Hej,
Jag har en gammal fighter 1115 som tappar trycket med höjd ute temperatur. Det funkar perfekt när det är tex -5C utan ngt probelm, men om temperature går upp till +5C samma dag då trycket sjunker från 1 till runt 0,5-0,6 bar. Med tanke på att vattnet inte kan pumpas upp till andra våningen pga tryckfall då systemet fylls med luft. Ibland nästa inget vatten i ngn av elementena på 2:a vån. Jag måste höja trycket manuellt och samtidigt avlufta elementena i 2:e vån för att kunna få upp temp på där. Varför klara inte värmepumpen denna temperatursfall och vad är tips o råd?
-
-
30 jan 21:03 #2
Tips å råd är att kolla förtrycket i expansionskärl. Det ska vara ca 0,5 bar förtryck i dom. Du kan kolla om du överhuvudtaget har någon luft i den genom att söka upp däckventilen å trycka på nålventilen. Är det ingen luft så är de dax att fylla på
-
31 jan 21:35 #3
-
31 jan 21:47 #4
Ja men det låter som att du inte har någon elasticitet i systemet. Du börjar på 1bar, tempen ökar och stiger trycket snabbt upp till säkerhetsventilens gräns, den släpper ut lite och då faller trycker ordentligt. Det blir stora svängningar vid väldigt liten volymändring om blåsan i kärlet är trasigt.
-
Medlem · örebro · 2 276 inlägg 31 jan 22:1031 jan 22:10 #5
-
3 feb 16:32 #6
2:Hur omfattande är åtgärden om det visar sig att att det inte finns luft i kärlet om jag testar det genom att trycka på hjälper det ngt om jag trycker på nålventilen som sitter i botten av kärlet?
tacksam för input -
3 feb 16:51 #7
-
3 feb 17:29 #8
1. Gör systemet trycklöst (kanske redan är så nu då)
2. Skruva loss det gamla expansionskärlet
3. Kontrollera förtryck i nya kärlet (det är en vanlig "bilventil")
4. Skruva fast - det har antagligen samma gänga som det som satt där.
Både Bauhaus och Hornbach har expansionskärl så det borde gå att få tag i rätt enkelt.
Beroende på storlek på kärlet kan det ju vara något väggfäste att mecka med också. -
3 feb 18:21 #9
-
3 feb 18:51 #10
-
3 feb 18:56 #11
har det ngn betydelse att plastskyddet som sitter på ventilen i botten av kärlet är borta? vet ej hur länge har den vart borta?
-
3 feb 19:18 #12
-
-
3 feb 19:21 #14
-
5 feb 11:13 #15
Tack för all tips o råd