6 046 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Nibe vs Thermia bergvärmepump
Sida 1 av 2
Vi har en 20 år gammal Thermia bergvärmepump som i dagsläget fungerar bra men vi funderar på att byta ut den i förebyggande syfte för att slippa hamna i sitsen då den lägger av helt och det är kall vinter.
Hade ni bytt ut pumpen i förbyggande syfte eller väntat tills den går sönder?
Hade ni bytt till en Thermia eller en Nibe?
Har pratat med totalt tre vvsföretag som alla förespråkar ett planerat byte i närtid. Två rekommenderar Nibe och en rekommenderar Thermia…
Har pratat med totalt tre vvsföretag som alla förespråkar ett planerat byte i närtid. Två rekommenderar Nibe och en rekommenderar Thermia…
Hej!
Jag står lite i samma sits.
Har en Thermia Villa Classic från 2001. Går som en klocka. Vi köpte huset 2014 och den har bara gått o gått, och enligt tidigare ägare har den gått problemfritt sedan den var ny, om det nu stämmer så är det verkligen inte dåligt!
Jag tänker nog låta min gå förhoppningsvis ett eller två år till.
Sedan blir det troligtvis byte till en Thermia Legend, med beprövad teknik (start/stop) likt den jag har idag.
Med det sagt, så skulle jag nog tro att alla de kända märkena, svenska som japanska, är troligtvis i mångt och mycket jämförbara, och bra maskiner allihop.
/IM
Har en Thermia Villa Classic från 2001. Går som en klocka. Vi köpte huset 2014 och den har bara gått o gått, och enligt tidigare ägare har den gått problemfritt sedan den var ny, om det nu stämmer så är det verkligen inte dåligt!
Sedan blir det troligtvis byte till en Thermia Legend, med beprövad teknik (start/stop) likt den jag har idag.
Med det sagt, så skulle jag nog tro att alla de kända märkena, svenska som japanska, är troligtvis i mångt och mycket jämförbara, och bra maskiner allihop.
/IM
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Att en rekommenderar Thermia är att de säljs bara av "aktoriserade" Thermia återförsäljare.D Diana suj skrev:
Nibe säljs av nästan "vem som helst".
I första fallet så kan de verkligen sina produkter och problem men det gör ju att man är lite låst till några få återförsäljare.
I andra fallet så får man lätt tag i någon rörmockare som kan hjälpa till men kan dom det i detalj och inte vill sälja nytt bara för att något litet gått sönder som de själva inte satt in?
I de två senaste husen har vi har vi haft/har Thermia. Inga problem alls med själva maskinen.
Hade i ett tidigare hus en IVT och den vill jag inte ha igen.
Jag har själv en 22 år gammal Thermia som kämpar på och jag tänker inte byta förrän den ger upp. Att VVS-företagen tycker att du ska byta är väl inte så konstigt, de vill väl sälja nya pumpar. Men visst, risken finns att den går sönder på juldagen när det är 15 minusgrader ute och då blir det dyrt att köra på elvärme eller hur man nu löser det. Det beror ju lite på var du bor också, själv bor jag i Stockholm och det är inte ofta det är så kallt.D Diana suj skrev:Vi har en 20 år gammal Thermia bergvärmepump som i dagsläget fungerar bra men vi funderar på att byta ut den i förebyggande syfte för att slippa hamna i sitsen då den lägger av helt och det är kall vinter.
Jag resonerar att för varje extra år jag kan behålla pumpen så sparar jag pengar. Men man får vara beredd på att när den går sönder så är det bara och lägga en beställning och hoppas på en snabb hantering/installation av en ny pump.
Vad gäller Nibe eller Thermia har jag ingen direkt åsikt, båda verkar vara bra pumpar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag kanske ska svara på ursprungsfrågan med.D Diana suj skrev:Vi har en 20 år gammal Thermia bergvärmepump som i dagsläget fungerar bra men vi funderar på att byta ut den i förebyggande syfte för att slippa hamna i sitsen då den lägger av helt och det är kall vinter.
Jag hade börjat med att kolla leveranstiden på en ny, inkl när eventuellt firma kan komma och byta.
Är det inte mer än någon vecka hade jag låtit pumpen rulla på så länge, och bytt när den går sönder.
Gällande märke så skulle jag kört på ett märke som det finns firmor i närheten som kan serva/reparera.
Nibe är ju praktiskt ur den synvinkeln, de är vanliga och därmed är de flesta firmor bekanta med den.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Jag har flyttat en sidodiskussion om CTC bergvärmepumpar till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/ctc-bergvaermepump-varmvattenkapacitet.542300/
Här diskuterar vi Nibe vs Thermia.
/Moderator
Här diskuterar vi Nibe vs Thermia.
/Moderator
De senaste åren har leveranstiden på nya pumpar varit hemsk. Halvårs leveranstider. Det var lite besvärande när man har en pump som är mer än 20 år gammal, närmare 25 nu.D Diana suj skrev:
Min lösning på det höll på att bli att köpa en beggad på blocket och ha i reserv. Då kan jag byta pump på en helg. Nu är ju leveranstiderna mer normala igen, så nu tänker jag att man förbereder (väljer produkt) ett byte istället och när skiten går sönder så beställer man ett byte helt enkelt.
Ja det kanske inte är en dum ide att ha is i magen ett litet tag till, har pumpen klarat vintern hittills borde den kanske klara av den sista tiden också..I IVMI skrev:Hej!
/IM
Oj det hade jag inte ens tänkt på, men det klart att leveranstiden kan vara obekväm när pumpen väl går sönder.. Man vill ju inte gärna vara utan värme i en veckaMathiasS skrev:
De senaste åren har leveranstiden på nya pumpar varit hemsk. Halvårs leveranstider. Det var lite besvärande när man har en pump som är mer än 20 år gammal, närmare 25 nu.
Min lösning på det höll på att bli att köpa en beggad på blocket och ha i reserv. Då kan jag byta pump på en helg. Nu är ju leveranstiderna mer normala igen, så nu tänker jag att man förbereder (väljer produkt) ett byte istället och när skiten går sönder så beställer man ett byte helt enkelt.
Fast Nibe vägrar kommunicera med konsumenter. Så om man inte köper och låter installera den via en av Nibe-auktoriserad installatör sitter man i skiten. Glöm allt vad garanti och möjlighet att själv beställa reservdelar eller få tillgång till teknisk dokumentation heter. De vill inte att du själv skall kunna underhålla och reparera din anläggning.P PappasHammare skrev:
Nibe försöker driva en affärsmodell som förvandlar värmepumpen till en tjänst snarare än en produkt. Det vill säga att du inte gör ett engångsköp utan snarare köper en tjänst som du måste fortsätta betala för under hela produktens livstid. De försöker skapa en kedja där du är beroende av installatörer, som i sin tur är beroende av Nibe. Om något pajar kan du inte bara beställa en ny reservdel utan måste gå via en VVS-firma och låta dem installera den med allt vad det innebär i form av påslag. Dessutom skall firman registrera din pump, föra logg över vilka åtgärder som gjorts med den och allra helst kunna logga in remote och felsöksa samt rapportera till NIBE.
Sen upplever jag att kvaliten på de mekaniska delarna, det vill säga det som Nibe förr hade hög kvalite på, idag är taffliga och ogenomtänkta. Ta bara en sån enkel sak som avledning av kondensvatten. På VVM S320 hänger t.ex. en plasttratt löst under ett par kopparrör. Att ansluta en slang på den tratten för att leda bort vattnet är helt meningslöst då det ändå rinner över och ned på golvet. Köper jag en produkt för tiotusentals kronor så förväntar jag mig att sådana enkla saker skall hålla högre nivå, och att jag inte skall behöva bygga om skiten för att få den att fungera på ett rimligt sätt.
Dessutom är kvalitetskontrollen undermålig. På min värmepump var det böjda och deformerade rör, buckliga plåtar och knäckta fötter redan vid leverns. Då pratar vi inte om leveransskador utan om intre skador som endast kunnat ske på fabrik. Designen på många enkla saker är rent bedrövlig dålig. För att komma åt USB-port, manometer och påfyllningskranar måste man helt eller delvis demontera fronten. Kan ju tycka att saker som behövs för normalt underhåll skall vara betydligt mer lättåtkomliga.
Skall vi prata vibrationer och ljudnivå så måste jag även tyvärr påpeka att F2120-12 låter betydligt mer än motsvarande produkter från t.ex. Bosch och Mitsubishi. Det är inte raketvetenskap men det där med att balansera fläktar och utveckla tystgående kompressorer är inte riktigt Nibes filosofi.
Skall vi titta på mjukvara och elektroniken känns det lite som att verkstadsföretaget Nibe har gjort en rätt misslyckad transition till IT- och teknikföretag. Deras mjukvara är under all kritik. Både kvalitetsmässig och funktionsmässigt. Användargränssnittet har blivit bättre men är fortfarande rent uselt. Långsamt, rörigt och svårnavigerat. Intrycket av kvalitén på tillbehör såsom trådlösa termostater och liknande påminner om billiga kinaprylar från Biltema. Deras otroligt dyra RMU S40 har en tråkig LCD-skärm från förra århundradet, en föråldrat typ av touchskräm och dessutom tappar den trådlös kontakt med huvudenheten minst en gång om dagen. Då snackar vi om ett avstånd på säkert 2,5 meter mellan VMS S320 och termostaten som sitter på våningen direkt ovanför med ett vanligt träbjälklag i mellan. Min larmlogg är proppfull med larm om detta. Vore lite tragekomiskt om den skriver sönder flashminnet fullständigt med den typen av nonsens.
Ett annat problem är att de inte respekterar GDPR och har en minst sagt nonchalant inställning till slutkonsumentens integritet. Nibe samlar in en massa data ifrån din anläggningen oavsett samtycke. Faktum är att de t.om blockerar dig från att komma in i menyerna om du inte godkänner deras datainsamlingspolicy. Enda sättet att hindra skiten är att inte ansluta maskinen till internet.
Så har man inte gott om pengar, tummen mitt i handen och är helt ointresserad av att sköta om sitt eget hus utan hellre kastar pengar på problemet och låter någon annan sköta din värmeanläggning, så skall man inte köpa Nibe.
Några erfarenheter av Thermia har jag inte, men de kan omöjligt vara sämre än mina erfarenheter av Nibe.
Enda anledningen till att jag inte reklamerade och skickade tillbaks grejerna från Nibe. Hade oturen att det gamla systemet kraschade mitt under den värsta röran med pandemin, brist på komponenter och det skenande elpriser. Trodde det blivit bättre, men det är alltså fortfarande så illa. Där ser man.MathiasS skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för bra input, det låter ju som en hel del brister att ha i åtankeO Oldfart skrev:Fast Nibe vägrar kommunicera med konsumenter. Så om man inte köper och låter installera den via en av Nibe-auktoriserad installatör sitter man i skiten. Glöm allt vad garanti och möjlighet att själv beställa reservdelar eller få tillgång till teknisk dokumentation för att själv underhålla din anläggning. Nibe försöker dessutom driva en affärsmodell som förvandlar värmepumpen till en tjänst snarare än en produkt. Det vill säga att du inte gör ett engångsköp utan snarare köper en tjänst som du måste fortsätta betala för under hela produktens livstid. Om något pajar kan du inte bara beställa en ny reservdel utan måste gå via en VVS-firma, som dessutom skall registrera din pump, föra logg över vilka åtgärder som gjorts med den och allra helst kunna logga in remote och felsöksa samt rapportera till NIBE.
Sen upplever jag att kvaliten på de mekaniska delarna, det vill säga det som Nibe förr hade hög kvalite på, idag är taffliga och ogenomtänkta. Dessutom är kvalitetskontrollen undermålig. På min värmepump var det böjda och deformerade rör, buckliga plåtar och knäcka fötter redan vid leverns. Då pratar vi inte om leveransskador utan om intre skador som endast kunnat ske på fabrik. Designen är bedrövlig och för att komma åt USB-port, manometer och påfyllningskranar måste man helt eller delvis demontera fronten. Kan ju tycka att saker som behövs för normalt underhåll skall vara betydligt mer lättåtkomliga.
Skall vi titta på mjukvara och elektronik så känns det lite som att verkstadsföretaget Nibe har gjort en rätt misslyckad transition till IT-företag. Deras mjukvara är under all kritik. Både kvalitetsmässig och funktionsmässigt. Elektroniken i tillbehör såsom trådlösa termostater och liknande påminner om billiga leksaker från Biltema. Dessutom uppfyller de inte GDPR och har en minst sagt nonchalant inställning till slutkonsumentens integritet. Man samlar in en massa data ifrån anläggningen oavsett samtycke. Faktum är att de t.om blockerar dig från att komma in i menyerna om du inte godkänner deras datainsamlingspolicy. Enda sättet att hindra skiten är att inte ansluta maskinen till internet.
Ett annat stort problem är avledning av kondensvatten och liknande. På VVM S320 hänger t.ex. en plasttratt löst under ett par kopparrör. Att ansluta en slang på den tratten för att leda bort vattnet är helt meningslöst då det ändå rinner över och ned på golvet. Köper jag en produkt för tiotusentals kronor så förväntar jag mig att sådana enkla saker skall hålla högre nivå, och att jag inte skall behöva bygga om skiten för att få den att fungera på ett rimligt sätt.
Skall vi prata vibrationer och ljudnivå så måste jag även tyvärr påpeka att F2120-12 låter betydligt mer än motsvarande produkter från t.ex. Bosch och Mitsubishi. Det är inte raketvetenskap men det där med att balansera fläktar och utveckla tystgående kompressorer är inte riktigt Nibes filosofi.
Så har man inte gott om pengar, tummen mitt i handen och är helt ointresserad av att sköta om sitt eget hus utan hellre kastar pengar på problemet och låter någon annan sköta din värmeanläggning, så skall man inte köpa Nibe.
Några erfarenheter av Thermia har jag inte, men de kan omöjligt vara sämre än mina erfarenheter av Nibe.
Enda anledningen till att jag inte reklamerade och skickade tillbaks grejerna från Nibe. Hade oturen att det gamla systemet kraschade mitt under den värsta röran med pandemin, brist på komponenter och det skenande elpriser. Trodde det blivit bättre, men det är alltså fortfarande så illa. Där ser man.
Bytte en Thermia i tidigare hus. Den la av när den var 34 år år gammal, höll 1985-2019. Blev en ny Thermia.D Diana suj skrev:Vi har en 20 år gammal Thermia bergvärmepump som i dagsläget fungerar bra men vi funderar på att byta ut den i förebyggande syfte för att slippa hamna i sitsen då den lägger av helt och det är kall vinter.
10 av 10 möjliga i betyg på Thermias egna kundservice. Sådan kundservice finns knappt längre.
Om det finns elpatron i behöver du inte vara orolig om den lägger av. VVS firmorna fixar även temporär vanlig termisk panna snabbt om er pajar, de har sådana liggande. Till nya VP kommer.