Hej, Jag uppskattar om jag kan få tips gällande mitt värmesystem hemma, jag har en luft/vatten system hemma, Ute delen är Nibe Fighter 2010 och innedelen är Nibe VVM300, de senaste veckorna har jag märkt att systemet tappar tryck varje dag, jag fyller på ca 1bar på kvällen och dagen efter ligger det på ca 0,5bar eller ännu mindre.
Jag försökte att fylla på enligt anvisningar (se bild), och jag fick också tips på att jag ska lufta expansionskärlet som ligger längst inne i VVM300.
Nu när jag försöker lufta expansionskärlet så kommer det verkan luft eller vatten.
Finns det några tips som kommer att lösa mitt problemet?
Tack på förhand!
Jag försökte att fylla på enligt anvisningar (se bild), och jag fick också tips på att jag ska lufta expansionskärlet som ligger längst inne i VVM300.
Nu när jag försöker lufta expansionskärlet så kommer det verkan luft eller vatten.
Finns det några tips som kommer att lösa mitt problemet?
Tack på förhand!
Ett expansionskärl ska inte luftas, däremot kan man göra en koll om det kommer luft eller vatten när man trycker in nålen i ventilen.G Gabrael skrev:
När det inte kommer vare sig luft eller vatten så är det troligast att kärlet är tomt på luft.
Stäng av värmepumpen, öppna säkerhetsventilen och pumpa upp eller lufttryck i expansionskärlet på 0,5 bar.
Därefter stäng säkerhetsventilen och fyll på vatten.
Att trycket försvinner under natten beror på att det saknas luft i systemet. När vattnet värms så expanderar vattnet, men eftersom vatten inte går att komprimera så ökar trycket. När trycket blir högre än öppningstrycket på säkerhetsventilen så öppnar den och släpper ut en del vatten.
Högst framledningstemperatur är det när det är som kallast ute, just nu så är det oftast nattetid någon gång mellan 00:00 & 07:00.
På eftermiddagen så är framledningstemperaturen som lägst, därav så blir trycket i systemet en bra bit under säkerhetsventilens öppningstryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser vår framledningstemperatur ut för förra veckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är gårdagens framledningstemperatur.
Tack för ditt svar, jag ska följa dina anvisningar och se om det blir bättre.Demmpa skrev:
Ett expansionskärl ska inte luftas, däremot kan man göra en koll om det kommer luft eller vatten när man trycker in nålen i ventilen.
När det inte kommer vare sig luft eller vatten så är det troligast att kärlet är tomt på luft.
Stäng av värmepumpen, öppna säkerhetsventilen och pumpa upp eller lufttryck i expansionskärlet på 0,5 bar.
Därefter stäng säkerhetsventilen och fyll på vatten.
Att trycket försvinner under natten beror på att det saknas luft i systemet. När vattnet värms så expanderar vattnet, men eftersom vatten inte går att komprimera så ökar trycket. När trycket blir högre än öppningstrycket på säkerhetsventilen så öppnar den och släpper ut en del vatten.
Högst framledningstemperatur är det när det är som kallast ute, just nu så är det oftast nattetid någon gång mellan 00:00 & 07:00.
På eftermiddagen så är framledningstemperaturen som lägst, därav så blir trycket i systemet en bra bit under säkerhetsventilens öppningstryck.
[bild]
Såhär ser vår framledningstemperatur ut för förra veckan.
[bild]
Här är gårdagens framledningstemperatur.
Klicka här för att svara