HAr en Nibe F2030-9 Luft avtten. Motorskydd 222, EB101 (S1:) löser ut.
Provat återställa alrm. Hör hur ventiler i inomhus delen börjar jobba, men efter några sekunder så komemr motorskyddslarm upp igen. Testat ett otal gånger. Har även Brytit strömmen, och starta om hela systeemt, utan framgång. Såga tt trycket var lågt på expansionskärlet till Radiatorkretsen, (bruakr behöav fylla denna emd någon måands mellanrum).

Läst några trådar.
1. Mjuksatrtsrelät har krånglat för vissa, jag har dock den nyare versionen med dubbla relän om jag fatta rätt som har mindre problem (Pumpen är från 2015).
2. Jag skall göra rent nålfiltret . Men är skeptisk att det är så enkelt här, 1,5 m slang/kopaprrör, till utedel, bara nya kopaprör och golvvärmeslang, på insidan, så inte jätte mycket som alstrar smuts tänker jag. Dock några år sen sist:)
3. Kompressorhaveri. Det är väl det man är mest orolig för, då det är här det blirr iktigt dyrt.

Ni som haft liaknde problem eller har erfarenhet med Nibe F2030, vad har felen varit? Finns det något jag kan kontrollera mäta själv inna jag ringer in Servicetekniker???
 
M mojjen skrev:
HAr en Nibe F2030-9 Luft avtten. Motorskydd 222, EB101 (S1:) löser ut.
Provat återställa alrm. Hör hur ventiler i inomhus delen börjar jobba, men efter några sekunder så komemr motorskyddslarm upp igen. Testat ett otal gånger. Har även Brytit strömmen, och starta om hela systeemt, utan framgång. Såga tt trycket var lågt på expansionskärlet till Radiatorkretsen, (bruakr behöav fylla denna emd någon måands mellanrum).

Läst några trådar.
1. Mjuksatrtsrelät har krånglat för vissa, jag har dock den nyare versionen med dubbla relän om jag fatta rätt som har mindre problem (Pumpen är från 2015).
2. Jag skall göra rent nålfiltret . Men är skeptisk att det är så enkelt här, 1,5 m slang/kopaprrör, till utedel, bara nya kopaprör och golvvärmeslang, på insidan, så inte jätte mycket som alstrar smuts tänker jag. Dock några år sen sist:)
3. Kompressorhaveri. Det är väl det man är mest orolig för, då det är här det blirr iktigt dyrt.

Ni som haft liaknde problem eller har erfarenhet med Nibe F2030, vad har felen varit? Finns det något jag kan kontrollera mäta själv inna jag ringer in Servicetekniker???
Motorskydd läser även ut vid fas bortfall dvs någon av de 3 faserna fattas. Är alla huvudsäkringar hela?
 
H Håbbe01 skrev:
Motorskydd läser även ut vid fas bortfall dvs någon av de 3 faserna fattas. Är alla huvudsäkringar hela?
99 säker på att huvudsäkringarna är ok. Skall dubbelchecka ikväll. Finns väl även en fasfels test i pumpen om jag minns rätt.
 
Inga fel på huvudsäkringar. Så felet ligger i pumpen.
Någon som vet hur man provmäter mjukstartkortet resp kompressorn?? (3-fas kompressor).
 
Mät så att alla tre faserna kommer fram också. Värmepumpar har en tendens att via vibrationer få skruvar att ralla upp och då kan en skarv elda.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Det är mätt
 
M mojjen skrev:
Det är mätt.
Borde gå att Koppla förbi mjukstart kortet o se om kompressor lirar
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Borde gå att Koppla förbi mjukstart kortet o se om kompressor lirar
Kapade nedan bild fån rn liaknde tråd. Fatatr jag rätt att jag koppalr ihop brun med brun, samt svart med svart med en kabelsnutt med flatstift i varje ända???

Elektriska komponenter och kopplingar med bruna och svarta kablar, terminering med flatstift i en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mojjen skrev:
Kapade nedan bild fån rn liaknde tråd. Fatatr jag rätt att jag koppalr ihop brun med brun, samt svart med svart med en kabelsnutt med flatstift i varje ända???

[bild]
Precis, L3 (grå) bredvid måste med till kompressor också om den inte redan gör det
 
H Håbbe01 skrev:
Precis, L3 (grå) bredvid måste med till kompressor också om den inte redan gör det
ok så tre som byglas helt enkelt:)
 
M mojjen skrev:
ok så tre som byglas helt enkelt:)
Kan vara så att L3 går direkt till kompressor men det ser man på kortet. Ha koll på märkningen (L1, L2, L3) på kortet och färg på kabel innan du testar
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Liten vändning. Lyfte på locket på pumpen, då har motorskydden som ser ut som säkringar löst. Jag har i min enfald trott att Motosrskyddet bara är något elektroniskt skydd, då jag kunde nollställa larmet på pannan. Mao Har jag nog i praktiken bara haft ett utlöst larm.


Nu har jag återtartat och kompressor mm fungerar. Frågan är dock avd som orsakt detta och om det komemr tillbaka. Det jag uppmärksamamde var dock att jag inte hade tryck i expanssionskärlet till radiatorsysteemt. Den atpapr normalt tryck, så jag brukar fylla på någon gång i månaden. men nu var det verkligen noll. Så tänker att det kanske är detats om utlöst problemet.

När punpen drog igång så hör jag att det är luft i rören, så behöevr sätta igång en ordentlig luftning.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Du måste kolla så du har luft i blåsan i expansionskärlet, har du inte nog med mottryck så tömmer den ut vatten, och så blir trycket för lågt. Sänk trycket till noll, kolla luften, pumpa ev i mer luft, fyll sen till 1 bar.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Du måste kolla så du har luft i blåsan i expansionskärlet, har du inte nog med mottryck så tömmer den ut vatten, och så blir trycket för lågt. Sänk trycket till noll, kolla luften, pumpa ev i mer luft, fyll sen till 1 bar.
JA det bör jag nog göra. Det är ett gammalt expansionskärl. Fyller jg på trycket till knappt 1,5KG, så faller det enr till runt 1KG relativt snabbt, innom ett par veckor ligegr jag starx under 0,5kg, då bruakr jag fylla igen. Haft det så i 10 år:) Inga spår på attd et skulle avra läckor i systeemt i övrigt. Utan min teori har alltid varit att det är vatten som spottar ut via säkerhetsventilen etc.

Såg att detta sakll göras med systemet avsvalnat, så får väl tad et när jag har några milda dagar.
Vad skall det vara för lufttryck på ett vanligt expansionskärl???
 
Tomt på vatten ca 0.3-0.5 bar
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.