Byggahus.se

Nibe Fighter 310 P

1. F
    Medlem Nivå 2
    Tack för svar, tänkte på att våren 2018 hade jag ju en Nibe Certifierad firma för att byta kompressorn samt de bytte expansionskitt enligt faktura, De var ju dyrare men min osäkerhet som ny husägare gjorde att de fick göra det. Priset sprang iväg delvis för de var tvungna att vara 2 man på plats, då en skulle vara typ brandvakt enligt nya lagdirektiv när man lödde svetsade kring anläggningen.Tänkte borde man inte kollat eller fyllt på kyldmedia då, eller kanske man inte gör normalt vid en sådan kompressorbytes operation? Tänkte vad det var i det jobbet som gjorde för att de skulle svetsa/löda? Vart sitter köldmediet förresten, innanför stora gula isoleringskappan som omhuldar tanken?

2. J
    Medlem · Nivå 14
    Det kostar runt 15 - 20 tkr varje gång kompressorn är slut och havererar. Inte kul när det sker för ofta. Förutom kompressorn byts ett antal andra delar som torkfilter och expansionsventil. Man släpper ut det gamla köldmediet (propangas) och fyller på nytt efter att man lött ihop systemet och kollat det är tätt. Sitter en liten serviceport i mässing vid lågtryckspressostaten där man ansluter manometerslangen och fyller på köldmedia.

3. J
    Medlem · Nivå 16
    Propan är explosivt och därav en brandvakt , du kan själv vara det. Propanet är i dom rör som kompressorn är kopplad till och måste vara helt tomma för att det inte ska explodera vid löd/svets som görs med öppen låga.

4. F
    Medlem Nivå 2
    OK där ser man. ja då var det inte så dyrt för mig, Var nog inte beredd på priset då :) Men som sagt, hade ju hoppats på 5-6 år till från 2018. Tänkte reläna knäpper ju en del, och sedan under 3-4 sek kommer ett "knarr" i kompressorn som sedan försvinner. Detta kommer i intervall ungefär varje minut, bifogar en film på ljudet om jag nu lyckas och får ladd upp. Tänkte om det kan ge någon vägledning om det är något mer/annat, Sedan känns det som kompressorn "snurrar" på
    Logga in för att se filmer.

5. F
    Medlem Nivå 2
    OK det var synd att jag visste eller blev informerad, då hade jag kunna spara 3000 förra gången :) Bra att veta inför framtiden

6. J
    Medlem · Nivå 14
    Det är ganska mycket pengar om man tänker på att det är en relativt liten värmepump som ger en besparing om kanske 7000 kWh/år. Blir två årsbesparingar som ryker varje gång det är kompressorhaveri. Andra gånger kan det vara fläkten som måste bytas eller shuntmotorn eller cirkulationspumpen. I videon låter det som skovelhjulet i cirkulationspumpen kortvarigt skrapar emot pumphuset? Man kan justera skruvarna i delningsplanet mellan drivmotorsidan och pumphuset. Sitter en mycket stor o-ring där som ger lite justeringsmöjligheter innan det börjar läcka ut värmevatten.

7. J
    Medlem · Nivå 16
    För min del låter det som att någon ventil i kompressorn är dålig och i början av start är trycket lågt så den inte tätar , sen tätar den men kan bara mäts av en som har grejer och vet vad hen gör.

8. K
    Medlem · Nivå 11
    Det där är inte kompressorn.

9. F
    Medlem Nivå 2
    Ja då får jag krypa till korset (i min okunskap) och inse att jag trodde cirkulationspumpen var kompressorn :) Ursäkta till er alla som har koll. Då har jag lärt mig något, och det verkar vara kompressorn som gör ljudet som kommer i intervall

10. J
    Medlem · Nivå 14
  11. J
    Medlem · Nivå 16
    Kompressorn sitter i den övre delen, det går att ta bort plåtar och känna på den när den startar, då är indikationen som bäst för att utröna om det är den, trycker man på den och ljud blir annat vid start , kan det vara något rör som ligger emot någonstans. Mest troligt är att kompressorn mår illa av att inte ha rätt mängd propan i sig, då är det en risk för en läcka.

12. I
    Medlem · Nivå 10
    Har du provat att stänga av elpatronen och se om kompressorn gör någon värme alls ensam?

(om jag kommer ihåg rätt är det en knapp på framsidan där man kan stänga både elpatron eller cirkpump beroende på hur många gånger man trycker.)

13. F
    Medlem Nivå 2
    Tack alla för er hjälp, och belysningar till en rookie :) OK kompressorn som då sitter i toppen bakom fläkten ;-) känns/låter som den jobbar när jag tar på den. Stora kärlet är stekhett, det mindre kärlet är av mer rumstemperatur.

Den del som då ger ifrån sig "knarret" (typ på minutbasis) är då shuntmotorn med handvred.

Droppet verkar komma på vänster sida, skrämmande nära elektronik.styrpanelen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    dropp.jpg
    .

14. T
    Medlem · Nivå 13
    Droppar det där så kan det vara stopp i dräneringen.

Plocka huvudsäkringarna till värmepumpen och skruva bort den svarta (?) plastfronten så ser du ganska fort om det är vatten till vänster under förångaren :thinking:

15. F
    Medlem Nivå 2