Byggahus.se

Nibe vs Vaillant

1. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 196 inlägg

martin43

Husägare
    Glömde det viktigaste, vilka garantier får du?

2. D
    Medlem · Västerbotten · 204 inlägg

docboy

Medlem
    Det får absolut INTE vara stålrör. De rostar sönder på några år samt att växlare blir tät trots smutsfilter.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · Dalarnas · 170 inlägg

swedjeep

Medlem
    Aha, läste fel....då är det lungt :surprised:)

4. W
    Medlem · Kongsberg · 19 inlägg

Woodbear

Medlem
    Haha.. Norsk svensk språkforskjell .. " det er lite tull med vaillant " betyr på svensk: det er lite problem/tøv/strul med vaillant.

Så det har ingenting med eu , skatter og avgifter hehe..

Tull heter Toll på norsk .

5. L
    Medlem · Västra Götalands län · 9 inlägg

Lollo3

Medlem
    • Västra Götalands län
    • Medlem maj 2014
    • 9 inlägg

Vaillant

Vi valde Vaillant, nöjd med allt, ifrån installation till service.

6. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 867 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Skriv gärna är i tråden hur era Valianter funkat efter några år!

• Laddar…
  7. W

Woodbear

Medlem
    Sikkert ikke noe dårligere enn nibe,ctc , thermia osv...

Noen som sa, vaillant er bra tysk kvalitet... Jeg kjører audi... Så jeg lo litt av det... Alt mulig rart går jo i sønder etter noen år der..
    Men then again.. Volvo er ikke felfritt heller.. Så jeg tror det går akkurat like bra.

8. F
    Medlem · Skåne · 131 inlägg

flygrc

Medlem
    Det viktiga är bra garantier av ett solidt bolag eller försäkring.

9. W

Woodbear

Medlem
    Mitt ctc anlegg består av uponor alupex ( plast på innsiden, null rust....og kobber . Tapper litt vatten nyelig for å bytte defekt manometer.. Litt rustbrun farge på vatten.. Mistenker fra i250 tanken eller no..

10. W

Woodbear

Medlem
  11. S
    Medlem · Västerbotten · 888 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    Nu har jag bara pratat med honom per telefon då han var lättare att komma i kontakt med än installatören som skulle utföra jobbet, på grund av semester, men hittills har jag inte haft några som helst problem med honom. Däremot hade han inget att göra med något annat än det administrativa.
    Installationen utfördes av en kollega till den nämnde och han bor ett par hundra meter ifrån mig, så han är relativt lättillgänglig.
    Jag är hittills nöjd över installationen och har då bara sett kopparrör hittills (däremot består min gamla anläggning av järnrör men det är ju på den varma sidan och ska förmodligen bytas ut när jag får tid över).

12. C
    Medlem · Stockholm · 56 inlägg

cdx873v

Medlem
    Hur har det gått för er med Vaillant? Vore kul att höra så här några år senare. Ska eventuellt installera en hos mig.

• Laddar…
  13. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 867 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    ?? det är ju slutet system. Finns massor av äldre hus med gjutjärnsrör som fungerar bra i 100 år, bara man ser till att ha slutet system.
    Enda problemet är äldre hus med öppet system där det iofs fungerar bra, rören är tjocka och rostar inte hål på många år, men systemet blir samtidigt fullt av rostflagor mm som sätter igen just moderna vvx i värmepumpar.
    Man måste då ha fina filter som hindrar detta, och hålla på att rensa/byta dessa regelbundet för att flödet inte ska blockeras efter hand.

14. S
    Medlem · Västerbotten · 888 inlägg

Squall Leonhart

Medlem
    Pumpen har värmt kåken i drygt 4 år nu och det enda jag har gjort med den var att sänka innertemperaturen någon grad. Annars har den snurrat utan problem och avbrott sedan den installerades, huset är varmt och katterna som tillbringar mer tid i huset än jag är nöjda. :)

15. D
    Medlem · Västerbotten · 204 inlägg

docboy

Medlem
    Gjutjärn har man som avloppsrör inte värmerör. Vi pratar om brinesidan på värmepumpen. Det blir kondens och rostar sönder väldigt snabbt.
    Gillar att du kommenterar en tråd från 2015?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.