Hejsan

Jag har Nibe VVM S320 och S2125.
Genom Modbus över HTTP, hämtar jag ut massor med data som jag sen visar upp i Grafana.

Min fråga är kring temperaturen på framledningstemperaturen (Supply line).
Jag fattar att den måste går ner när värmen leds ut i huset, men varför sker det inte lite mer jämt? Funkar det så att den bygger upp en massa med varmt vatten som den sen släpper ut på én gång eller är det helt enkelt bara att värmepumpen tar en paus på 10-15min värje timme som gör att grafen blir så hackig?

Graf över golvvärmes temperaturer under en dag: inomhus, utomhus, beräknad tillförsel, framledning, och returledning.

Är det milt ute kommer den att ta en paus med jämna mellanrum eftersom effektbehovet är lägre än inverterns lägsta effekt. Men sedan behöver den förmodligen också stanna och avfrosta utedelen med jämna mellanrum och den behöver också växla över och göra varmvatten under vissa perioder.

Det känns om att den borde kunde dra ner på effekten och undvika att stänga av.
Pumpen är 8kW och denna dag hade vi -11 grader och pumpen gick till max effekt - men fortfarande samme mönster.

Även över 0 grader ser jag samma mönster och där borde det inte behövas avfrostning.

Jag är egentligen bara nyficken på hur det hänger ihop - värmepumpen fungerar perfekt! :D

Graf som visar golvvärmes temperaturdata över tid; inkluderar inomhus, utomhus och framlednings-/returtemperaturer.

Stapeldiagram över elförbrukning i kilowatt över två dagar, med toppar under dygnet.
Tidsbaserad graf som visar fläktfrekvens i Hertz över dagar. Fluktuationer och distinkt mönster synliga.

Det är inte så att du har en maxtemp begränsningstermostat på din golvvärmekrets som är satt på 38c ? Då kniper den ju av för att rädda golven när det blir för varmt och släpper fram när det svalnat lite.

Förmodligen för att du har för hög kurvlutning och eller ställdon stänger för av flödet för golvvärmeslingorna för att rummen med termostaterna blor för varm

Den röda "Calculated supply" linjen är värdet från kurvan för värje punkt.

Det händer omdelbart även om framlednigen är *under* den önskade framledningstemperatur enligt kurvan.

Vilken temperatur är din begränsningstermostat på golvvärmefördelaren satt på ?

Punkt 1.30.6 Highest supply heat = 45 grader

Jag gissar att det är den du menar.

Gränssnitt för klimatsystem, högsta värmetillförsel, justering, temperaturvisning på 45 grader Celsius.

Men ute i verkligheten, vid din fördelare, vad står termostaten på?

3D-modell av industriellt rörsystem med ventiler, mätare och pump, omgiven av en blå cirkel markerar detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej

Jag tror omdelbart inte att jag har en ... hmmm
Om inte du menar dem som styrs av rumsgivarna.

Värmesystemets kontrollenhet, många anslutna orange rör, mätare, kablar, tekniska installationer i skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du ingen så skulle jag sänka framledningstemperaturen från 45c ner till ca 35c. Har du parkett/trä golv så brukar max rekommenderad yttemp från tillverkarna ligga på 28-30c. Över det så kan golvet bli för varmt och börja glipa, släppa lim etc.

Du har ju inte heller några radiatorer (?) så du behöver inte så hög temp ut från pannan. Detta kommer ge mycket bättre driftsförutsättningar för vpn då det ger bättre cop vid tillverkning av lägre temperaturer.

Då tror jag samtidigt du löser ditt problem, dvs som nu att ställdonen på fördelarna stänger flödet.

Det är en slinga utan ställdon, kan tänka mig att den är för bad/dusch. ta bort hatten och låt den vara helt öppen. Då fungerar den som en baypass och säkerställer ett flöde genom VP, får inte VP flöde så får den hicka och cirkpumpen säger upp sig om den går mot stopp.

Vi har trägolv och jag har upptäckt att golvet glipar och släpper på vissa ställen redan.

Jag testar direkt och återkommer när jag vet mer, men ovasett super god information som jag inte alls var klar över.

Tusen tack!

Silas Hansen Silas Hansen skrev:
men varför sker det inte lite mer jämt?
Den tillverkar väl tappvarmvatten så då går värmen till varmvattenberedaren under den tiden?

Enligt värmepumpen själv, är det inte tappvarmvatten som pågår under den tiden. Det händer bara ett fåtal gångar pr. dag och inte systematisk varje timme som detta mönster.

Om den desutom skickar restvärme till varmvattenberedaren under tiden när det inte direkt behövs i golvvärmen, det vet jag dock inte. Hade ju varit logiskt om den gjorde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.