Nu när det är bättre väder ute så har jag väldigt varmt inomhus och jag har sett att värmepumpen går igång på natten då temperaturen sjunker. Utomhustemperaturen må vara betydligt lägre, men inomhustemperaturen är knappt förändrad på natten, att värmepumpen då går igång och pumpar ut varmt vatten på slingorna känns väldigt onödigt både för komfort och plånbok. Jag trodde det var detta som filtreringstiden skulle hantera, men den istället på 24 timmar och ändå går värmepumpen igång på natten. Några tips?

Producerar den inte tappvarmvatten?
Eller har du en separat elektrisk beredare?

Det gör den. Pannan är en nibe vvm225. Men jag ser att den även producerar värme på natten då temperaturen faller.

Du kan ju sänka gränstemperaturen "Stopp av värme" i inställningarna till t.ex. 14 grader eller vilket lägre som behövs. Se manualen.

Jo jag vet problemet är bara att det inte är lågt nog. Det är ungefär 24 grader inomhus på natten men det gick ner så lågt som till 6 grader utomhus i natt, dock ganska kortvarigt. Jag vill helst inte sätta en så låg värmetemperatur för då måste jag kanske justera den igen till hösten när det konstant är kallare ute. Det jag egentligen vill är att filtreringstiden skall fungera och att värmen ska vara baserad på medeltemperaturen senaste dygnet inte i var temperaturen är för tillfället.Jag vet dock inte om det går att göra?

Temperaturen som styr "Stopp av värme" ska vara den filtrerade utetemperaturen. Även om det blir 6 grader på natten borde dygnsmedeltemperaturen fortfarande vara 15 grader eller liknande och värmen inte starta om temperaturen är inställd på t.ex. 14 grader.

Jo det kanske fungerar jag är bara orolig för att det ska bli en period där skillnaden mellan natt och dag ska vara mindre och det konstant är runt 14 grader ute och att det då blir kallt inomhus. Men jag kanske får ta och testa helt enkelt. Tack! :)

Till ditt problem är en innegivare perfekt om den är korrekt installerat. Har en själv å nu går vp nästan inget på värme än pm det är lite kallare på natten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.