2 257 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Nibe Fighter 360p tappar tryck
Hej, har snokat här i många år och dragit nytta av er kunskap. Efter att ha felsökt och klurat ett tag börjar jag få ett hum om hur pannan fungerar, så hoppas jag kan hjälpa andra framöver med lite enklare fel. Dock går jag bet på mitt eget läckage och hoppas på hjälp av er.
Har en Nibe fighter 360p, installerad 2008. Golvvärme (uponor) i bottenvåning och radiatorer på ovanvåning. Felsymtom är att pannan tappar trycket från 1bar till 0 på lite mer än ett dygn. Jag tror detta började för ett par veckor sedan.
Hade en läckande övertrycksventil som medförde förhöjd vattenförbrukning (upptäcktes vid vattenavläsning). Säkerhetsventilen är nu bytt av mig ca två veckor sedan. Därefter har jag haft hem en servicetekniker som bytt expansionskärl och den andra (2,5bar) säkerhetsventilen.
Jag har kollat alla radiatorer och uponor ställdon och kopplingar utan att finna spår av vatten. Radiatorerna är luftade utan att där var luft. Jag har inte se att det är vått någonstans på golven (gjuten platta, vi har inte renoverat eller borrat sedan inflyttning 2008).
Som jag ser det så är det antingen läckage i golven (viket jag inte kan se spår av) eller på något vis i pannan. Men borde jag inte se att det droppar eller rinner ur den isf?
Pannans parametrar verkar okej i övrigt och vi har värme och varmvatten.
Hur hade ni gått vidare? Vad har jag missat?
Har en Nibe fighter 360p, installerad 2008. Golvvärme (uponor) i bottenvåning och radiatorer på ovanvåning. Felsymtom är att pannan tappar trycket från 1bar till 0 på lite mer än ett dygn. Jag tror detta började för ett par veckor sedan.
Hade en läckande övertrycksventil som medförde förhöjd vattenförbrukning (upptäcktes vid vattenavläsning). Säkerhetsventilen är nu bytt av mig ca två veckor sedan. Därefter har jag haft hem en servicetekniker som bytt expansionskärl och den andra (2,5bar) säkerhetsventilen.
Jag har kollat alla radiatorer och uponor ställdon och kopplingar utan att finna spår av vatten. Radiatorerna är luftade utan att där var luft. Jag har inte se att det är vått någonstans på golven (gjuten platta, vi har inte renoverat eller borrat sedan inflyttning 2008).
Som jag ser det så är det antingen läckage i golven (viket jag inte kan se spår av) eller på något vis i pannan. Men borde jag inte se att det droppar eller rinner ur den isf?
Pannans parametrar verkar okej i övrigt och vi har värme och varmvatten.
Hur hade ni gått vidare? Vad har jag missat?
Fick du ordning på trycket?M Magblixt76 skrev:Hej, har snokat här i många år och dragit nytta av er kunskap. Efter att ha felsökt och klurat ett tag börjar jag få ett hum om hur pannan fungerar, så hoppas jag kan hjälpa andra framöver med lite enklare fel. Dock går jag bet på mitt eget läckage och hoppas på hjälp av er.
Har en Nibe fighter 360p, installerad 2008. Golvvärme (uponor) i bottenvåning och radiatorer på ovanvåning. Felsymtom är att pannan tappar trycket från 1bar till 0 på lite mer än ett dygn. Jag tror detta började för ett par veckor sedan.
Hade en läckande övertrycksventil som medförde förhöjd vattenförbrukning (upptäcktes vid vattenavläsning). Säkerhetsventilen är nu bytt av mig ca två veckor sedan. Därefter har jag haft hem en servicetekniker som bytt expansionskärl och den andra (2,5bar) säkerhetsventilen.
Jag har kollat alla radiatorer och uponor ställdon och kopplingar utan att finna spår av vatten. Radiatorerna är luftade utan att där var luft. Jag har inte se att det är vått någonstans på golven (gjuten platta, vi har inte renoverat eller borrat sedan inflyttning 2008).
Som jag ser det så är det antingen läckage i golven (viket jag inte kan se spår av) eller på något vis i pannan. Men borde jag inte se att det droppar eller rinner ur den isf?
Pannans parametrar verkar okej i övrigt och vi har värme och varmvatten.
Hur hade ni gått vidare? Vad har jag missat?
Har liknande symptom. Vi bytte expansionskärl för kanske 3 år sedan och då stabiliserades trycket.
Men nu har symptomen med tappad tryck kommit tillbaka.
Klicka här för att svara
