventilen?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Du borde kunna välja eget delta i flödesinställningar, där man väljer golvvärme och radiator, testa det, och prova välj typ 7 i delta

D D_Anders skrev:
Trycket låter lite mystiskt för det är väl varmare ute nu än för någon vecka sen. Kolla om din vattenmätare rör sig omotiverat. Kanske läcker påfyllningsventilen?
Kan ha varit så enkelt... jag har två stycken ventiler som behöver öppnas/stängas vid påfyllning och åtminstone ena av dom stod lite på glänt (trodde iofs den andra va helt stängd och dom är seriekopplade).

Just nu är trycket iaf nere runt 1,5bar igen utan att jag gjorde någon tappning överhuvudtaget.

installerat liknande uppsättning nyligen. Blev sjukt/obehagligt varmt i huset. Idag var teknikern tillbaka och visade att lägsta framledningstemp var satt till typ 50 grader och max på kurvlutning osv

P Preter skrev:
installerat liknande uppsättning nyligen. Blev sjukt/obehagligt varmt i huset. Idag var teknikern tillbaka och visade att lägsta framledningstemp var satt till typ 50 grader och max på kurvlutning osv
Yikes... ja alltså rent krasst så känns det som man kanske borde ta ut någon för ren optimering...

Beräknar jag COP värde historiskt så har dom fått ut lite över 2 vilket känns ganska bedrövligt...

Har mixtrat lite på egen hand... för värmebärarpumphastigheten gick 90-100% oavsett hur kompressorn jobbade och flödet var bra men låg deltaT.
Så har iaf tillfälligt satt max hastighet 80% och ökat deltaT manuellt och plötsligt har man fått ut nästan 4 i COP.....

Men jag är ren nybörjare så risken är att man ställer till med något.. men det känns ju minst sagt inte optimerat...

Sen har huset inte ens någon innegivare... med en del stora fönster med mycket sol så blir huset onödigt varmt. Funderar på att koppla upp Nibe mot HomeAssistant... har läst på att den har inbyggd TCP/modbus... och att jag då skulle kunna sätta en extern temp sensor som innegivare så pumpen kan korrigera lite för när huset är för varmt.

Teknikern som var här var väldigt såld på algoritmerna i pumpen att de ska lösa allt, oklart om det är för att han inte vill man ska pilla eller om det ligger något i det. Jag har ingen tid att sätta mig in i det, ingick intrimning av systemet när vi köpte pannan

så fantastiska är inte algoritmerna, går absolut att justera in dom så de går minst lika bra och billigt utan algoritmer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.